wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pony's

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pony's

Bericht door Pamela » 03 jul 2011, 21:59

ik wil hier graag een discussie openen met de vraag : hoe bestrijden jullie die akelige steek beesten bij jullie pony 's, en van welke hebben jullie last ?
in Drenthe hebben wij erg veel last van dazen, op vochtige plekken (bij mij dus, vennen in het bos) beginnen we met muggen, die zijn er van de ene op de andere dag. met name Pien (en vroeger Sjors) worden hier helemaal gek van, je krijgt nauwelijks de kans om af te stappen om te zien wat er aan de hand is.
medio juni de dazen. ik hang de zelf gemaakte dazenval al veel eerder op, en echt het helpt.
dan komen er in augustus nog eens de horzels bij. als volgens mij iedereen hun paarden/pony's goed tegen horzellarven behandeld (dus ook je buurpaarden) dan heb je daar haast geen last van.
Elsa heeft door het weg rennen voor een horzel een peessblessure opgelopen 2 jaar geleden.
ik weet dat er op de Veluwe paardenluisvliegen zijn, die zijn ook vreselijk, maar hoe er tegen te behandelen ? en de teken ?
Branden jullie maar los, met eigengemaakte smeerseltjes (ik heb ook nog een goed recept) en andere merken die goed werken. :D

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door SilverSan » 04 jul 2011, 10:06

Ik ben gestopt met smeersels... In de paddock heeft Owen niet veel last van stekend gedierte (en bij ons heb je bovengenoemde volgorde ook: muggen - dazen - horzels), maar in het bos wel. Ik rijd met vliegendeken en hoofdkap, dat helpt het beste. Voor de les neem ik gewoon de kruidvat versie van antimug voor mensen met Deet. Owen's huid reageert namelijk vrij snel negatief op smeersels :(

Vroeger op mijn verzorgpaarden gebruikte ik een product dat je over de rug moest gieten in een streep (groene fles), in combinatie met eigen gemaakte vliegenspray: oude thee, citronella en azijn. Werkte prima voor een uur of twee. Maar met Owen ga ik vaak ook langer weg, en zeker als hij bezweet is helpt toch niks meer. Dus voor hem een deken. Zou alleen nog iets voor onder zijn buik moeten vinden waar hij met zadel geen last van heeft. Nu gaan die krengen nog eronder zitten :evil: Soms zijn er die ook nog door de deken heen prikken, maar die kan je makkelijk zelf dood slaan. Krengen :evil:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door Edith » 04 jul 2011, 13:18

oh, wat een ellende allemaal... bij ons (aan de kust) heb je toch een stuk minder last. Alleen als het tamelijk windstil is hebben we veel vliegen op het gezicht, dan krijgen ze een vliegenmasker om. Tenminste, de liefhebbers... Flynn doet de hare altijd zelf af, dus die krijgt 'm alleen als het echt erg is (paar dagen per jaar.) In het park en in het duin hebben we nu en dan een daas, meestal geven de pony's zelf goed aan waar ze zitten en dan kun je ze doodslaan. Maar dat zijn er op de ergste dagen misschien tussen 5 en 10. Horzels hebben we niet, muggen eigenlijk ook niet.
op stal zitten wel veel vliegen, maar geen steekbeesten. Ik gebruik dus eigenlijk geen smeer en spray-middeltjes, alleen Raven smeer ik dagelijks in met Aloe vera tegen de zomereczeem, daarmee is het goed onder controle te houden. Ze verliest wel een deel van haar manen door schuren/ krauwen, maar geen wondjes oid.
Maar voor jullie nu jaloers worden: wij hebben dus wel heel vaak wind, op warme dagen heel welkom, maar soms word je daar ook aardig gek van. Als het eens windstil is, dan loop je echt zo rond van hee, geen wind??? Soms kun je niet of nauwelijks rijden door de storm, omdat je ofwel van je paard geblazen wordt ofwel in een zandstorm waant. Zelfs je paard van de wei halen is dan al een onderneming, echt zwoegen tegen de wind in.
En ons uitrijgebied is voor NoordHollandse begrippen heeeeeeel groot en gaaf, maar vergeleken met Veluwe, Drenthe, Brabant een klein beetje. Duin is in de zomer vaak te mul om meer dan 1 x per week te doen, ze zakken dan bijna overal tot de koot toe weg.
Dus alles heeft voor- en nadelen.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door SilverSan » 05 jul 2011, 10:43

Nou, gister ben ik zelfs in de bak gestopt met lange lijnen werk, ik herkende zelfs Owen niet meer terug, zo wild was hij door de dazen :o dus snel weer eruit, afgespoeld met water en terug in de bak laten rollen. Hij begreep gelijk de bedoeling; hij zakte direct door zijn knieën toen we terug in het zand stonden. Dikke laag zand op zijn huidje en nergens last meer van :mrgreen: Op stal gezet, kan hij lekker rustig eten en slapen, daar zitten alleen vliegen. Ze zijn wel ineens in grote getale aanwezig zeg :shock:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door Romy » 06 jul 2011, 09:41

Flower is vorige week 7 km verhuist. Waar ze eerst aan de ene kant van Putten stond, meer richting de polder hadden we eigenlijk niet echt last van beesten.....

Nu staat ze 7 km verder, aan de rand van het bos (veluwe) en de eerste dag had ze haar hele hals vol met bultjes; lek geprikt :(

Dus ik meteen mn vliegenmasker en vliegendeken uit Almere gehaald en erop gegooid; maar het was eigenlijk alleen zo erg toen het zo warm was. Nu valt het wel mee. Met rijden spuit ik wel stinkgoedje erop, blijven ze teminste ook bij mij weg. Hard galopperen helpt ook :lol:

Maar Inge (staleigenaresse) heeft nu volgens mij ook zo'n dazen bol gekocht; ze vertelde gister dat ze een ding tegen dazen gekocht had, ben benieuwd....

