Verhuizen voor een paar maanden?

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door SilverSan » 26 aug 2011, 08:38

Helaas ben ik niet meer zo tevreden over mijn pensionstal. Ik denk dat het vooral mensgebonden is, want ik heb niet het idee dat Owen zich er erg aan stoort. Het is er namelijk een rommeltje en de paddock waar Owen in staat is nu alweer een drek waar je tot over je enkels in weg zakt. Anders is dat pas in november het geval. Ook de bakken liggen er niet echt geweldig bij en de stal is niet altijd zo netjes als ik het zelf graag zie. Owen heeft er een handje van weg te lopen, waardoor je ongeveer 20 meter naar de hooiplek moet voor je bij hem bent, met je handen je laarzen mee omhoog trekkend, want anders blijven ze staan. Helaas stond Owen gisteren ook weer niet binnen, wat wel de afspraak is en waar ik meerprijs voor betaal. Toen we daar net stonden was dat echt beter. Nu weet ik wel de reden waarom de kwaliteit nu minder is, maar dat maakt mijn ontevredenheid niet goed. In mijn ogen moet de prijs omlaag omdat de prijs - kwaliteit verhouding niet goed is. Qua eten komt Owen trouwens op het moment niks tekort. Ook is het weer wel heel extreem geweest, maar het terrein is dusdanig dat er best wat maatregelen genomen kunnen worden. Ook heb ik gevraagd of ik niet in een andere, wel redelijk droge paddock kon staan, maar die wil de eigenaar voor zijn eigen paarden houden.

Vorig jaar heb ik ook al gedacht aan verhuizen, maar toen kwam de zomer er aan en was het de bedoeling dat wij al in augustus naar ons nieuwe huis zouden kunnen. Daarom ben ik toen niet verhuist, omdat ik Owen niet 2 keer in een half jaar wilde verhuizen. Nu is het zo dat die verhuizing waarschijnlijk niet voor januari gaat zijn. En dat betekend dus nog best wat maanden in de drek, waarbij ik niet weet hoe vaak hij netjes in zijn stal staat 's avonds.

Mijn vriend heeft al gezegd dat ik moet vragen wat het kost om Owen bij die stalling te kunnen zetten waar ik nu het paard een maand huur. Dat is wel heel erg netjes, met binnenbak met verlichting (!!), cross-piste (daar heb ik ook die crossles gevolgd met Owen) en weide-paddocks. Natuurlijk zijn daar ook minpuntjes, paarden staan allemaal in een eigen paddock naast elkaar, maar dat weegt niet op tegen de enorme voordelen op het moment. Wel voordelen vooral voor mij, voor Owen maakt het denk ik weinig uit, behalve dat zijn benen niet meer 14 uur per dag doornat zijn. Ik weet ook niet of ik daar zou kunnen staan, want eigenlijk is die man gestopt met pensionstalling. Maar misschien dat het voor een paar maanden wel zou kunnen.

Waar ik vooral mee zit is of ik, voor die paar maanden (4 tot 6) wel moet verhuizen. Owen was er toch, net na ik hem gekocht had, een tijd van onder de indruk. Maar ook natuurlijk omdat er een andere baas was. Nu blijf ik wel bij hem, dus hoeft hij niet aan een ander mens te wennen. Ik zie het niet zitten om op deze manier nog een winter in te gaan. Voor het buitenrijden hoef ik het ook niet meer te doen, want het bos is al net zo modderig op het moment. Graag zou ik jullie mening willen over of jullie zouden verhuizen of nog zouden doorbijten. Wat zouden jullie doen? Owen zijn belang staat bij mij voorop.

