Dekens

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Hanna&Zingaro
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 mar 2008, 19:13

Dekens

Bericht door Hanna&Zingaro » 22 mar 2008, 14:50

Wat voor dekens doen jullie je Connemara op ?
Wij hebben alleen voor Zingaro een regendeken zonder voering.. En 1tje met voering maar die heeft hij niet echt vaak op. De connemara's hebben ook eigenlijk geen deken nodig.

Zijn er trouwens ook fleecedenkens/zweetdenkens met 'Connemara' erop. Wat je ook voor de Kwpn heeft ? Dat lijkt me namelijk wel leuk om met zo'n deken rond te lopen. Een connemara is natuurlijk wel bijzonder! :D
Zingaro super paardje :D

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Dekens

Bericht door SecondaliasBolle » 22 mar 2008, 15:00

Hoi,

Ik heb mijn connemara wel dekens op, toen we hem kochten was hij geschoren en kwam hij 24/7 van stal.
Bij ons kwam die 24/7 buiten.

Ik heb een dun gevoerde Bucas deken(regen en zomer), een 200 grams Rhino gewone deken(voor en najaar), een 200 grams Rhino met 1/2 hals(voor en najaar), een 370 Rhino met 1/2 hals (winter) en een 370 grams Rambo met hele hals (winter).

Dit omdat hij bij ons ook een aantal jaren geschoren was, vanwege problemen met zijn vacht.

Deze dekens deelt hij trouwens met mijn andere merrie.

Trouwens een leuk idee van de zweetdekens, natuurlijk wel iers groen dan :D

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Dekens

Bericht door Edith » 22 mar 2008, 18:09

Ik gebruik helemaal geen dekens voor mijn pony's, ze krijgen een heerlijk behagelijke wintervacht. Ze staan overdag buiten en 's avonds / 's nachts op stal. Ik scheer in het najaar een stukje van de onderhals/borst kort, omdat ze het anders met lange / stevige ritten wel erg warm krijgen. Dit bevalt goed.
Alleen als we een weekend weg gaan neem ik een (regen) deken mee voor Rave, omdat die dan vaak slecht eet en ik bang ben dat ze dan te kort energie heeft voor de activiteiten en het zichzelf warm houden. (de kachel van een paard is de verbranding van ruwvoer in de dikke darm). Ze krijgt ook een dun dekentje op de dag voor Fleur een wedstrijd heeft, om haar een beetje schoon te houden ;-)

groetjes, Edith
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Dekens

Bericht door Oona » 22 mar 2008, 19:38

Wel ik heb eamonn nu al 2 jaar geschoren en dat bevalt me wel.
En dan heb ik er een bucas 500 grams met nek opliggen.
Ik vind alleen wanneer de deken over de geschoren haren schuurt dat haren er gebroken uit gaan zien en dat vind ik super zonde.
Dus volgend jaar scheer ik alleen nog de nek.
Maar ik heb ondertussen voor elk weertje een deken dus ik doe samen met het weer de deken aanpassen dunner en dikker naargelang het moet.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Melanie
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 mar 2008, 13:36

Re: Dekens

Bericht door Melanie » 23 mar 2008, 07:40

Voor Robin heb ik een ongevoerde regendeken van BR, een 180 grams van Pessoa en een 340 grams , ook van BR.
Voor noodgevallen heb ik ook nog een onderdekentje die ik kan gebruiken als er bv. een deken is ingeregend.
Ik geloof dat ik wel een fleece-deken verslaving heb, robin heeft er 9 :shock: en lizzy mag voorlopig nog lekker 'naakt' rondlopen :D , voor noodgevallen heeft ze 1 fleecedekentje.
Robin Hood van Graaf Janshof [17-05-1979] [ L2+ 6 ]
Blue Lizzy van de Leliaard [23-05-2006]

Alexandra
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:00

Re: Dekens

Bericht door Alexandra » 24 mar 2008, 21:43

Mijne is echt een koukleun :oops: ze wordt meestal 2x per jaar geschoren en nu staat ze met een 400 grams deken en 2 fleecedekens eronder, en als het koud wordt moet ze er 1 extra ;) als ik dit zo lees denk ik wow da's best veel eigenlijk ;) ze staat wel in een buitenstal. Lucky heeft het echt nooit koud. Die is gescoren en stond gewoon met een 300 grams deken, als het gaat vriezen gaat er 1 bij en daar doetie het prima op :)
Dark Moon <3

