Niets Connemara's

Voor gezellige klets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Niets Connemara's

Bericht door SilverSan » 07 mei 2012, 13:49

Oké, het heeft helemaal niks met Connemara Pony's te maken (net als mijn woef topic trouwens...) maar omdat het hier zo stilletjes is en ik het topic toch al ergens anders (heavy horse forum) ook al gemaakt heb, plaats ik het gewoon hier ook. Kwestie om lezers weer wat te lezen te geven. Hierbij een fotoimpressie van de dag van het trekpaard in Lmmen, afgelopen zondag 6 mei.

Het vliegend tapijt kan natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding

En natuurlijk vielen voor de eerste keer alle kindertjes ondersteboven... :lol:

Afbeelding

En dan moet je hard rennen om er weer bij op te kunnen... :lol:

Afbeelding

Van achter gezien

Afbeelding

Van voor gezien

Afbeelding

Even schuren na de arbeid!

Afbeelding

Knappe dames hoor!

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ploegen, prachtig om te zien! Later bleek dat de ploegende dame reeds 18 is. Ik houd er van om dit soort rustieke werken te zien en een paard dat een door en door crack in het vak is.

Afbeelding

Dit paard had een prachtige kleur!

Afbeelding

Het bereden trekpaard: vier mooie vosse paarden, voorste vond ik zelf het leukste.

Afbeelding

Denk trouwens dat dit de hengst was. Het paard deed wel erg goed zijn best.

Afbeelding

Afwenden, MARES!

Afbeelding

Naast elkaar

Afbeelding

Dikke billen parade!

Afbeelding

Deze hengst was ook 1 van mijn favorieten, knap paard, klein beetje mok in de sokken achter, maar braaf en werkwillend.

Afbeelding

Zelfde hengst

Afbeelding

Ritjes met de bos-slee

Afbeelding

De huifkar dame

Afbeelding

Toen was het tijd voor de hengstenshow, maar niet alle hengsten waren even braaf...

Afbeelding

Deze zwarte was zo lief, zie die oren!!!

Afbeelding

Alle billen op een rij, sjalalalie, sjalalala...

Afbeelding

Lief krukeltje toch???

Afbeelding

Dit vond ik de mooiste hengst

Afbeelding

Een van de weinige met een wat "hoger" kruis. De andere hengsten hadden echt zo'n skibaan richting staartwervels, dat kan me toch niet zo bekoren.

Afbeelding

Dit was ook een flinke: zat mooi in zijn zwarte vacht, maar was niet zo lief als die andere zwarte!

Afbeelding

De enige vosse hengst

Afbeelding

De stoute hengst

Afbeelding

Mijn vriend was helemaal weg van deze bosbouw-kar. Deze kon opgebouwd worden als rij-wagentje, maar ook als opraap-wagen voor stammen. Best kans dat als ik ooit een Shire heb, er ook zo'n karretje komt! Mijn vriend wilde Niels de Shetlander er al voor zetten, maar dat heb ik toch maar afgeraden :lol:

Afbeelding

En dit was echt om te smelten. Dezelfde hengst als net in het bos.

Afbeelding

Mydia en ik waren echt al smoesjes aan het bedenken hoe we het kleine meisje er af konden werken en er zelf op konden gaan zitten :slaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wachtende dames. Dit vond ik toch wel een van de meest knappe dingen: waar ze hun paarden ook parkeerden, blijven staan was blijven staan. Owen had allang met zijn snufferd in het publiek gezeten om te kijken of die geen lekkers hadden :lol:

Afbeelding

De leuke hengst met het leuke karretje nog eens

Afbeelding

Afbeelding

Het traditionele touwtrekken tegen een paard. Helaas was deze dame al echt moe, en liet de mannen dus wel wat winnen. Lachend voelden ze zich dus erg sterk, tot...

Afbeelding

Afbeelding

...Sara er bij werd gehaald!!! :lol:

Afbeelding

Moeder overste stond te lonken naar de hengst met het karretje, maar de brave borst verzette geen hoef!

Afbeelding

Afbeelding

Maar Sara had er genoeg van. Ze had besloten dat de batterijen van de afstandsbediening leeg waren en had geen zin meer om te laten zien dat ze volledig op stem te sturen was :D Dit vond ik toch wel de leukste dame: ze had karakter! Op een brave manier.

Afbeelding

En moeder overste maakte met plezier nog wat kinderen blij!

Afbeelding

Deze jongeman stond geduldig op wat aandacht te wachten en daarmee is dit verhaaltje weer uit...
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Niets Connemara's

Bericht door antonie » 07 mei 2012, 17:51

Dat is inderdaad eens heel andere koek. prachtige paarden, en die spieren! leuk als ze ook nog voor het werk gebruikt (kunnen) worde. alleen jammer dat ze allemaal gecoupeerd zijn. mag dat nog in Belgie?

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Niets Connemara's

Bericht door Romy » 07 mei 2012, 18:49

Machtige paarden hoor, maar die staarten :( :( :( Wat ontzettend zielig. Ziet er niet uit ook. Geeft moeder natuur je een mooie staart om je edele delen te beschermen tegen tocht, vliegen en vuil en wat doet de mens? Die snijd hem vol door het leven zonder enige nuttige aanleiding af :roll: Kortwiek hem dan gewoon direct onder de staartwortel, dan heb je er ook geen last van in het tuigwerk.

