promoten van de Connemara

Informatie of vragen over het stamboek en alles wat daar mee samenhangt.
Plaats reactie
kobra
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 mar 2008, 14:54

promoten van de Connemara

Bericht door kobra » 14 sep 2009, 18:00

Er zijn een aantal leden (fokkers??!!) die het niet erg vinden om een kruisling Connemara te promoten tijdens evenementen. Bijvoorbeeld tijdens een rassendefile op het Horse Event.

Persoonlijk ben ik daar radicaal op tegen, niet dat ik het iemand niet gun om zijn kruisling aan het publiek te showen, maar als je je ras promoot dan moet het een volle Connemara zijn, het liefst een zo veel mogelijke rastypische. Ik heb nog nooit meegemaakt dat andere rassen dat wel doen. Ik zie het al voor me: een schimmelfries (oh ja, daar is nu een Percheron in gefokt!!???)

Wie denkt daar anders over of heeft dezelfde gedachten?..................

Gebruikersavatar
Marja
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jul 2009, 16:37

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Marja » 14 sep 2009, 18:45

Misschien geen verrassing, maar ik denk hier ook zo over, ik vind een kruisling net zo lief en mooi. maar als je ergens staat om het ras te promoten, moet het wel een "echte" zijn, anders geef je toch geen goed beeld? Mijn ervaring na Horse Event is dat de mensen ook echt vragen of een pony wel een goede afstamming heeft en of ze wel volbloed zijn. Zeker mensen die echt interesse in de Connemara hadden, vonden het belangrijk dat er geen ander ras ingefokt was. Iedereen weet dat bijvoorbeeld op het ONCK de Connemara's met minimaal 25% Connemara-bloed al van harte welkom zijn. Maar als je echt ergens het ras promoot, moeten ze wel echt volbloed-Connemara zijn, dan kun je het echt niet maken.
Maar ongetwijfeld zullen er heel veel mensen weer anders over denken en zeker als je zelf een kruisling bezit.

Gebruikersavatar
Martina
Berichten: 126
Lid geworden op: 17 mar 2008, 20:02

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Martina » 14 sep 2009, 19:16

Bij een rasdemonstratie vind ik het veel belangrijker dat alle pony's in goede conditie zijn, goed uitgebracht en gereden worden en brav zijn. Als er een kruisling bij zit kun je dat altijd nog in de commentaar vermelden.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Pamela » 14 sep 2009, 19:31

zelf ben ik ook tegen kruislingen als je een ras promoot. maar wat Martina zegt over een duidelijke vermelding kan ik me wel in vinden. maar toch liever niet. ;)

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: promoten van de Connemara

Bericht door SecondaliasBolle » 14 sep 2009, 19:55

Ik snap jullie punt op zich wel, maar ja als er al weinig mensen zijn die mee willen doen en diegene met de kruisling wil wel graag meedoen ........

Er is toch "al" zo weinig animo ....... ???

Ben het verder met de mening van Martina eens.

Gebruikersavatar
Marja
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jul 2009, 16:37

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Marja » 14 sep 2009, 20:06

Dat begrijp ik ook weer wel, je valt voor een pony en als het dan een kruisling is, dan is dat ook helemaal niet belangrijk, karakter e.d. is dan waar je voor kiest. En er is ook helemaal niets tegen kruislingen. Integendeel! Maar als je op een evenement een ras echt aan het promoten bent, is het belangrijk dat je ook een "echte" Connemara laat zien. Voor alle andere evenementen maakt het niet uit. Het is puur een kwestie van: dat is een Connemara, met al zijn, natuurlijk, alleen maar voordelen :D .

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: promoten van de Connemara

Bericht door SecondaliasBolle » 15 sep 2009, 06:38

Haha al zijn voordelen, het is natuurlijk niet alleen maar rozegeur en maneschijn :lol:

Frederique
Berichten: 222
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:41

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Frederique » 15 sep 2009, 07:58

Haaah een lastige kwestie.
Bij Outdoor Gelderland deden 4 Connemara's en 1 kruisling mee aan de presentatie. Met een duidelijke vermelding dat het om een kruisling ging.
Die verhouding vond ik goed. Harstikke leuk voor de deelnemers en toeschouwers. Iedereen blij.
Groet Frederique

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Edith » 15 sep 2009, 10:52

Op zich denk ik ook dat je de enige echte Connemara wilt laten zien. :D Maar aan de andere kant is het gewoon een feit dat kruisingen connemara-volbloed bv supergoede springpaarden kunen zijn en dat mag wat mij betreft ook best gepromoot worden. Je zou dan in je commentaar kunnen zeggen: die zijn vol, goed in het type, kijk eens wat lief en mooi. Connemara's worden ook gebruikt om goede eventing/springpaarden te fokken, dat ziet u bij nr. X. En dan iets over het springvermogen ofzo. Idd: als het maar duidelijk is. "zomaar" een kruising zonder duidelijk fokdoel zou ik ook niet zo snel doen, tenzij die dan weer een extra leuk kunstje kan. :D
Rassendefile vind ik dan nog weer wat anders dan een show: in een show kun je veel meer erbij vertellen lijkt me. In een rassendefile horen geen kruisingen zou ik zeggen.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: promoten van de Connemara

Bericht door Inez » 15 sep 2009, 19:40

Ik zou er geen probleem mee hebben om een kruisling te laten zien. Als het er maar bij verteld wordt en als hij maar netjes voorgesteld wordt en een leuke prestatie kan laten zien. Of gewoon kan laten zien dat de Connemara ook uitstekend gebruikt kan worden om mee te kruisen.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Plaats reactie