Paspoort / stamboomboekje

Informatie of vragen over het stamboek en alles wat daar mee samenhangt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Paspoort / stamboomboekje

Bericht door SilverSan » 12 feb 2010, 13:06

Beste allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn pensionstalhouder heeft gevraagd om het originele paspoort van alle paarden, om deze in bewaring te geven bij hem (c.q. de paarden). Nu vertrouw ik de beste man prima (geef hem ook de zorg over Owen uit handen) maar, is mijn paspoort niet tegelijkertijd het eigendomsbewijs? Aangezien dat zijn stamboomboekje is?

Want, als dat zo is, dan wil ik het niet afgeven. Het hoeft niet eens zo te zijn dat de stalhouder zelf een gekke dag heeft en Owen wil verkopen, maar als er bijvoorbeeld ingebroken gaat worden en de papieren worden bij Owen gestolen, dan heb ik geen poot om op te staan...Zijn er hier mensen die er meer van weten? Ik heb de stalhouder uitleg gevraagd en hij zegt dat hij straks de betreffende wettekst in handen krijgt. Tot die tijd wacht ik dus nog af, maar wil graag ff goed ingelicht zijn. Desnoods vraag ik een los paspoort aan, alleen voor zijn entingen enzo (ik ga er bijna vanuit dat het hierom gaat, de dierenarts dingen).

Dus, is mijn stamboomboekje ook gelijk eigendomsbewijs en is dit los te koppelen van het zogezegde "paspoort"?

Groetjes Sandra
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Isabelle » 12 feb 2010, 13:25

Hoi Sandra,

het paspoort is geen eigendomsbewijs. Als je als eigenaar geregistreerd wilt worden kan je dat via het ierse stamboek doen waar Owen is ingeschreven. Dan moet zijn paspoort weer even terug naar Ierland. Je kunt hem ook bij het BWP-connemara inschrijven in Belgie en hem dan op jouw naam laten zetten zodat je altijd aankunt tonen dat jij de eigenaar bent.

De meeste pension houders vinden het handig ivm de entingen om het paspoort te bewaren, dan kunnen ze de stempels en stickers netjes in orde houden, vind ik ook errrug handig :lol:

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door SilverSan » 12 feb 2010, 13:41

Voor de enting krijgt hij hem altijd, dus dat blijft wel up to date. Het enige is, ik heb dat chip-gedoe ook laten overschrijven naar mijn naam, dus via de chip kom je nu ook bij mij uit, en dat gedeelte zit ook in zijn boekje. Dat wijzigingsformulier kan iedereen opvragen, en als dat het enige is wat ik heb...

Ik wilde met Owen sowieso meedoen dit jaar aan de keuring, voor de lol, en om hem te laten inschrijven (in België). Misschien dat ik maar beide laat doen, en Ierland en België, dan ben ik echt zeker dat ze niet om me heen kunnen. Niemand krijgt mijn Owen nog hoor :mrgreen: Hij blijft voor altijd bij mij, dus als een ander hem nog wil dan zullen ze hem moeten pikken, en daar wil ik dus zoveel mogelijk maatregelen tegen nemen...

Ga eens kijken wat je moet doen voor België, dan kan ik dat wellicht al vast in orde brengen, kan ik toch beter slapen...
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Barbara » 12 feb 2010, 14:20

ik weet niet precies hoe het zit maar volgens mij moet de houder van een paard wettelijk gezien de papieren kunnen overleggen. En op een pensionstal is de stalhouder de houder van het paard. Ook al is de stalhouder dus niet de eigenaar. Zijn 2 verschillende begrippen.

Bij ons op stal heb ik het paspoort in mijn bezit en heeft mijn stalhouder een kopie van de belangrijkste pagina,s uit het paspoort. Of dat wettelijk gezien voldoende is weet ik niet.

Toen mijn veulen nog in de opfok stond was het paspoort ook bij de opfokker. Het stamboompapier had ik wel thuis gehouden.

