Onze dartmoor doet het super!

Voor gezellige klets.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Onze dartmoor doet het super!

Bericht door Delphine » 10 jul 2012, 09:12

We hebben een tijdje terug wat problemen gehad met onze dartmoorruin van net 5 jaar. Mijn dochter reed al leuk kleine buitenritjes op hem (dan had ik hem aan de hand) en we zijn afgelopen voorjaar begonnen met lesjes van een half uurtje. Ging aanvankelijk heel goed, maar een paar keer schrok hij ergens van en dan sprong hij opzij, maar begon daarna dan ineens enorm te bokken en zo is mijn dochter er een aantal keren afgevallen. 1x zo dat ze haar arm zwaar gekneusd had. Ze werd bang en wilde er niet meer op. Toen ben ik er op gegaan, maar ook bij mij ging het niet zoals het moest. Dus onze instructrice gevraagd en die is hem 4 weken gaan trainen. Wij hebben zelf erg veel grond- en loswerk met hem gedaan voor dat we erop zijn gegaan, maar nooit echt rechtgericht o.i.d. Zij is toen even helemaal opnieuw begonnen en wat ging het super. Je zag meteen dat hij veel beter in balans raakte en binnen 1 tot 2 weken kon hij aan de hand schouder voor, travers etc. Nu heb ik het weer overgenomen en krijg ik elke week 1x les op hem. Charlotte, mijn dochter is nu vooral aan de hand met hem bezig en laatst zei ze dat ze er binnenkort wel weer op wil. We zijn er nu achter gekomen dat hij gewoon niet goed zijn balans kon vinden en dus als hij ergens van schrok, waarschijnlijk uit balans was en dan maar de balast wat hij op zijn rug had eraf wilde hebben. Nu schrikt hij nog steeds wel eens, maar nu pakt hij zichzelf weer goed op en doet hij 1 sprong opzij en is het klaar, zo anders! Zo fijn, want ja, wij hadden helemaal geen ervaring met jonge pony's en dan ga je je toch afvragen of je er wel goed aan hebt gedaan om zo'n jonge pony aan te schaffen, vooral omdat Charlotte zo bang werd. Nu heb ik er weer helemaal een goed gevoel over... de pony is ook zo braaf, maar moest gewoon echt even beter leren hoe hij met zijn lichaam moest omgaan. En zo leuk om te zien hoe hij nu op Charlotte reageert als ze samen bezig zijn... hij volgt haar de gehele bak door los en is helemaal op haar gefocused, dus dat rijden zal binnenkort ook wel goed komen!!!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door Edith » 10 jul 2012, 11:10

hee, wat super fijn zeg! ja, soms heeft een pony voor z'n gevoel weinig andere keuze dan door bokken duidelijk te maken dat het even niet gaat... maar erg fijn dat hij weer de goeie kant opgaat!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door SilverSan » 10 jul 2012, 11:58

Altijd leuk om te lezen dat mensen weer "in love" zijn met hun paard!!! Wat fijn dat je de oplossing gevonden hebt.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door riagr » 10 jul 2012, 17:43

Fijn om te lezen dat het heel veel beter gaat!
Is toch een klus hoor.... jonge pony's! Super dat je zo bent gaan investeren, en wat heerlijk dat zich dat dan ook "terugbetaald"!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door antonie » 10 jul 2012, 18:16

Wat goed dat je doorgezocht hebt naar het waarom van zijn gedrag. En fijn dat jullie er samen doorgekomen zijn. Dat beloofd veel goeds voor de toekomst

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door Delphine » 10 jul 2012, 18:24

Sandra, Charlotte en ik zijn altijd "in love" gebleven, maar dat was juist zo lullig voor Charlotte.
Voor mij is het veel makkelijker te relativeren en te bedenken dat het wel goed komt.
Charlotte wacht al sinds haar 8e verjaardag dat ze op Beer zelfstandig kan rijden en nu het dit voorjaar eindelijk kon, ging het mis.
Ze was zo verdrietig, elke keer als het onderwerp Beer werd besproken ging ze huilen, echt heel naar.
Ik heb me dus echt momenten afgevraagd of de aankoop van Beer wel een goede beslissing was.
En juist omdat ze verder zo gek op hem is, maakte dat het alleen maar moeilijker, we hebben nog genoeg andere pony's voor haar om op te rijden en dat doet ze ook, maarja, Beer is toch haar pony.
Gelukkig gaat ze nu inzien dat het echt niet aan Beer lag (z'n karakter) of aan haar.
Dus ja, het komt helemaal goed en ik ben inderdaad erg dankbaar dat ik Roos erbij heb gehaald en die investering is het dubbel en dwars waard geweest, Beer en ik hebben ontzettend veel geleerd.
Beer wordt nu zo leuk om te rijden, we krijgen daar echt een leuke pony aan, maarja, geduld is dan wel belangrijk en dat is voor 10 jarige meisjes best lastig!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door Delphine » 11 jul 2012, 10:10

Net weer een lesje gehad en het ging weer zo goed in stap en draf.
En onze vermoedens worden nu echt bevestigd, hij schrok weer 2x van iets, maar na 1 zijsprong ging hij keurig netjes staan.
Wat een heerlijke pony!!!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Onze dartmoor doet het super!

Bericht door Edith » 11 jul 2012, 10:41

Yes! Wat goed zeg!! :D
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Plaats reactie