bitloos

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

bitloos

Bericht door Pamela » 17 mar 2009, 19:51

kwam net het woord bitloos hier weer tegen, ik ben afgelopen zaterdag naar een clinick over bitloosrijden geweest, georganiseerd door de NVVR afd. noord, even in het kort. er was een paardentandarts, Gerard Rutten, hij had schedels van paarden bij zich en heeft veel verteld, hoe paarden monden in elkaar zitten en dat de achterkant van een tong 6 kilo weegt, als een paard niets wil gooit hij die 6 kilo tegen het bit, je houd er dus echt niks aan, terwijl je met een bitlooshoofdstel nog op de neus in kan werken. ook was er een osteopate, en Madeleine Calcoen (bezitter van 2 Connemara's) zij liet op een kunst paardenhoofd zien hoe verschillende bitloze hoofdstellen inwerken op het paard. daarna waren er 3 paarden die eerst met hun eigen hoofdstel reden en daarna met verschillende bitloze, het was wel frapant dat je echt verschil zag hoe de paarden daarna liepen, er was b.v. een paard die vroeger zijn kaak gebroken had, Gerard Rutten voelde het.
even de inwerking van de verschillende hoofdstellen.
Side Pull, hackemore en merotische hoofdstellen werken alleen in op de neus. het bitloze hoofdstel van dr. Coock met het kruislingssystheem werkt op 5 drukpunten achter de oren zijkant van het hoofd, neus en onder de kaak. Madeleine heeft het Coock hoofdstel met koortjes gemaakt. dit heeft al eens in het Connemara Nieuws gestaan. ik heb dit nagemaakt en bevalt mij erg goed. hoewel ik het merotische ook graag eens zou proberen.
voor verdere informatie verwijs ik jullie naar de vereniging van Bitloosrijden.nl daar kan je ook hoofdstellen lenen.
het was voor mij een zeer leerzame middag, jammer dat het zo kort was, nu heb ik net overal aan kunnen ruiken. :roll:

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: bitloos

Bericht door wilma » 17 mar 2009, 21:12

Hoi Pamela,

De opzet van die bitloze clinic was best wel breed zo te lezen. Was er ook aandacht voor de afweging voor en tegen van bitloos c.q. bit?
(Zelf vind ik dat je bijvoorbeeld moeilijk je paard met voortdurende aanleuning kunt rijden met een bitloze optoming. 't Is voor mij persoonlijk vooral een optoming om met signalen te rijden. Er is bijvoorbeeld ook een hele verhelderende website (DingosBreakfastClub) van een hoogleraar 'Equine Biomechanics' (Nancy Nicholson) die zeer duidelijk uitlegt hoe een bit (correct gebruikt) het een paard gemakkelijker maakt z'n achterhand onder te brengen (heeft te maken met zenuwbanen die eindigen onder de tong).
Naarmate ik ouder wordt krijg ik steeds meer bedenkingen bij het toepassen van een bit dat voortdurend inwerkt. Áls ik 'dressuur' rij (niet zo vaak...) doe ik dat de laatste jaren eigenlijk vooral op de manier van Claus Penquitt, beetje vergelijkbaar met Califormisch Western.

Wat ik zelf vind is dat de rechtstreeks inwerkende bitloze (lsidepull, hackamore) duidelijker zijn voor paarden. Daarop reageren ze eigenlijk meteen goed (ook jonge pony's), terwijl de indirekt inwerkende, met gekruiste inwerking naar het idee van wijken voor druk, voor veel paarden echt moeten wennen. Maar ja, dat is mijn ervaring...

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: bitloos

Bericht door Edith » 17 mar 2009, 23:26

Grappig, die van mij zijn niet dol op de sidepull, maar die ik heb heeft ook wel een erg harde 'band' om de neus, soort plastic hard touw. Bontje eromheen hielp niet veel.
De merotische (iemand verstond laatst "erotische" :mrgreen: ) neusriem is mijn favoriet, omdat de bladveer in de neusriem altijd voor een goeie release zorgt als je druk loslaat. Maar Raven loopt daar niet echt lekker op.
Die liep wel laatst heel fijn op een norton kruislings-onder de kaak-ding, terwijl eerdere kruislingse niet werkten: lieten niet genoeg los, te weinig verschil in druk/geen druk/ duidelijke druk. Ze moet idd wel erg wennen aan die kruislingse druk, boog in het begin "de verkeerde kant op", maar met wat uitleggen en belonen kwam dat wel goed.
Maar vanmiddag met (leren) bitje gereden en dat ging ook fijn.
Ik vind het leuk en leerzaam om die verschillen te voelen, en door het bitloze krijgen we een subtieler contact, wat ik dan ook weer kan gebruiken met bit.

