Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Delphine » 24 aug 2011, 13:27

Ik ben erg benieuwd hoe vaak jullie je pony's berijden of andere beweging geven per week?
Wij komen per pony vaak niet meer dan de 3 tot 4x per week, maar het komt soms ook voor maar 2x (de dartmoor van 4).
Soms voel ik me daar een beetje schuldig over.
Ze staan dagelijks in de wei en 's nachts in een paddock met inloopstallen, dus ze staan niet veel stil en kunnen zich voldoende uitleven.
Toch zou Fee bv. wat vaker mogen bewegen (i.v.m. haar buik ;) ).
Ben erg benieuwd hoe dat bij jullie gaat?

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Barbara » 24 aug 2011, 13:49

Ons pony en paardenspul staat iig dagelijks in de wei.
Mark probeert ze te rijden in een schema van 2 dagen rijden en een dag vrij. Hij rijdt er meestal 2 per dag en rouleert dan. Verder kijken we een beetje naar de wedstrijden, nu heet Easter een paar dagen vrij gehad na de regiokampioenschappen en vanaf vandaag gaat ie weer aan de bak.
In geval van tijdgebrek blijft hier ook de 4 jarige het eerste staan, die is nog zo jong en hoeft nog niet zoveel.

Het rijden bestaat meestal uit een kleine 3 kwartier dressuur, soms afgewisseld met een sprongetje. Mark heeft 1x per week een uur prive dressuurles en om de week een uur privespringles. Dan weer met de een en dan weer met de ander.
Tussendoor wordt er ook regelmatig een buitenrit gemaakt. In het weekend zijn we vaak op concours met 1 of 2 pony`s.

Al met al toch wel redelijk afwisselend voor de pony`s denk ik.
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Inez » 24 aug 2011, 18:48

Giga heeft op maandag springles en op woensdag en donderdag dressuur. In het weekend gaat ze of op concours of ik maak een buitenrit(je) met haar. 4 x in de week dus, maar als het aan Giga lag dan zou het veeeeeel minder zijn. Wat dat betreft is zij heel anders dan bijvoorbeeld Brimstone en Easter: die stonden altijd klaar om te gaan rijden.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Pamela » 25 aug 2011, 18:45

eigenlijk wil ik zelf haast wel iedere dag rijdn, alleen als het regent niet (heb als kind al zo gelden :mrgreen: )
ha ha als ik Elsa in de bak wat rijd en zadel haar daarna af dan kijkt ze me stom verbaasd aan van : was dit het ? we gaan toch nog naar het bos ??? dan ben ik meestal 2 uur weg.
maar weet wel uit ervaring als je meer pony's beweging wilt geven dan heb je er haast een dagtaak aan. je moet je er zelf nog wel prettig bij voelen.

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door SilverSan » 26 aug 2011, 08:36

Owen mag zo'n 3 tot 4 keer per week onder het zadel of aan de lange lijnen. Een en ander hangt af van het weer, daglicht en nattigheid in de bak. Ik heb niet het idee dat hij dat veel of weinig vind, als ik terug kom van vakantie na een paar weken is hij wat dikker, maar ik geloof niet dat hij het stilstaan dan erg gevonden heeft. Ook het werken op zich vind hij niet heel vervelend, maar het hoeft niet verplicht van hem. Heel wat anders als de KWPN die ik reed, die moest echt 4- 5 keer per week intensief gereden worden, anders werd hij knettergek.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door riagr » 26 aug 2011, 13:51

Jou-Jou loopt ook zo'n 3 a 4 keer in de week, een enkel keer lukt het niet meer dan 2 keer in de week ( als ik het echt heel druk heb). Standaard is toch wel minimaal 3 keer. Je kunt je afvragen wat trainingstechnische de optimale hoeveelheid is, maar schuldig voelen lijkt me niet nodig: je paarden staan zoals paarden horen te staan ( in een groep, weidegang enz enz) en kunnen dus hun eigen paardige zelf zijn. Voor een paard hoeft daar niet perse werk bij ..... ( dat is toch iets wat wij als méns graag willen, van een paard vragen...). Jou-Jou werkt graag voor me, is echt werklustig en cooperatief, maar ik geloof niet dat hij het erg vind als hij zijn uurtje werk moet verruilen voor een extra uurtje wei :lol:
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Edith » 27 aug 2011, 09:29

