Ruberen stang ?

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Hanna&Zingaro
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 mar 2008, 19:13

Ruberen stang ?

Bericht door Hanna&Zingaro » 04 mei 2008, 16:54

Hallo,

Ik rij graag buitenritjes op Zingaro m'n connemara. In de bak rij ik Zingaro met een dubbel gebroken bit vanwege z'n tong. En dit doet hij keurig.
Als ik buiten rij is Zingaro zo sterk dat ik hem echt niet kan houden. Ik kan zo diep gaan zitten als ik wil. Stem gebruiken en zelfs naar z'n bitje luistert hij niet. Ik krijg hem dus echt niet te stoppen en hij wil al harder en harder. Dit is voor mij niet ontspannen rijden en voor hem ook niet. Zelf dacht ik dus aan een ruberen stang ? Iemand zei tegen mij dat dit misschien wel de oplossing is?

Iemand voor en nadelen van zo'n stang ?

Groetjes
Zingaro super paardje :D

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Oona » 04 mei 2008, 17:08

Is een pelhamel dan niets voor jou.
Je doet hier 2 teugels aan. En in principe rij je gewoon op de trens en wanneer hij zich te sterk maakt kan je de stang erbij nemen.
Het bitje zelf heb je in heel veel uitvoering van dubbel tot enkel gebroken en van rubber tot ijzer.
Maar eigenlijk is een bit geen rem .
Dus ik weet niet of een sterker bit voor jou een oplossing kan zijn.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

lea
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 mar 2008, 21:47

Re: Ruberen stang ?

Bericht door lea » 27 mei 2008, 08:16

een rubbere stang is best gemeen als ie nat wordt in de mond wordt ie erg stroef. ik weet niet hoe je met je hand bent rustig of niet. maar als je geen zachte hand hebt is een rubber stang best gemeen. ik heb het ook weleens geprobeerd met een hengst maar die kreeg ik na enkele keren te gebruiken het bit niet meer in en daar zit je volgens mij ook nieyt op te wachten. ik zelf heb een bit met rolltjes heel het bit beweegt in de mondt en dat kan ze ook niet vast pakken ik heb daardoor mer over mijn paard te vertellen mischien ook wat voor je. gr lea

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Pamela » 27 mei 2008, 20:37

ik herken dit van Elsa, heb nu een bitloos hoofdstel met er over heen een hoofdstel (zonder neusriem en geen frondeel)met haar eigen bitje, aan alles zitten teugels. ik rij op het bitloze hoofdstel, dat gaat heel erg goed. maar als Elsa echt niet wil luisteren dan "bel"ik even met de teugels aan het bit, dat werkt goed. nou vindt Elsa wel dat zij het bit niet meer in hoeft, zegt ze iedere keer weer zo van: je weet toch dat je me niet op het bit hoeft te rijden, ze heeft wel gelijk maar toch voor de zekerheid als we naar buiten gaan, doe ik het bit in. dat vertel ik haar dan ook, ok dan mag het en doet ze haar mond open. moet daar toch steeds weer om lachen, dat gezicht :D misschien een idee voor jou ? groeten, Pamela

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Edith » 27 mei 2008, 20:57

Ik zie het helemaal voor me, wat zijn ze toch ook duidelijk he. Grappig: met het Arabiertje van Ravens verzorgmeisje doen we echt precies hetzelfde, en ook die kijkt nu zo van: dat bit hoef ik niet ;-) Maar om dezelfde reden toch maar wel, buiten. In de bak liep hij van de week zo lekker ontspannen zonder bit, echt een groot verschil met hoe hij soms met bit liep.
Dat van die rubberstang wist ik niet, het klinkt zo vriendelijk, maar zoals jij het uitlegt, Lea... brrr... weer wat geleerd!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Pamela » 28 mei 2008, 18:17

was nog vergeten dat je ook een pelhem kunt nemen met dubbele teugels uiteraard, maar dat was hier al eens langs gekomen geloof ik.
ik gebruik hem voor Sjors als ik met meerdere paarden ga rijden, dan doet hij altijd zo gek en loopt dwars door een gewone trens heen.
maar echt nooit rubber gebruiken hoor, daar heeft Lea groot gelijk in dat is erg ruw en stroef.
laat je nog eens weten wat je gaat gebruiken en of het helpt. groeten, Pamela

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: Ruberen stang ?