Wat betreft dat signaal rijden, dat hoor ik vaker, dat een bitloos hoofdstel beter geschikt voor zonder continu contact, maar het kan wel, is mijn ervaring: ik gebruik wel een contact teugel in de bak, maar zo licht mogelijk. Maar dat is niet anders dan met een bit, doe je ook zo licht mogelijk.
Als een pony buiten echt druk is, ben je toch erg geneigd contact te houden (anders gaan ze erg hard) en daar heb ik nog geen oplossing voor. Iemand anders misschien wel?

clinic klinkt trouwens goed, Pamela! Als er hier een in de buurt is ga ik ook wel even kijken.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: bitloos

Bericht door wilma » 21 mar 2009, 07:45

Hoi Edith,

Inmiddels heb ik een oplossing als ik met De Bink bitloos rij en hij gaat té hard : accepteren...
Ik heb gewoon maar besloten er geen probleem van te maken. Hij is dan (meestal) niet stout of bang, maar gewoon enthousiast. Hij gaat er niet vandoor en ik kan de richting en de manier van voortbewegen (stap,draf,galop) nog steeds bepalen. Meestal gaat hij alleen in galop wat harder dan mijn planning, maar dat wijt ik dan maar aan vrolijkheid. Gelukkig is hij heel terreinzeker en als het ergens niet kan óf ik als ik hem luid en duidelijk (en niet zo netjes) toespreek, doet hij het niet. Voor de volledigheid moet ik wel zeggen dat ik hem in potentieel opwindende en gevaarlijke situaties met een stang rij en dan kan ik hem wel altijd houden.

Wat ik trouwens bij De Bink merk is dat hij met bitloos dressuur rijden nogal overdreven reageert: een heel klein beetje contact of een halve ophouding en hij staat stil (JE ZAT AAN DAT DING DUS MOET IK STOPPEN). Hij vindt het geen prettig gevoel .

Edith: hebben jouw pony's er geen last van dat veel van die bitloze optomingen schuiven? Je moet de kaakriem onplezierig strak doen wil dat niet gebeuren, maar de jukbeenderen van O'Kay lopen nogal ver door dus dan heeft ze weer last van de gespen. Ik ben nog steeds op zoek naar dé oplossing.

Ik heb ook zo'n Norton (wist niet dat ze zo genoemd worden...) Die werkt inderdaad wel prettig voor het paard, ook al door de brede zachte neusriem. Maar het blijft een kruislingse inwerking en uit ervaring weet ik dat veel pony's er bij het dressuur rijden op gaan hangen. Voordeel is wel weer dat hier geen vaste neusriem aan zit waardoor hij heel vrij en los voelt voor het paard. Leren bitje heb ik ook geprobeerd, maar ik vind het zo'n tegenstrijdig gevoel dat je hun tong vastbindt.

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: bitloos

Bericht door Oona » 21 mar 2009, 10:00

Ik rij nu sinds een paar maanden met een leren bitje.
En merk geen verschil.
Ik kan er makkelijk redelijk wat vingers achter steken.
En hij doet met rijden nooit zijn mond open.
En toch zou hij het wel makkelijk kunnen doen nu er geen sperriem meer rond zit.
Het enige dat ik wel merk is dat eamonn bij een ijzeren bit zijn mond opendoet om het in te doen en met een leren niet.
Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat ik met een kandare ga gaan rijden.
En het leren is het model stang uit 1 stukje.
Dus al een voorbereiding op bij het enkelhandig inwerken.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: bitloos

Bericht door antonie » 24 mar 2009, 09:50

aha, zo'n kruislingsding heet dus Norton. Eowyn reageert er nog steeds prima op. Vooral buitenrijden gaat goed, dressuur in de bak is sowieso niet haar ding. Ze gaat overigens niet 'hangen'. Ze had altijd moeite met de rechterteugel aannemen, ik heb de indruk dat het nu iets beter gaat met het bitloze hoofdstel. Maar Eowyn heeft ook een scheve en erg doorgezakte rug van al die veulens, dus daar ligt zeker ook een belangrijke oorzaak dat dressuurrijden moeilijk voor haar is. Bovendien ben ik niet zo'n geweldige ruiter.