Paspoort is iig geen eigendomsbewijs.
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Oona » 12 feb 2010, 21:06

Ik geef mijn boekje dus niet meer af.
Op de manege hebt ik het ooit wel gedaan.
Met gevolg dat ik zelf geen overzicht meer had eamonn verkeerde inentingen kreeg en nog eens op de verkeerde pagina's werden ingevuld.

In principe als je stalgeld betaald zou dit officieel moeten zijn en dat houd in dat je btw betaald .
dan ben jij wettige eigenaar van jou paard dat bij hem staat en kan er ook ooit met een faillisement niks gebeuren.
Als jij in het zwart betaald wat waarschijnlijk ook zo is dan is dat paard zogezegd van hem en moet hij bij eventuele controle papieren kunnen laten zien van jou paard dat eigenlijk dan zijn paard is.
met btw is +21% bovenop het normale stalgeld.
Vaak hebben de pensionhouders wettelijk een fokstal met allemaal fokmerrie's ;)
Dus ik denk dat het feitelijk ook een beetje is om zijn hachje te reden.
Ik zou hem een kopie bezorgen en daar moet die het maar mee stellen.

In het paspoort bij het bwp is een pagina waar ingetekend kan worden dat het paard op jou naam komt te staan mits bwp dit handtekend.
En ondertussen moeten alle paardeneigenaars in belgie een sanitair bewijs hebben waar ook nog eens op staat wie sanitaire verantwoordelijke is en wie eigenaar is. Dus officieel moet dat ook bij jou staleigenaar geregistreerd staan. En als je verhuist van stal moet dit altijd binnen de 90 dagen gewijzigd worden.
Maar dat houd in dat jij zwart stalgeld op dat moment wit stalgeld van maakt.
En dan heeft die dat paspoort dus helemaal niet nodig.
Dus ik denk dat het is voor zichzelf in te dekken.
Mijn paard heeft jaren onder mijn trap gewoond .
En nu woont die in een rijtjeshuis hahaha.

Ik heb voor alle gemak mijn paspoort in de auto liggen omdat ik ook vaak weg ben met paard.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door SilverSan » 13 feb 2010, 08:50

Owen woont officiëel ook bij ons in de garage :mrgreen: Daar ben ik wel blij om. Als ze daar moeilijk om doen dan is het ineens zo dat ik er iedere dag naar toe ga om hem zelf te verzorgen. Ik krijg wel iedere keer na betaling een kwitantie, weet eigenlijk niet of dit zwart of wit is. Maar ik heb dus wel een bewijs dat ik voor hem betaal. Over zo'n faillissement had ik nog geen eens nagedacht. Nee hoor, voor mij des te meer reden om gewoon een kopie af te geven. Mochten ze er echt moeilijk om doen kan ik binnen het half uur het paspoort daar hebben.

Maar ik ga ook zo'n registratie maar aanvragen, heb de mail al verstuurd :mrgreen: Al is het maar voor het leuk, een officiëel stamboek papier.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Edith » 13 feb 2010, 10:08

Ik zou, puur gevoelsmatig ook liever geen paspoort afgeven. Bij een enting kun je het op dat moment laten aftekenen of van te voren geven en daarna weer mee naar huis nemen. Sowieso wil ik altijd precies weten wat er in mijn pony's gaat. :D Dus zomaar enten is er niet bij. :D
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Inez » 14 feb 2010, 16:21

Ik heb van horen zeggen dat het paspoort bij het paard hoort te zijn en dat betekent dus bij de stalhouder waar het paard staat.
Maar hoe het wettelijk precies in elkaar steekt, weet ik niet.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door Oona » 14 feb 2010, 18:38

Als ze mij dat echt zouden verplichten.
Dan zou ik moeilijk doen om een stalcontract waar alles haarfijn in op staat getekend .

En gewoon vragen staat mijn paard hier in het zwart of in het wit.
En bij zwart mogen ze fluiten naar het paspoort is het wit dat verandert de zaak.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Paspoort / stamboomboekje

Bericht door SilverSan » 16 feb 2010, 09:57

Bedankt voor de tips.

Ik ga me in ieder geval inscrijven voor de keuring op 18 september, duurt nog even, maar het lijkt me nu al leuk :mrgreen:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Plaats reactie