trekken of toegeven?

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

trekken of toegeven?

Bericht door Edith » 12 dec 2012, 09:32

Gisteren ontdekte ik iets heel grappigs. Ik haalde Bibi en Gipsy tegelijk uit de paddock om ze naar stal te brengen en zat wat onhandig te doen met mijn lange touwen. Gevolg: Gipsy stond op haar touw, vrij dicht bij haar hoofd. Haar reactie was onmiddellijk nageven. Dus stond ze met haar hoofdje laag te wachten wat nu. Ik zette haar en stapje terug en opgelost.
Hoe anders is dat met Bibi: die heeft in de loop der jaren een stuk of vier, vijf halsters, touwen en hoofdstellen kapot getrokken omdat haar reactie direct is: Oh, ik zit vast! Even al mijn gewicht erin en hoppa, ik ben weer los. Hoewel ik moet zeggen dat dat alweer een tijd geleden is. De laatste keer dat ze te maken had met een onhandig touw (lees: onhandig mens) tilde ze om beurten haar voeten op tot het allemaal los was.
Flynn is meer van het touw of de teugel dwars door je hand trekken als er ergens gras staat... Heel moeilijk af te leren, vooral als er geregeld kinderen haar begeleiden. En Raven staat stil zodra het touw op de grond valt, ze heeft denk ik mijn westernboek gelezen. Ground tying. Heb ik haar nooit bewust geleerd, maar ze heeft wel eens op haar teugel gestaan en dat vond ze denk ik niet zo lekker. We reden toen nog met bit.

Ik vond het zo'n grappig verschil, waar hun karakter ook zo duidelijk doorheen speelt, dat ik benieuwd was naar jullie ervaringen: Komen jullie pony's eerder tegen de hand of wijken ze / geven ze na? Is dat karakter, training, opvoeding?
Of misschien zijn jullie zo handig dat je pony nooit op een touwtje staat? ddd
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
kyarah
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010, 15:49

Re: trekken of toegeven?

Bericht door kyarah » 12 dec 2012, 09:57

Wat grappig dat je dat zo goed merkt!

Abel blijft dan ook gewoon stil staan met z'n hoofdje naar beneden. Lekker koel karakter, heerlijk!

Ben benieuwd naar de andere reacties!
Abel M1+1

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Pamela » 12 dec 2012, 21:03

Pien staat ook wel eens op het touw, zij probeert het zelf op te lossen. dat vind ik erg fijn, omdat ik dan niet hoef te denken van "help" straks gaat er iets stuk.
Mayday blijft staan als het touw op de grond valt. zij heeft vroeger ook in het tuig gelopen, dat kan je nog wel merken als je het comando Ho zegt dan staat zij meteen stil.
ik heb afgelopen zaterdag met hun samen een wandeling door het bos gemaakt. zo ontspannen en geen getrek of zo.

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Isabelle » 13 dec 2012, 10:30

Hoi Kyarah,

wat een leuke onderwerpen, ik ben ook wel eens klunzig met touwen, Rasputin is de makkelijkste, als hij op zijn touw staat tilt hij gewoon zijn voet op en zet die naast het touw, hij heeft als jaarling aan een ketting en pin gestaan en heeft dat geleerd, ideaal, Ryan gaat op het touw staan en blijft gewoon kalm wachten tot ik zijn voet optil en hem los maak en als dat te lang duurt zet hij zijn voet wel naar voren voor een volgende hap gras, ze raken dus geen van beiden in paniek maar gaan gewoon door met waar ze mee bezig zijn, grazen. De merries hier raken ook niet in paniek als ze op hun touw staan, ik denk dat het een combinatie is van gewenning en ook een beetje karakter.

Wat de jaarlingen en tweejarigen wel eng vinden is als ze de wei in gaan enper ongeluk met een halster en een halstertouw er nog aan wegrennen dan slingert het halstertouw naast ze en dat vinden sommigen wel de eerste keer eng, ook hier wennen ze heel snel aan.

Dus mijn conclusie, hoe klunziger je met je connemara omgaat hoe makkelijker hij wordt, ze passen zich gewoon aan aan hun baasje :lol:

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Edith » 13 dec 2012, 11:32

Haha, leuke conclusie. :D
Dat met een los touw in de wei heb ik ook weleens gehad, ik geloof met Bibi, die was zo bang van dat touw wat maar achter haar aan bleef vliegen... Ik wilde haar wel helpen, maar het is een heel grote wei, dus ja... en eerlijk gezegd kreeg ik ook een beetje de slappe lach... liep gelukkig goed af.
Gisteren was er een paard losgebroken op weg naar de stal, en bij haar kwam het touw met een knoop om haar voorbeen, in de kootholte... dat was een stuk minder! Gelukkig konden we het loskrijgen, maar dan besef je wel dat het toch wel gevaarlijk kan zijn... :(
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: trekken of toegeven?