Die oude dame vind ik persoonlijk er ook echt te oud uit zien voor dit soort dingen. Maarja.

Maar wel super machtig om te zien hoe sterk die dieren ook zijn he. En hoe braaf. Bij ons in het park kappen ze nog op de oude manier, dwz de stammen worden er door trekpaarden uitgesleept. Die man heeft dan altijd 2 paarden bij zich en die zijn ook zo ontzettend braaf en zooo sterk. Maar die hebben gelukkig hun staarten nog.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Niets Connemara's

Bericht door Pamela » 07 mei 2012, 19:14

wat een pracht en kracht, geweldige paarden. die mooie hengst waar jij op viel vind ik zelf ook geweldig, mooie kleur. :D
mooi speciaal karretje, zou mij ook wel wat lijken voor volgende winter als we weer een perceel hout moeten hakken.
tja die staarten daar wordt ik ook niet blij van, wist ook niet dat het nog in Belgie mocht.
maar jullie hebben een geweldige dag gehad en leuk dat je de foto's hier geplaatst hebt :D

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Niets Connemara's

Bericht door SilverSan » 07 mei 2012, 19:46

Nee, couperen mag ook niet meer in belgie. Ook ik vond dat heel erg jammer, maar het was nu niet anders. Bij Shire's scheren ze gewoon de hele staart op. Het is overigens pas sinds enkele jaren dat het niet meer mag, de jaarling merrie's die ze ook lieten zien hadden wel hun staart nog. Jammer dat het laten zien van mijn foto's van werkende paarden uitmondt in een discussie over couperen. Ach ja,is er hier ook weer eens wat activiteit.

Romy, het lijkt mij dat je toch niet helemaal snapt wat het voor een werkpaard inhoud om te werken. Dat is hun leven. Deze dame had ondanks haar leeftijd een goede conditie en maar een klein beetje mok. Veel trekpaarden halen deze leeftijd niet. Juist door ze aan het werk te houden blijven ze niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk in gezondheid. Ze had er duidelijk veel plezier in en veel praatjes. Ik durf er om te wedden dat als je dit paard op de wei zou zetten, ze zich afgedankt en nutteloos zou voelen en ze binnen no time zou overlijden van ellende.

Het was een leuke middag en ik ben blij dat er eindelijk wat meer initiatieven komen om de zeldzame rassen in ere te herstellen. Het gaat slecht met het Belgische en Vlaamse trekpaard (twee verschillende rassen, Owen zijn vriendin is een Vlaams paard) en zo wordt er toch weer wat meer aandacht op gevestigd. Net als de Connemara Pony en de Shire horse zeldzame rassen zijn.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Niets Connemara's

Bericht door Pamela » 07 mei 2012, 20:20

hier in Drenthe wordt er nog mee gewerkt gelukkig. zo'n mooi gezicht :D

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Niets Connemara's

Bericht door Inez » 07 mei 2012, 20:26

Wat een leuke reportage!!! Heerlijke beesten!
En wat gaaf dat ze zoveel verschillende kleuren hebben. Niet vergeleken met de Connemara natuurlijk, maar wel in vergelijking met het Nederlandse trekpaard!
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Niets Connemara's

Bericht door Romy » 07 mei 2012, 21:01

SilverSan schreef:Jammer dat het laten zien van mijn foto's van werkende paarden uitmondt in een discussie over couperen. Ach ja,is er hier ook weer eens wat activiteit.

Ik zie geen discussie hoor ;-) het is gewoon jammer dat mensen dat soort dingen ooit deden.
silversan schreef:Romy, het lijkt mij dat je toch niet helemaal snapt wat het voor een werkpaard inhoud om te werken.

Een ouder werkdier licht in het werk houden is goed, maar zo goed lijkt de conditie niet op de fotos en het lijkt erop dat ze juist elk zwaar onderdeel is ingezet. En ze lijkt t ook zwaar te hebben. Als jij zegt dat t niet zo is zullen de fotos wel een vertekend beeld geven.

Het is geen aanval op je fotos ofzo hoor. Lijkt de duidelijk dat het een leuke dag geweest moet zijn. Trekpaarden zijn erg gaaf!!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Niets Connemara's

Bericht door Delphine » 07 mei 2012, 21:12

Mooie reportage en schattig dat kleine meisje op zo'n rug!

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Niets Connemara's

Bericht door Isabelle » 07 mei 2012, 21:19

Inez schreef:Wat een leuke reportage!!! Heerlijke beesten!
En wat gaaf dat ze zoveel verschillende kleuren hebben. Niet vergeleken met de Connemara natuurlijk, maar wel in vergelijking met het Nederlandse trekpaard!


Inez, bij het Nederlandse trekpaard komen deze kleuren ook allemaal voor hoor maar het meerendeel is inderdaad bruin roan, er was volgens mij ook ooit eens een pikzwarte kampioen helemaal gaaf. het zijn zo'n geweldige paarden en met echt een 10 voor karakter.

Plaats reactie