Bericht door wilma » 03 mar 2009, 17:18

Hallo Hanna,

Waatschijnlijk heb je allang een oplossing gevonden, maar ik wilde je toch even de tip geven om een rubberen stang (je hebt met en zonder stalen kern) minder stroef te laten zijn. Bij de Liverpool-stang van De Bink heb ik op aanraden van mijn toenmalige meninstructeur een stuk zeemleer eromheen bevestigd. Dat werkte prima! Wel atijd even natmaken voor gebruik. Bitbandages zijn ook een optie, maar die blijven toch ook nog wel wat stroef.

Het voordeeel van een pelham is inderdaad dat je in theorie alleen op de trens (wel de ongebroken versie kiezen!) kunt rijden.
De praktijk is hardnekkiger: als je pony harder gaat dan jij in gedachten had, gaat bijna iedereen eraan hangen.Bovendien is het een bit voor de engelse rijstijl, dus rijden met voortdurend contact. (Bij een losse teugel ligt een pelham niet goed in balans in de mond) en door de rechte scharen is het bepaald een pittig bit.

Daarom rij ik De Bink in het verkeer en bij groepsritten met een western pleasurestang. Het mondstuk is van ijzer met koperen inleg, waardoor ze gemakkelijk speeksel produceren. De scharen zijn naar achteren gebogen, waardoor ophoudingen aangekondigd worden door druk achter de oren. Ook het ik een leren kinriemjpe i.p.v. een schakelketting. Ik rij ATIJD met loshangende teugels, sturen gaat na wat oefening bijna vanzelf. Het bit is zo uitgebalanceerd dat voor het paard een iets lagere hoofdhouding het prettigste voelt.
De Bink kan nog weleens doordraaien en met een trens springt hij gewoon omhoog en door de teugels/bit heen.
Op dat soort momenten gebruik ik nu m'n stang met een korte ophouding en laat dan weer los. Dat werkt uitstekend en brengt veel meer rust in onze ritten. Die stang hoef ik in de praktijk eigenlijk nooit (meer) te gebruiken!

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Pamela » 03 mar 2009, 19:16

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++en nu rij ik Sjors op een hackemore, dus zonder bit, gaat super, hij is rustig met zijn mond en kan normaal met hem rijden. :D

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: Ruberen stang ?

Bericht door wilma » 03 mar 2009, 20:48

Hoi Pamela,

Ik rij O'Kay ook bitloos (kaptoom) en bij de Bink kan het ook prima. Alleen áls hij een vrolijke bui heeft, heb ik niets in te brengen en
bepaalt hij nog weleens de snelheid bij ons rondje dijk. Daar kan het niet zoveel kwaad, maar met tractoren en vrachtwagens om ons heen of tussen de bezoekers op de Zaanse Schans door vind ik dat hij gewoon moet luisteren, vandaar de pleasurestang.
Mijn stalmaatje heeft haar welsh cob een tijdje met een bosal gereden, maar daarvan ging de neus van de pony stuk (ondanks bitbandage eromheen). Heeft Sjors daar geen last van?

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ruberen stang ?

Bericht door Pamela » 04 mar 2009, 23:15

nee, die hackemore heeft een breede riem met een zacht bondje er in, en ik hoef niet vaak aan de teugels te bellen.
ga de 14e naar een clinick bitloos rijden, kan dan meteen meerdere hoofdstellen zien en de inwerking er van :)

Plaats reactie