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Dekens

Bericht door Inez » 24 mar 2008, 21:46

Alexandra schreef:Mijne is echt een koukleun :oops: ze wordt meestal 2x per jaar geschoren en nu staat ze met een 400 grams deken en 2 fleecedekens eronder, en als het koud wordt moet ze er 1 extra ;) als ik dit zo lees denk ik wow da's best veel eigenlijk ;) ze staat wel in een buitenstal. Lucky heeft het echt nooit koud. Die is gescoren en stond gewoon met een 300 grams deken, als het gaat vriezen gaat er 1 bij en daar doetie het prima op :)


Arm dier: dat ze dan toch geschoren wordt :cry: .
Kun je geen tussenoplossing vinden? 1 x scheren of zo?
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Dekens

Bericht door Edith » 25 mar 2008, 13:17

sowieso is het erg onverstandig om na de zonnewende (21 dec) nog te scheren, want dan bederf je de eerste aanmaak van de zomervacht en daarmee maak je het je pony moeilijk om een goede zomervacht te ontwikkelen. geldt voor alle paarden/pony's. Wat is voor jou de reden om te scheren als het zo'n koukleum is? Dan heb je toch geen last van overmatig zweten?
( jaja, ik weet het, gevoelig onderwerp... en ik ben groot voorstander van Eigen Vacht ;-) (nou ja, bij pony's dan ;-) - ik hoef zelf geen vachtje.) - Maar het is toch goed om even stil te staan bij de keuzes die je maakt, en na te denken over waarom je het zo doet en of dat in het belang van je pony is. Vandaar. Niet als aanval bedoeld in elk geval.)

groetjes, Edith (Overigens heeft Raven al een paar dagen een regendek op - met zulk vies weer en d'r halve wintervacht al weg vond ik dat ze wel wat hulp kon gebruiken...)
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Dekens

Bericht door Oona » 25 mar 2008, 16:52

De reden dat ik eamonn heb geschoren komt door mijn ploegen waarin ik werk.
De ene week werk ik in de namiddag en de andere week in de voormiddag.
Dus wanneer ik s'morgens rond 9 uur naar eamonn ga en tegen half 11 gedaan heb met rijden dan is die nog nat van het zweet.
En omdat bij ons de paarden elke dag om 9 uur buiten gaan.
Gaat die van mij dus ook buiten na het rijden.
Alleen ik vind het maar niks om hem buiten te zetten met een kletsnatte nek tijdens dagen dat er een flinke oostenwind waait.
En nog een uur vroeger beginnen rijden dat is niet haalbaar.
Dus ik heb al jaren dekens op en nog heb ik een ijslander van haren.
Ik vind het wel heel mooi maar in mijn geval erg onpraktisch.
Dus vorig jaar heb ik hem geschoren en dit jaar ook.
Wel heb ik toen meteen een deken met hals tot aan zijn oren aangeschaft.
Ik vind niet dat hij dan kou moet lijden.
En ik moet zeggen dat eamonn de enigste vrolijke pony op stal is wanneer het erg regent .
Hij word nergens nat.

Volgend jaar ga ik hem niet meer helemaal scheren alleen nog maar zijn nek.
Dit jaar was de vacht onder het deken helemaal ruw geworden van het groeien en van het wrijven.
Dus volgend jaar proeberen we eerst de nek en dan zien we verder wel.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Hilde
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 mar 2008, 10:58

Re: Dekens

Bericht door Hilde » 29 mar 2008, 11:45

Ik heb voor Elten canvas dekens. Hier heb ik tot nu toe nog goede ervaringen mee. Ik heb een ongevoerde en een gevoerde (en ook nog een zomerdeken van iemand gekregen). Elten heb ik deze winter geschoren en dus ligt de gevoerde er nu op. Ik vind deze dekens ideaal, omdat ze goed blijven liggen, waterdicht zijn en niet zo snel kapot gaan. Ik heb ze besteld via deze site:http://www.lamersruitersport.nl/

gr Hilde
hop hop hop connemara's die zijn top!!

Plaats reactie