luis

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

luis

Bericht door Delphine » 06 jul 2011, 14:14

Hebben jullie ervaring met luis bij pony's en wat hebben jullie ertegen gedaan?
Wij hebben er al een tijdje last van (onze dartmoor van 4 en de shetlander zaten onder, de rest denk ik niet, maar die zijn lichter van kleur dus misschien ook moeilijker te traceren). het is al iets minder, maar nog niet weg.
Ik heb het tot nu toe natuurlijk geprobeerd (inwendig knoflook, uitwendig teatree en nu ook een homeopatisch middel), maar het is erg hardnekkig.
Ben benieuwd of jullie ervaring hebben en dan met name of jullie succesvolle middeltjes hebben, liefst zo min mogelijk chemisch...

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: luis

Bericht door Pamela » 06 jul 2011, 17:32

luis is erg besmettelijk, dus denk aan al je borstels, zadeldekjes enz enz. ook je stallen. alles moet ontsmet worden. helaas redt je het ook niet met tea tree. naar de dierenarts en iets tege luis ophalen, je moet ze er mee wasssen, ook de anderen waarvan je denkt dat die het niet hebben. volgens mij na 10 dagen weer vanwege de neten die in de haren zitten.
vroeger zeiden ze wel dat het juist bij paarden voorkomt die in wat slechtere conditie zijn, maar dat weet ik niet.
veel sterkte.

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: luis

Bericht door Isabelle » 06 jul 2011, 17:47

heb daar ook alleen een chemische oplossing voor, het voordeel is wel dat het gewoon helpt. (Bolfo) vlooienpoeder, flink strooien en in de manen in masseren zodat het goed vlak bij de haarwortels zit waar ook de luizen zitten. Veel succes!!

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: luis

Bericht door SilverSan » 07 jul 2011, 08:30

Meestal zit luis juist op gezonde dieren / personen dacht ik, omdat de voedingswaarde daarvan veel beter is... Maar inderdaad: alles, maar dan ook alles ontsmetten. Ik ben ook van het liever-niet-chemisch, maar hier weet ik ook geen bio oplossing voor.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

kobra
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 mar 2008, 14:54

Re: luis

Bericht door kobra » 12 jul 2011, 10:44

Over het algemeen is luis helemaal niet "besmettelijk". Het komt over het algemeen voor op oudere dieren en jonge dieren, en zieke dieren. Dieren waarvan de weerstand net even wat minder is. Luis dwarrelt door de lucht. Indien gezonde dieren bij besmette dieren staan zullen de gezonden dieren het in 99,9 % niet krijgen.

Een heeeeel goed midel is frontline, wat je voor honden gebruikt. Spuit/smeer wat frontline op de delen onder de manen, voorpluk . Herhaal het na 2 weken en je zult versteld staan. Allen de neten duren zolang voordat ze weg zijn. vaak verdwijen die pas helemaal wanneer de paarden verharen. Die rotdingen blijven nl kleven en je krijgt ze er niet af. Door de frontline gaan ze wel dood, maar blijven dus wel kleven aan de haren.

yvonelly
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2008, 11:58

Re: luis

Bericht door yvonelly » 12 jul 2011, 14:59

goeie tips van jullie, frontline zou ik niet zomaar durven gebruiken, als ik al bedenken kon, maar het is dus veilig?. Luizen zie nooiit, maar misschien moet ik leesbril +6 opzetten? Vroegen heb ik ze wel eens gezien toen mn ogen nog toppie waren! Toen deden we iets met een poeier erop, goeie ouwe tijd.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: luis

Bericht door Pamela » 12 jul 2011, 19:52

ligt niet echt aan je ogen hoor Yvonne, je ziet ze gewoon zitten. maar Frontline zou ik niet gebruiken, is ook gif en wel erg duur. waarom niet gewoon naar de veearts voor spul, dan ben je er zo van af.

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: luis

Bericht door Delphine » 15 jul 2011, 08:46

Bedankt voor de tips alvast...
Afgelopen weekend is een natuurgeneeskundige geweest om even te kijken.
Alleen de dartmoor (4 jaar) en 1 shetlander zat er nog onder (en gelukkig wel al minder dan ervoor).
Dus wat leeftijd betreft klopt het wel, ze zijn allebei nog jong.
De andere pony's hadden er geen last van.
We proberen het nog even natuurlijk (inwendig knoflook en psor en uitwendig teatree) en anders over paar weken inderdaad regulier met een chemische behandeling.
Wat ik lastig vind van een chemische behandeling is dat onze eigen veearts zei dat het middel wat zij gebruiken eigenlijk al uit de handel is gehaald, nou, dat geeft mij dan geen goed gevoel over dat spul.
Dus ik ben inderdaad erg benieuwd wat jullie gebruikt hebben (heb al verschillende dingen gehoord, van poeder tot druppels).
Ook is mij dan aangeraden om ze alle 5 te doen, terwijl er maar 2 luis hebben, ook dat vind ik lastig.
Maargoed, ik kijk het nog even aan, de pony's die het hebben zien er verder nog goed uit, dus lijden er nog hniet onder en misschien gaat het toch lukken zo????
Heb trouwens nu een meisje van 6 uit Frankrijk te logeren via Europa Kinderhulp en die zat ook onder de luis. Het voordeel daarvan is dat je kan kammen en dat de luizen en neten dan ook weg gaan zonder chemische behandeling... maarja, die manen van de pony's goed uitkammen is toch te moeilijk, helaas, heb ik wel geprobeerd....

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: luis

Bericht door Pamela » 16 jul 2011, 16:52

Delphine, ik wil je niet ontmoedigen maar luis bij kinderen moet je hun haar ook met speciale luizenshampoo wassen, en dat stinkt !!!. ook chemisch volgens mij, ook zeer besmettelijk. op de scholen hebben ze speciale zakken waar de kinderen hun jas in moeten doen. zodra er 1 kind het heeft krijgen alle kinderen een briefje mee naar huis met de waarschuwing, borstels moeten ook gewassen worden enz enz. maar ga even googlen naar luis bij paarden. bij kippen is het zelfde verhaal. heel veel sterkte.

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: luis

Bericht door Delphine » 16 jul 2011, 17:26

Na een paar keer al een loge te hebben gehad via Europa Kinderhulp met luis, ben ik er wel achter gekomen dat luis bij kinderen prima te behandelen is zonder chemische troep. Elke dag kammen met een netenkam is voldoende... het kost even tijd, maar het werkt wel echt. Daarom vind ik het zo jammer dat het bij paarden toch anders werkt, ik ben echt het liefst van de natuurlijke manier, maarja, als het niet kan dan maar niet!

Plaats reactie