Eigenlijk wil ik het liefste dat mijn pony's allemaal elke dag iets doen. De ene keer is het een kinderrondje in het park (3 kwartier met veel stappen en een drafje) de andere keer een baktraining of een duinrit. alleen als het echt slecht weer is hebben ze vrij, of soms als ik niet kan en mijn bijrijders ook niet. Er zijn ook dagen dat ze twee keer een rondje park lopen, of een baktraining en een rondje park.
gelukkig hoef ik het niet allemaal alleen te doen, ik heb vier vaste bijrijders die hun eigen pony hebben en ook wel met de anderen werken als het zo uitkomt. Maar soms heb ik dagen zonder hulp en dan wil ik wel eens ze allemaal achter elkaar rijden, dat wordt dan meestal een bak-middag, allemaal zo'n 20 minuten training. Als ik weinig tijd heb zonder zadel: dat scheelt weer opzadel- en poetstijd. :shock:
Omdat we in dat vaste patroon zitten, heb ik heel beledigde pony's als ze niet mee mogen doen. Ze komen bijna altijd naar me toe (behalve als ze net op een nieuwe wei staan of het ein-de-lijk weer eens zonnig is en ik het in mijn hoofd haal om 's morgens al te komen, als ze net van plan zijn om uit te slapen :mrgreen: ) en duwen zelf hun neus in het halster. En als ze dan geen halster om krijgen, lopen ze in elk geval mee tot het hek in de hoop dat ze ook mee mogen. :D
Ze weten ook wel dat ze om de beurt aan de beurt zijn en beslissen soms min of meer zelf wie er eerst gaat en wie dan, maar als ik 's morgens een of twee gereden heb en dan 's avonds weer kom, willen ze allemaal weer, dat van vanmorgen telt dan allang al niet meer. :mrgreen:

Ik ben zelf ook behoorlijk verslaafd: als ik een dag niet rijd voelt dat heel kaal en vervelend. :shock: Mijn grote voordeel is dat ik mijn eigen tijd in kan delen, dus als het mooi weer is, ga ik 's morgens en 's avonds werken en de hele middag naar de pony's. Het is wel druk, maar het is ook heel geweldig om te kunnen doen. :mrgreen:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Romy » 27 aug 2011, 16:00

Pfoe zeg, hoe jullie het voor elkaar krijgen om meerdere ponys (veel) beweging te geven! knap!

Flower loopt nah 3 keer per week met een beetje geluk.Voor ons doen heeul veeul want er zijn ook tijden geweest dat 1x per maand erop toch het gemiddelde was. V/d die drie keer is dan meestal 2x een ietwat gehaast boscross rondje (dat vinden we het leukst) en 1x wat serieuzer.

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door riagr » 27 aug 2011, 21:06

Ooehhh Edith: Ik ben jáloers!!!!! :o
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Kim_Upset
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2010, 15:51

Re: Hoe vaak worden jullie pony's bereden?

Bericht door Kim_Upset » 11 jan 2012, 18:46

Upset loopt meestal 5x in de week: :D
2x per week een buitenrit van minimaal 2 uur met veel stap en draf (long slow distance)
de dag erna krijgt ie een dag vrij, dus de hele dag op het land en wandelen is dus ook 2x per week
1x in de week 3 kwartier dressuurles
1x dressuurtraining in de bak
1x verschillend: een keer een springles of longeren o.i.d

Alleen de weekenden dat we wedstrijd hebben verknoeien het schema een beetje, dressuur- of springwedstrijd kan gewoon tussendoor, maar een endurancewedstrijd brengt weer de nodige hersteldagen met zich mee ;)
En dan zijn er natuurlijk nog de leuke uitstapjes, zoals een obstakeltraining of een grondwerkcursus :P

Plaats reactie