Uiteraard zal ik eerst informeren of het kan. Ook wil ik toch nog eens vragen of ik niet op de andere paddock kan staan met Owen, die droger is. Ook kan ik daar de mest weg halen, waardoor het beter blijft. Maar de situatie is toch wel echt heel slecht dat ik wel al een en ander wil afwegen tegen elkaar, mocht ik kunnen verhuizen. Zolang hij 's avonds op stal gezet wordt kan hij nog opdrogen, maar helaas ben ik niet in de gelegenheid iedere dag naar hem toe te gaan om dat te checken, en kan ik daar dus ook niet zeker van zijn. Ik weet dat Owen gewoon vooral aan het hooi staat en daar is het het allerergst. Er is wel 1 droge plek in de paddock (kunnen ze met z'n 7en precies op staan :roll: ) maar als Owen kan eten gaat hij echt niet daar staan.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door Isabelle » 26 aug 2011, 10:30

Hoi Sandra,

dat is erg moeilijk, ik denk als je de stallingsprijs van de stal waar jij les hebt weet je nog even verder gaat zoeken, het is iets meer dan het dubbele van wat je volgens mij nu betaald, er vanuitgaande dat je Sneyers bedoelt. Ik wil niet goedpraten dat het een blubberbende is en dat hij niet binnen wordt gezet maar ik zit met dezelfde zorgen als jij. Ondanks dat dit normaal de droogste grond van Nederland is, is het ook hier een zwembad. Waar de hooiruif staat is het ook 50cm modder en ik maak me ernstig zorgen over hoe het nu hier in de winter moet. Ik zou wel verhuizen maar dan moet je eerst een fatsoenlijk alternatief vinden. Gelukkig is Owen een connemara, die hebben toch een ander idee over de definitie nat

veel sterkte en neem maar een regen of surfpak mee voor het shireweekend, wat een weer we hebben vanavond familiebarbeque en er komt nog een kwak regen aan en in Hetern zal het zondag ook niet droog zijn :(

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door SilverSan » 26 aug 2011, 10:52

Ohw, jah, inderdaad bedoelde ik Sneyers, maar als die prijs klopt dan kan ik inderdaad beter blijven staan :shock: daar huur ik nu een paard voor van hemzelf...

Ik weet er nog wel 1, voor 135 euro per maand, overdag in de wei met hooi en 's avonds op stro op stal, maar daar is het ook niet ideaal, 1 bak van 20 * 40 en geen uitrijdmogelijkheden en zelf krachtvoer regelen (nu is dat dus geen groot probleem want dat heeft hij niet veel nodig). Wel goede prijs - kwaliteit verhouding dus. En nog eentje voor 300 euro, met een soort hit - actief systeem en binnenbak plus buitenbak. Maar die is nog iets verder weg om heen te rijden. Pff, ik ga nog maar eens zeuren om die andere paddock dan geloof ik... Want het is nog maar een paar maanden en inderdaad is Owen een Connemara. Ik ben alleen een beetje bang voor mok en rotte voeten, omdat ik dus helaas niet zeker kan zijn dat ze hem 's avonds binnen zetten :cry:

En ja, dit weekend mijn lange waxjas en regenlaarzen dus maar uit de kast trekken. Ik heb er genoeg van! Denk dat ik met de hele handel maar naar Italië ga verhuizen ofzo :roll: :|
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door Isabelle » 26 aug 2011, 12:09

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee niet naar Italie verhuizen das veel te ver weg en helemaal niks veel te warm voor zo'n arme powny.

Vorig jaar hebben hier 16 connemara's tot over hun kogels in de best smerige blub gestaan, was ik ook helemaal niet blij mee maar het ging even niet anders en er heeft er niet eentje mok gehad ook niet diegene die aan het einde van de zomer ergens anders mok had gehad, volgens mij kunnen ze echt wel tegen de modder daar krijgen ze geen mok van. Gewoon even volhouden en mischien (sporen)riempjes boven aan je laarzen monteren zodat je ze goed vast kan snoeren :mrgreen: ik ken het probleem, dan schiet je uit je laars en sta je met je sok in de blub grrrrr

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door riagr » 26 aug 2011, 13:47

Oeh Sandra: dat is een lastig probleem. Zeker omdat je aangeeft dat hij toch moeite heeft met verhuizen. Misschien toch nog een keer een gesprek met de huidige staleigenaar over de mogelijkheid van een droge paddock, én wat garanties mbt het binnenzetten?
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door SilverSan » 26 aug 2011, 14:39