Bericht door SilverSan » 14 dec 2012, 12:15

De meeste reacties van paarden waar ik mee omging waren het hangen en trekken totdat ze los waren, wat ik heb gezien bij mijn verzorgpaarden. Allemaal types "hoog in het bloed" zeg maar; volbloed, hackney, kwpn (dominant), nou ja, je snapt het wel. En als ze 1 keer "gewonnen" hadden, was het hek van de dam. Als het echt erg was, dan deden we er een stuk binnen-fietsband tussen, zodat het elastisch werd en je de tijd had de haak los te maken. Geen van allen waren dusdanig op te voeden dat ze voldoende vertrouwen in je hadden dat jij het kwam oplossen, of de beheersing om eerst te denken voordat ze iets deden. Helaas ook niet aan te leren dat ze los konden blijven staan, een vlieg was soms reden genoeg om er vandoor te peren. Owen was een heel ander verhaal. Die heb ik wel zelf kunnen opvoeden (enige persoon die met hem omging) en hij was ook veel relaxter. Hij heeft nooit iets kapot getrokken, en als hij vast zat loste hij het zelf op of wachtte totdat ik het kwam oplossen. Op 1 keer na, het ongelukje met aan de boom vast zetten, lijn naar de grond gezakt, om zijn been heen en achter de tuintafel langs. In paniek begon hij te trekken. Ik rende gelijk naar hem toe en toen... Wist hij dat ik het kwam oplossen en sprong hij uit stilstand zo over de picknicktafel en bijna in mijn armen... hij legde zijn hoofd in mijn armen en opgelost... Toen wist ik ook dat zo'n cross nooit een probleem had mogen zijn... uuuu aaa Godzijdank goed afgelopen en ik heb hem nooit meer zo vast gezet.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Barbara » 14 dec 2012, 13:20

Easter wordt niet warm of koud van een los touw.
Koss daarentegen heeft de neiging om gauw te gaan hangen en zou volgens mij ook volledig over de zeik gaan van een flapperend touw, stresskipje.

Mijn KWPN'ers zijn ook wat stresseriger helaas. Mijn oude merrie had het hangtrucje ook gewoon door, dat heeft me heel wat halsters gekost....
Cézanne gaat ook hangen als ze schrikt net zolang tot de boel knapt....
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Isabelle » 14 dec 2012, 16:39

Gisteravond ging ik onze vier jaarling merries voeren, zij staan in de bak, hebben een loopstal en de grote ruif. Normaal zijn ze er alle vier maar Angelina miste, even zoeken en toen zag ik ze al staan, ze zat met haar achterbeen vast in het schrikdraadkoord en het zat ook om haar borst, gelukkig stond het niet aan, nou ja dan was er ook weer waarschijnlijk niet verstrikt in geraakt, ik in paniek, Angelina niet, die was helemaal relaxed en wachte gewoon, toen ik de draad van haar hals had gehaald probeerde ze uit de draad te stappen maar toen dat niet lukte ging ze weer verder met wachten zodat ik snel een mes kon pakken. Ik weet niet hoe lang ze al zo stond maar het had heel erg af kunnen lopen, ze had helemaal niks maar als ze geen connemara was geweest weet ik niet wat er gebeurd zou zijn.

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: trekken of toegeven?

Bericht door SilverSan » 15 dec 2012, 12:56

Ach, het muizeke toch! Wat fijn dat ze zoveel vertrouwen had en zo slim en cool was zeg!!!
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: trekken of toegeven?

Bericht door Oona » 15 dec 2012, 22:02

eamonn gaat graag hangen of tegen de druk in. Ik heb soms vaak het gevoel bij het poetsen en hij moet plaats maken dat ik tegen een olifant moet om duwen.
Echter in mijn academische werk heb ik hem toch goed kunnen trainen dat hij op een lichte aanraking wijkt voor druk.
Zowel hoofd laag stelling vragen wijken voor mijn been. etc...

aan de muur vast staan daar gebeurd niks gek meer mee die leeftijd is hij gepaseerd. Echter weet die wel dat als hij doorduwt ,trekt hij wint. heeft die als veulen ontdekt.
Echter met de juiste gebruiksaanwijzing doet die het bij mij niet en probeert die even te trekken voelt die dat de weerstand sterker is dan stopt hij met tegen de druk ingaan.
Bij het trailerladen gebruik ik eigenlijk de lier met de longeerlijn over de voorstang. En aan de buitenzijde van de trailer gaat die nog eens door een handvat zodat ik kan werken met hefboom die niet terug glijdt. Altijd oppassen met deze methode dat het paard zich niet ophangt en ze is niet voor elk paard geschikt.
ik maak contact met de lijn en vraag hem dan voorwaarts wat die nu mooi doet. In begin ging die licht tegen de druk in tot die voelde ik win dit niet en dan ging hij er mooi op.
Als eamonn steeds het spelletje kan blijven aanhouden stap naar voor 2 stappen naar achter dan blijft het eeuwig duren . Mijn methode heeft bij dit paard hier een einde aan gemaakt. Omdat het contact met de lijn ook precies de juiste timing heeft met nageven als hij nageeft.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Plaats reactie