Beer onze dartmoor

Voor gezellige klets.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Beer onze dartmoor

Bericht door Delphine » 21 okt 2012, 20:01

Vandaag toen ik de pony's uit de wei haalde, omdat ik wilde gaan rijden, liep Beer, onze dartmoorruin van 5 jaar, hartstikke kreupel.
Het was wel heel erg, leek linksachter boven te zitten en hij was zo rustig, zelfs een beetje apatisch, dat mijn gevoel zei dat het niet goed was.
Na overleg met mijn instructrice, die het gelukkig niet erg vond dat ik op zondag belde, toch maar de dierenarts gebeld.
Zag geen wond, geen echte verdikking, voelde misschien iets warmer aan, maar hij kon echt niet op 4 benen staan, viel soms zelfs wel bijna om.
De dierenarts dacht eerst dat het zijn knie was of iets met zijn spieren, kon verder niks vinden (pezen goed, hoef goed, niet direct idee dat het botbreuk was).
Wel vond ze hem erg rustig, te rustig, dus ook even stethoscoop gepakt en getemperatuurt.
Hij had 41,1 graden koorts, veel te hoog!
Alleen zulke hoge koorts met kreupelheid linksachter was wel wat rare combinatie.
Hij heeft pijnstilling-ontstekingsremmer-koortsverlager gekregen.
DA moest met spoed naar koliekgeval, zou intussen met internist overleggen, omdat ze nu wel bang was dat hij een virus zou hebben, met misschien wel zenuwstelselproblemen (bij virus blijkt zulke hoge koorts normaal, bij bacterie zou het niet hoger moeten zijn dan 39 graden).
Na 2 uur is ze weer teruggekomen, zijn koorts was toen nog maar 40 graden, wat nog erg hoog is, maar gelukkig wel al lager.
Hij was iets alerter, niet meer zo apatisch, at een klein beetje hooi en Charlotte heeft lekker gras en paardebloemen en andere kruiden voor hem geplukt.
DA denkt dat hij door de enorme hoge koorts gewoon zo zwak was, dat hij daarom zo vreselijk wankel was, dus dat luchte wel op.
Ga om het uur even kijken en moet zo nog een keer zijn medicijn geven.
We hebben de laatste tijd zoveel met hem bereikt qua rijden, hij doet het zo goed en we hebben zo'n sterke band gekregen door ons intensieve werken, wat een schrik dan ineens. Ook Charlotte durfde er nu weer eindelijk op, nadat ze een aantal keren van hem was gevallen. Moest meteen aan Flower denken, die zo ziek is geweest en aan Owen z'n plotselinge einde, pffffff!
Nu ben ik gelukkig wat positiever dan vanmiddag, hier moet hij toch wel door heen komen?!

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Barbara » 21 okt 2012, 20:06

Oh bah Delphine, wat eng. Hopelijk is hij gauw weer beter. Soms zou je willen dat ze konden praten en vertellen wat er mis was.....
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door riagr » 21 okt 2012, 20:33

Wat een schrik zeg! Ik hoop dat snel duidelijk is wat er precies aan de hand is, en belangrijker nog, ik hoop dat Beer er heel snel weer bovenop is!
Sterkte!!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door antonie » 22 okt 2012, 09:21

Veel sterkte en ik hoop dat Beer weer gauw de oude is. Heeft de DA al een idee wat voor virus het geweest kan zijn? Of misschien een vergiftiging?

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Delphine » 22 okt 2012, 16:16

Het gaat gelukkig wat beter met Beer. Hij heeft met de koortsremmers nog steeds wel 39 graden koorts en hij wankelt nog steeds, maar hij eet gelukkig ook. De DA is weer geweest vanmiddag en ze hebben geen idee wat het is: een virus (zou logisch zijn qua hoge koorts), een vergiftiging, een trauma??? geen idee! Hij is iniedergeval enorm atactisch, maar heeft bv. wel weer een hele sterke staarttonus (klopt dat woord?). Lijkt erge pijn te hebben, maar zulke hoge koorts door pijn is weer minder logisch. Na het bezoek van de DA heb ik hem lekker in de loswerkbak laten staan en toen hij de kant van de strook liep (strook met zeer kort gras, die naar de wei toe loopt) heb ik hem daar lekker laten grazen en dat heeft hij 2 uur volgehouden. Wel doodsbang dat hij zou omvallen, dus continu bij hem gebleven en draad langs de sloot wat meer naar binnen gezet, zodat hij niet de sloot in zou rollen. Nu weer op stal, vanavond weer koortsverlager geven en morgenochtend komt de DA dan weer kijken. Als het zo doorgaat gaan we de goede kant op, hopen dat hij helemaal zal herstellen, dat was nog niet te voorspellen, hij kan atactisch blijven, maar het kan ook weer wegtrekken... hopen en vertrouwen maar op het beste!!!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Delphine » 23 okt 2012, 15:55