Punt is, dat als ik teveel op mijn strepen ga staan, dat er dan heel makkelijk gezegd wordt: oprotten aan het eind van de maand :cry: Maar inderdaad ga ik toch nog maar eens heel lief vragen voor die droge paddock en dan is het ook iets minder erg mocht hij eens een nachtje buiten blijven. Maar ik wordt er zelf niet happy van, de motivatie om dan nog te rijden na zo'n modderstrijd is dan ook compleet weg :|
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door Edith » 27 aug 2011, 08:56

oei, wat een lastige situatie.... vooral het risico weggestuurd te worden als je even te veel zegt lijkt me heel erg vervelend. Je hebt per slot van rekening gewoon afspraken gemaakt toch?
Maar een stal waar de paarden individueel gehouden worden lijkt me ook verre van ideaal, kunnen ze wel neuscontact hebben?
Ik denk dat ik het al met al toch nog even zou proberen op de oude stal, er komt als het goed is een wat drogere periode aan.

Wat zal jij blij zijn als je hem straks lekker bij huis hebt zeg! :mrgreen:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door SilverSan » 29 aug 2011, 21:54

Gelukkig stond Owen vandaag toch weer wel netjes binnen. Als hij tenminste binnen gehaald wordt, dan heb ik er minder problemen mee... De andere pensionstalling is inderdaad, zoals Isabelle al vermoedde, iets wat te stevig geprijsd. Dat is het wel waard hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voor nu een beetje te gek. Zo staat Owen er nu bij:
Afbeelding

En dit is een paddock verderop:
Afbeelding

Ik weet dat er gewoon enorm veel regen is gevallen, maar dit is toch wel een beetje te gek, als er nog (droog) land genoeg is. Nou ja, misschien toch maar even doorbijten. Owen lijkt toch happy.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Verhuizen voor een paar maanden?

Bericht door Romy » 30 aug 2011, 06:47

ahjoh, dat valt best mee!

Paddock waar Flower staat is much much erger (en kleiner). Ze hebben ook geen droge plek meer (en ook dat is normaal een droge zandbak die gesproeid word!). Het is ook absurd wat een water er is gevallen, echt absurd!

Ik hou zelf ook helemaal niet van in de modder staan, Flower ontwikkelt er rotstraal van + de kwaliteit van de hoeven gaat hard achteruit door uitdroging. Ik zet haar het liefst nu ook 's nachts in stal maarja, dat moet je zelf doen en ik ben ook niet instaat om dat elke avond te doen.
Nadeel van zo'n ondergelopen paddock is ook dat de urine etc niet wegloopt en er idd niet normaal uit te mesten valt dus dat water word 1 vieze zwemmende bacterie, precies waar Flower dus rotstraal van krijgt.

Maarja verhuizen voor paar maandjes naar duurdere stal, tja, ik zou het gewoon doen. Daarna istie aan huis en dan hoef je je die winter maanden niet te ergeren..... Een paar maanden luxe moet je je afentoe toch gunnen.... Owen went wel; en dat ie daarna weer moet wennen ach; word ie hard van... Flower is in haar leventje heeel veeeel verhuist wel uhhh 11 keer (manege, natuurgebied, manege, opfok, westernstal, schoolstal, pensionstalling, belgie aan huis, pensionstalling, bij particulier aan huis, pensionstalling, pensionstalling) en resultaat: ze is er niet echt meer van onder de indruk. Als er maar vreten is.

En dat ze geen direct contact hebben, ook dat, als ze ze gewoon kunnen zien en snuffelen.. ik heb niet het idee dat ze (Flower dan) ongelukkig zijn. Ze hebben liever 1 vast vriendje maarja dat is als je 1 paard heb zoiezo al erg lastig aan te bieden en nieuwe vriendjes worden opzich ook wel weer gemaakt.

Plaats reactie