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: bitloos

Bericht door Edith » 24 mar 2009, 10:29

Nee, dat klopt niet hoor :) sorry voor de verwarring, Norton is een merk, dat o.a. zo'n kruislings ding maakt. Wordt meestal nu een crosslink genoemd. Maar omdat het allemaal nog relatief nieuw is, zijn er wel verschillende namen en termen en merknamen in omloop.
Sommige paarden hebben idd wat moeite met het 'omwisselen' van links en rechts druk, voor die paarden zou een of andere vorm van een sidepull misschien geschikter zijn. Daarbij maak je de teugels gewoon links en rechts van de neus vast (alsof het bitringen zijn, zeg maar) Nadeel daarvan is dat je minder verschil aan kunt geven tussen links en rechts, vind ik daarom minder geschikt voor dressuur, maar er zijn er natuurlijk ook die er juist wel netjes mee dressuur rijden.
Net als met bitten is het zoeken naar wat prettig is voor jou en de pony.
Mede door de op gang komende discussie over bitloos, is er ook meer aandacht voor bitten: wat doet welk bit en hoe weet je of je bit goed past bij de mond van je paard? De stelling 'dikker is vriendelijker' is allang achterhaald. Sommige mondjes zijn kleiner en dan is een dik bit juist minder prettig. Ik ken ook een pony die heel goed reageert op een dun stangetje en een pesthekel heeft aan een trens. Die loopt buiten dwars door een bitloze optoming heen, maar is daar in de bak wel goed op te rijden.
En natuurlijk blijft voor elke optoming, met of zonder bit gelden dat het toch vooral de ruiterhand is die bepaalt wat wel of niet fijn is...
Was van het weekend bij Horses on Ice, IJslanderwedstrijden op de ijsbaan. Geen bitloos paard te bekennen... wel hele goede ruiters die subtiel konden rijden met een ijslands bit (grote scharen, kinketting) of een trensje en helaas ook voorbeelden van behoorlijk harde inwerking. (en in mijn ogen dus misbruik) Maar dit was een EK, dus niet zomaar ruiters en dan zie je toch gelukkig ook veel mooie dingen.
wie benieuwd is: http://www.fotoscheepen.nl/HOI2009/index.html
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: bitloos

Bericht door Edith » 24 mar 2009, 10:44

wilma schreef:Hoi Edith,

Edith: hebben jouw pony's er geen last van dat veel van die bitloze optomingen schuiven? Je moet de kaakriem onplezierig strak doen wil dat niet gebeuren, maar de jukbeenderen van O'Kay lopen nogal ver door dus dan heeft ze weer last van de gespen. Ik ben nog steeds op zoek naar dé oplossing.

Ik heb ook zo'n Norton (wist niet dat ze zo genoemd worden...) Die werkt inderdaad wel prettig voor het paard, ook al door de brede zachte neusriem. Maar het blijft een kruislingse inwerking en uit ervaring weet ik dat veel pony's er bij het dressuur rijden op gaan hangen. Voordeel is wel weer dat hier geen vaste neusriem aan zit waardoor hij heel vrij en los voelt voor het paard. Leren bitje heb ik ook geprobeerd, maar ik vind het zo'n tegenstrijdig gevoel dat je hun tong vastbindt.


Ik vind het moeilijk om zo zonder foto's hier iets over te zeggen, want ik weet niet precies wat je met wat bedoelt :mrgreen:
Ik heb nu geen tijd, maar zal volgende week even wat foto's plaatsen.
Wat betreft dat leren bit: ik heb het kinriempje erg los hangen, (er zitten gewoon niet meer gaatjes ;-)) dus ik bind het niet vast, ze doet weleens haar mond open, maar dan weet ik dat ik te hard inwerk...
Dat opkruipen van de neusriem heb ik ook wel gehad, maar met de merotische neusriemen heb ik daar geen last van, want die trekken niet omhoog (zitten niet in verbinding met het kopstuk) Misschien is dat wat voor jullie?
Variant op de merotische neusriem is de libby (ook een merk) die heeft geen bladveer, maar een dikke neusriem en kruist onder de kin, dus niet onder de kaak. Ook het emielvoesthoofdstel werkt zo, geloof ik.
Weten jullie dat je bij bitloos.nl hoofdstellen kunt lenen om uit te proberen?
Op die site staat ook heel veel info en uitleg over alle optomingen + een gebruiksaanwijzing hoe het goed te bevestigen.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: bitloos

Bericht door Delphine » 06 sep 2010, 13:41

Gisteren voor het eerst bitloos gereden op Waterfairy.
Onze shetlander wordt altijd al bitloos gereden en we rijden de dartmoor nu ook bitloos in (alleen met halstertje).
Rachel, de welsh cob en Waterfairy werden tot nu toe altijd met bit gereden, maar gisteren hebben we even serieus in de bak met halster gereden.
Dat ging zo goed, echt ze liepen allebei super relaxed, Rachel liep erg mooi en ontspannen, Waterfairy iets minder, maar was wel erg braaf.
Ik heb me vanmorgen lid gemaakt van de bitloosvereniging en dan gaan we 3 hoofdstellen uitproberen, weet nog niet precies welke ik ga bestellen om uit te proberen.
Ook voor de dartmoor wil ik een bitloos hoofdstellentje kopen, ik heb alleen het idee dat daar wat minder keus voor is omdat de meeste hoofdstellen alleen in cob en full maat te krijgen zijn.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: bitloos

Bericht door Pamela » 06 sep 2010, 18:50

je kunt heel makkelijk zelf zo'n hoofdstel maken, van een breede neusriem (is wel speciaal model) en dan gekruisde koortjes. tenminste die heb ik zelf gemaakt ook voor andere mensen. dan kan je alles op maat maken kosten zijn nog geen 20 euro. wel erg leuk dat de pony's zo ontspannen liepen. :D

Plaats reactie