Ruwvoer

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Ruwvoer

Bericht door SilverSan » 31 aug 2011, 09:24

Straks ga ik Owen zelf voeren. Qua "krachtvoer" gaat dat een heel simpele muesli zijn van Equifit zonder veel suikers of eiwitten, puur voor de minafientjes, aangevuld met liksteen en vitaminen-mineralen preparaat, zodat ik hem maar heel weinig bij hoef te geven naast zijn ruwvoer en hij toch alles krijgt wat hij nodig heeft. Hooi is hier in allerlei soorten (en prijsklassen :roll: ) te krijgen, dus ik kom wel aan lekker stengelig weidehooi. Nu is er ook iemand die biologisch geteeld ruwvoer aanbied. Dit is bemest met compostthee en hij heeft zelf ezels, waardoor hij gedacht heeft over een uitgebalanceerde maar niet te voedingsrijke samenstelling. Hij praatte altijd over hooi van haver, maar bij mijn weten is dat stro. (Maar haver is ook gras, zegt hij dan.) Ik wacht nog op wat extra info, want het is een mengeling van rijpe haver met erwten. Dit is zijn sobere ruwvoer. Hij heeft ook een iets rijker ruwvoer, wat bestaat uit gras (echt hooi dus) haver (deels stro dus), erwten en klaver. Dit komt van de percelen waar het jaar ervoor haver + erwten hebben gestaan waar gras en klaver bijgezaaid is. Waarom ik het zo interessant vind, is omdat hij onderzoek heeft gedaan bij paarden en koeien over het effect van de bodem op de gesteldheid van een dier. Onder andere heeft hij gekeken naar Selenium, een belangrijk onderdeel van de voeding. Door de bodem te verbeteren (in zijn geval met de juiste compostthee) verbeter je de voeding en dus de gezondheid van de dieren.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van haverstro als ruwvoer? Of als combinatie met hooi? En hoe reageren paarden op de toevoeging van klaver en erwten? De man is landbouwkundig ingenieur en heeft er echt over nagedacht, hij zegt ook dat paarden en ezels wel eiwitten nodig hebben, maar dat je dat in de juiste verhouding en type moet geven. Owen wil ik sober houden zodat zijn gewicht wat beter onder controle blijft, maar als ik hem daarbij wel constant buikvulling kan geven zou dat ideaal zijn. Want dat willen we toch eigenlijk allemaal, de hele dag door eten terwijl we toch niet te veel energie binnen krijgen (en dus te dik worden)???

Overigens, ik heb al een paar balen van mooi stengelig hooi gereserveerd die van een natuurweiland achter ons huis komen, waarvan ik dus weet wat er in dat land staat en hoe dat geperst is. Owen hoeft dus niets te kort te komen. Dit ruwvoer klinkt echter heel doordacht, en het zou misschien fijn zijn voor Owen en Shetlander om als extra er bij te kunnen geven, zeker in de winter. Dus ik hoor graag ervaringen van anderen over het gebruik van andere soorten ruwvoer.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Ruwvoer

Bericht door Romy » 25 okt 2011, 12:32

Mijn (korte) ervaringen: Hoe droger en langer hoe beter. Daar kunnen ze veel van eten en halen ze weinig uit, blijven de darmpjes lekker actief (en paardjes warm). De geur van de hooi zegt genoeg.... Hoe natter en korter hoe erger Flow ervan aan de scheit gaat en hoe dunner ze word.

jammer genoeg is kuil/voordroog goedkoper en dus het geen wat meestal gevoerd word :( Flow krijgt nu een beetje voordroog en ik voer zelf (goed) hooi bij + draversbrok. Gaat nu goed, mevrouw is ook wat actiever (bijna DRUK in het bos ;-) )

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Ruwvoer

Bericht door SilverSan » 26 okt 2011, 06:54

Ik heb ondertussen besloten gewoon hooi te reserveren en op te slaan wat ik kan en dan steeds ladingen zelf te gaan halen. Inderdaad zie ik droog stengelig hooi beter zitten dan andere dingen. Gelukkig dus een paar balen gereserveerd.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Ruwvoer

Bericht door riagr » 26 okt 2011, 09:09

Fijn dat je alvast wat op de kop hebt weten te tikken!

Jou-Jou staat inderdaad ook op grof stengelig hooi. Bij mij op stal wordt ook kuil/voordroog gevoerd (door anderen) maar daar ben ik toch niet heel enthousiast over: met name de robustere type paarden gaan daar toch makkelijk van aan de diarree.

Mbt voeren van stro achtig voer: ik zou dan toch bang zijn voor verstoppingskoliek. En mbt klaver: dat is natuurlijk wel echt eiwitrijk. Je moet moet dan denk ik ook uit gaan kijken dat de paarden niet gaan 'snacken' en zo de zorgvuldig uitgedachte balans toch gaan verstoren. Wél de lekkere eiwitjes eten bedoel ik dan, en niet de grove, ruwe stro-tjes.

Over grof stengelig hooi nog even de volgende nuance: Iedereen is het er wel over eens dat dat eigenlijk het beste is wat je je paarden kunt voeren: echter voor oude paarden geld dit níet!! Die hebben doordat hun spijsverteringsstelsel toch achteruit gaat ( oa minder speeksel, minder spijsverteringssappen/vocht) toch moeite met dit voer en lopen dan een verhoogd risico op verstoppingskoliek

( ik spreek uit ervaring... gelukkig kwam mijn oudje er door, maar die krijgt nu dus geen hooi mee, maar "hooivervangers' zullen we maar zeggen..)
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Plaats reactie