Beer had vandaag nog maar 38,2 graden (nog wel met koortsverlagers), dus dat gaat de goede kant op. Ook eet hij al wat beter. Hij blijft wel atactisch, wel minder dan zondag en maandag, maar het is nog wel vrij heftig. De DA weet nog steeds niet wat het is, ze denken toch aan een trauma achter (bekken), ze wilde hem vandaag eigenlijk even van binnen voelen, maar ze zei dat als ze iets voelen er toch weinig achter aan gedaan kan worden, dus dan vind ik het weinig zinvol om hem nu te pesten met zo'n onderzoek. Donderdag komen ze weer en dan kijken we verder. Ik blijf het raar vinden, als het een trauma is hoe verklaren ze dan die hoge koorts. Wat natuurlijk wel kan is dat hij een virus had met zulke hoge koorts en dat hij toen gevallen is oid, dus dat de trauma secondair is. Nouja, het gaat dus beter, maar dat atactische is nog wel zorgelijk, de vraag is of dat weer helemaal goed komt of dat hij er altijd iets aan over blijft houden. Maargoed, dat is voor later... nu zorgen dat hij weer sterk wordt en dat hij zomteen ook zonder koortsverlagers geen koorts meer heeft....

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Edith » 23 okt 2012, 19:09

Jeetje zeg, wat een zorgen! Heel veel sterkte en beterschap, hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop. Anders zou je misschien met hem naar Den Hoek kunnen? Ik heb daar erg veel goede resultaten gezien met name bij klachten waar een 'gewone' DA niet veel mee kan.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Delphine » 23 okt 2012, 19:16

Bedankt voor je advies, Edith, dat is inderdaad iets waar ik over na kan denken. Ik heb wel continu ook contact met Margriet Cremers, van instituut de SIlverlinde (opleiding voor veterinaire natuurgeneeskunde). Elke keer als ik de DA heb gezien, bel ik en overleg ik met haar. Zij is altijd mijn redding in paniekmomenten en nu ook kijkt zij met me mee. Zij vindt het nu vooral belangrijk dat hij weer gezond wordt en dan kijken we daarna naar het atactische. Maar Den Hoek is zeker ook een idee, alleen daar moet je wel heen en dat wil ik echt pas doen als hij niet "ziek" meer is. Het gekke is dat Margriet vorige week een geval had van een arabiertje met precies zulke verschijnselen (achterhandkreupelheid, hele hoge koors en ontstoken oog). Beer had gisteren ineens een vies oog (niet echt ontstoken), dus dat is toch ook een raar verhaal. Misschien toch een naar tropisch virus??? Gewoon hopen dat het elke dag wat beter gaat!!!

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door riagr » 23 okt 2012, 21:07

wat lijkt me dat bijzonder vervelend zeg, dat je paardje ziek is, zonder dat je weet wat er precies aan de hand is. Akelig.
Wel fijn dat het met de koorts de goede kant op lijkt te gaan.

Misschien raar en overbodig dat ik het hier neerzet, en misschien past het beeld wel helemaal niet, maar is er gedacht aan de ziekte van Lyme?
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Beer onze dartmoor

Bericht door Delphine » 24 okt 2012, 05:11

Geen idee of daar over gedacht is, in ieder geval niet over gesproken. Vind het helemaal niet raar dat je dat opschrijft, fijn juist dat mensen meedenken. Ik zal het eens aan Margriet vragen en het morgen ook de DA vragen, wat ze daarvan denken? Ik ken een aantal mensen met Lyme, het is echt vreselijk...

Plaats reactie