Keuring Oud - Heverlee 18 September

Informatie of vragen over het stamboek en alles wat daar mee samenhangt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 03 aug 2010, 10:18

Hallo allemaal,

18 september wil ik meedoen aan de Connemara keuring in Oud Heverlee (België) om Owen te laten opnemen in het stamboek. Komen er nog mensen van hier daarheen?

Een en ander kan ik al terugvinden op de site van het Belgische stamboek, zoals niet invlechten van staart en manen, maar heeft iemand nog andere tips? Is het verplicht een voorbreng halster te gebruiken (want die heb ik niet en om dat nu voor 1 keer te kopen...)? Is er een verplichte manier van voorbrengen, zoals Owen moet staan enzo? Want dan kunnen we dat nog even gaan oefenen...

Groetjes Sandra.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 03 aug 2010, 10:22

Wacht, heb zelf ook al iets gevonden (zag het ineens staan):

# Hoofdstelnummers

De hoofdstelnummers zijn af te halen op het showsecretariaat bij aankomst. Deze moeten goed zichtbaar aan beide zijden van het hoofdstel aangebracht worden zonder dat zij de pony hinderen.

# Het monsteren van de pony

De pony wordt gemonsterd in een driehoekige baan. De jury moet de mogelijkheid geboden krijgen de pony zo goed mogelijk te zien. Het is van belang dat de begeleider en de hulpbegeleider dit niet verhinderen.

# Uitrusting :

Benodigdheden :

* halster of hoofdstel
* zweep (fakultatief)
* hoofdstel voor hengsten

Zou een touwhalster dan ook toegestaan zijn?

# Kleding van de begeleider en de hulpbegeleider :

Zij moeten netjes gekleed zijn. Witte kledij is niet verplicht.


# Toilettering :

De pony's moeten gepoetst zijn. Het invlechten van manen en staart is niet toegelaten.

# Verloop van de keuring :

1. Voorstelling
De begeleider staat links van de pony, op ongeveer vijf meter van de jury. De pony staat dwars voor de jury met het hoofd naar de linkerzijde.
De pony moet op zijn vier benen staan over veel bodem. Het hoofd mag niet in de hoogte geheven worden, wel iets omlaag met een deinende hals. De begeleider plaatst zich voor de pony. Alle aandacht moet gericht zijn op de pony en niet op de jury. Men tracht de pony nog beter te doen lijken dan hij is.
2. Stappen
Ongeveer 15 meter rechtuit voor de jury, rechtsomkeren en ook weer recht op de jury af. De hulpbegeleider volgt links achter de pony, zodat hij het zicht voor de jury niet belemmert.
3. Draven
Dit gebeurt op de rechterhand in driehoeksvorm.
De begeleider moet zo lopen dat de pony zijn gangen zo vrij mogelijk kan tonen.
Na de individuele voorstelling blijven de pony's in de ring, met uitzondering van de veulenrubrieken.
Het zweepgebruik door de begeleider moet tot een minimum beperkt worden.
4. Opmerkingen
* Veulens moeten samen met hun moeder worden voorgesteld in de ring.Zij mogen enkel losgelaten worden bij de individuele voorstelling, niet bij het rondstappen in groep. Buiten de ring mogen veulens niet vrij rondlopen.
* Alle pony's moeten op elk moment onder controle zijn. Een pony die niet onder controle is mag uit de ring verwijderd worden door tussenkomst van een bevoegd persoon.
* De begeleiders moeten de instructies van de ringmeester opvolgen.
* Vaccinaties : Griepvaccinatie is verplicht ; vaccinatie tegen rhinopneumonie is aangeraden.


Pfff, nog niet simpel. Ik ga het maar uitprinten en in de bak vast oefenen... En hopen dat ik niet als eerste hoef, zodat ik de kunst kan afkijken bij een ander...
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Martina
Berichten: 126
Lid geworden op: 17 mar 2008, 20:02

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door Martina » 03 aug 2010, 20:27

Zou een touwhalster dan ook toegestaan zijn?