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door Pamela » 06 jul 2011, 17:40

met die dazenval is het de bedoeling dat de vrouwelijke dazen gevangen worden. volgens mij krijg je op den duur dan minder dazen.
met een lekker zonnetje zijn ze erg aanwezig. inderdaad snel rijden is dan nog de enige optie, maar dat wil je niet altijd.
ik heb nu een huismiddeltje gekregen van een vriendin:
1 liter zwarte thee (10 zakjes)
1 liter azijn
10 druppels tea tree
10 druppels lemongrass
10 druppels knoflookolie

voor citronellaolie moet ik jullie wel waarschuwen dat daar veel paarden allergisch voor kunnen zijn.
mijn Sjors b.v. die zat binnen 5 minuten helemaal onder de bulten en werd echt gek, dat was een vreselijke ervaring.

de olieen kun je bij de Zilverlinde bestellen.

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door antonie » 07 jul 2011, 07:59

Ik smeer Merlijn licht in met een insectenstick, als ik ga rijden. Verder doe ik eigenlijk niets. Het helpt meer tegen vliegen en vliegjes dan tegen dazen. Dinsdag zaten er ontzettend veel dazen in de weide en diverse paarden zijn er behoorlijk gek van geworden, met enkele gewonden als gevolg. Ik heb de indruk dat Merlijn wel gebeten wordt -te zien aan zijn bulten- maar er verder niet erg op reageert. Tijdens het rijden schudt hij wel behoorlijk met zijn hals, trapt af en toe naar zijn buik en probeert in de struiken te lopen, maar gek; nee dat wordt hij er gelukkig niet van.
Gisteren hoorde ik van een grote springpaardenfokker dat hij heel licht wat diesel over de hals en manen smeert en hij zweert erbij dat dit fantastisch helpt. Maar hij doet het ook alleen als zijn paard moet gaan werken/zweten. Na het rijden spoel je het er weer af.
Ik heb nog meer nieuws hierover: De NVVR heeft een tijdje terug aan de Universiteit van Wageningen een advies gevraagd over hoe je een paardenweide het beste kan inrichten. Paarden zijn nu eenmaal geen koeien maar staan wel in koeienweides, zij het soms met een fructaanarm zaaimengsel. Daarbij hebben we oa ook gevraagd te kijken naar beplanting of andere aanpassingen die hinderlijke insecten zoals dazen en horzels op afstand houden (en ook bijv. beplanting die terugkerende worminfecties op natuurlijke wijze kan tegengaan). De insecten en wormenafdeling -om ze maar even gemakshalve zo te noemen- vond het een erg leuke opdracht en gaat daarmee aan de slag. Het onderzoek wordt nog veel omvattender, dus het kan nog even duren voor Wageningen met een antwoord komt. Ik zal daar na de zomer op terug komen als het plan van aanpak er ligt.

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door SilverSan » 07 jul 2011, 08:33

In Eikenbossen is de dazenpopulatie meestal ook veel erger dan in Naaldhoutbossen, aan de andere kant zijn in de Linde-lanen weer meer muggen te vinden... Typisch!
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door Isabelle » 07 jul 2011, 13:09

Ik heb gisteren net een H-Trap dazenval gekocht. Ze hebben nu ook een groene, ik dacht eerst van hè getver wat een vies kleurtje maar in het echt valt hij heel erg mee. Vanmiddag heb ik hem opgehangen en na tien minuten zaten er al 6 in. Dus ik denk dat het werkt. Het stikt hier wel van de dazen maar de gewone vliegen is nog erger. Ik weet niet waar het aan ligt, we hebben hier ook wel een nertsenfarm in de buurt. De hengsten hebben Bucas Buzz-off vliegendekens op, de merries zonder veulens ook trouwens, met de veulens durf ik geen dekens op te doen. Die Bucas dekens zijn wel duur maar het zijn de enige die bij mij meer dan één seizoen meegaan. Voor de merries heb ik vliegenfrontjes aan de halsters en Cinderella heeft nu een Bucas vliegenmasker die wil geen halster om dat doet ze gewoon meteen af, dat werkt ook wel heel goed en dat laat ze tot mijn verbazing :? wel zitten. Als het nog lang duurt met die stomme vliegen ga ik voor de veulens ook maskers bestellen in XXXS, de stakkers. Op stal hebben we geen last meer van de vliegen we hebben biologische zwaluwen weten te lokken, daar ben ik hééééél blij mee, de buren hadden een nieuw dak op een schuurtje gemaakt waardoor een nestje met eitjes op de grond was gevallen :evil: , wij hebben meteen alle staldeuren opengezet zodat ze naar ons toe konden komen en ze hebben een nestje gemaakt waar nu kleine vogeltjes in zitten :) dus we hopen volgend jaar op nog meer zwaluwen. Gisteren waren hier ook groene spechten aan het rond vliegen en lopen, die zijn ook heel gaaf én die eten insecten, nu moet ik nog uitvinden hoe ik die kan lokken.

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: wat doen jullie deze zomer tegen insecten bij jullie pon

Bericht door antonie » 07 jul 2011, 16:41

Ja zwaluwen en andere insecteneters zijn natuurlijk heel mooi. Dat is het beste. Het is inderdaad mij ook opgevallen dat onder sommige bomen een ware deken dazen op je valt, en bij andere bomen veel minder. Vandaar de vraag aan Wageningen. Walnoot helpt tegen vliegen trouwens, en linde ook.

Plaats reactie