Ja, dat heb ik in Oud-Heverlee al gezien. Hier is een foto uit 2006:
Klick

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 04 aug 2010, 10:38

Ik zie heel veel touwhalsters, dus dat komt helemaal goed! Bedankt voor de foto's, nu had ik ook gelijk een indruk! Kom je zelf ook kijken?
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Martina
Berichten: 126
Lid geworden op: 17 mar 2008, 20:02

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door Martina » 04 aug 2010, 21:14

Ik ben wel van plan om te komen ;)

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 05 aug 2010, 09:02

Dan kan ik mijn camera thuis laten :lol:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door Isabelle » 05 aug 2010, 10:51

Leuk dat jullie komen, Martina en Sandra, hoef ik ook mijn camera niet mee te nemen ;) . Nog even over halster of hoofdstel. Het mag allebij maar ik vind wel dat je ze zo mooi mogelijk moet presenteren en of dat nou met een touwhalster is weet ik niet. Denk dat Owen mooier is met een hoofdstel. Je mag ook een showhoofdstel van mij lenen hoor als je wilt, Ik neem in ieder geval geen ruin mee want die heb ik niet (meer) :lol: dus in die rubriek heb ik het zeker niet nodig.
Mocht er iemand toch die kant op willen vanuit Nederland en een trailer (met pony :lol: ) willen meenemen dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 05 aug 2010, 11:24

Nou, Isabelle, heel erg graag! Ben het met je eens hoor, maar om nu nog eens laten we zeggen 40 euro extra uit te geven voor iets wat ik daarna niet meer gebruik... Ik wilde al heel speciaal een halster knopen want touw heb wel ik genoeg. En tja, zo draag ik mijn nette kleding ook eens, dus ik zal er zelf ook fatsoenlijk proberen uit te zien :lol: Owen ziet er veel volwassener uit met een hoofdstel in, dat wel. Hij heeft namelijk 1 keer het hoofdstel van een ander paard naar huis mogen brengen (western) en tja, ik kan dat wel dragen, maar Owen kon dat ook... Dat stond wel heel erg stoer en Owen had gelijk de hele weg iets te knabbelen :lol: Ik heb het hoofdstel van mijn bosal wel, maar dat is veel te grof eigenlijk en zwart staat hem beter.

Isabelle, ik kan nog nergens vinden waar ik me in kan schrijven :cry: weet jij daar toevallig iets van?
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door SilverSan » 01 sep 2010, 10:50

Ik heb besloten even te wachten... Kreeg de papieren een dag voor de vakantie en las ze net na de vakantie en was ik al te laat met opsturen. Dan ben ik zelf een beetje gewond waardoor ik nu niet veel kan doen en dan heb ik nog net een week ofzo om Owen weer piekfijn te krijgen. Zijn staart ziet er niet uit ook nog eens. Plus als ik dan nog eens alle kosten ga optellen, inschrijven (en dus lid worden van bwp, dat ben ik nog niet), huur trailer, brandstof en noem maar op dan vind ik het het niet waard. Owen heeft toch zijn Ierse papieren al. Ga denk ik wel kijken en misschien volgend jaar meedoen, zou leuk zijn als ik dan ook aan de rubriek bestgaand of springen kan meedoen ofzo. Dan heb ik wat meer waar voor mijn geld". Begrijp me niet verkeerd, ik denk zeker dat het het waard is, maar voor mij is het nu net wat teveel. Volgend jaar hoop ik zelf een trailer te hebben en dan is het allemaal net wat makkelijker.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Keuring Oud - Heverlee 18 September

Bericht door Isabelle » 02 sep 2010, 11:56

Hoi Sandra,

je kunt nog wel aanmelden hoor, geen probleem. Het is om het jaar in Leuven dus denk er nog maar even over of het toch niet de moeite is om te komen want volgend jaar is het weer in Ham-sur-Heure en dat is een kleine 100km verder voor jou, die staart komt ook wel goed hoor.

Plaats reactie