Veiligheid

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Frederique
Berichten: 222
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:41

Veiligheid

Bericht door Frederique » 23 okt 2011, 20:05

Vrijdag lag de Bit in de brievenbus met als thema veiligheid. Erg interessant en heel actueel. Want wat blijkt, er gebeuren best veel ongelukken tijdens het beoefenen van de paardensport en ook nog eens met behoorlijke gevolgen.

Mijn hele jeugd gereden met sneakers en een spijkerbroek. Cap, wat is dat? Bodyprotector bestond nog niet en veiligheidsbeugels, ik heb ze nooit gezien. Slechts 1 keer te hard gevallen met als gevolg een gebroken schouder. Na een kleine 10 jaar nauwelijks te hebben gereden, heb ik het 5 jaar geleden weer opgepakt. Als moeder van jonge koters ben je je toch meer bewust van je kwetsbaarheid. Vandaar dat ik toen op zoek ben gegaan naar goede veiligheidsartikelen. Wat bleek? Een enorm assortiment. Na veel passen en meten heb ik nu een cap, een bodyprotector en veiligheidsbeugels. Het gekke is, dat je ze eerst nauwelijks aandoet en ze vreselijk irritant vindt en dat ik nu niet meer zonder kan. Sterker nog ik voel me letterlijk naakt als ik buiten rij zonder protector. Ook mijn kinderen mogen niet meer zonder op de pony’s. Vorig week bleek maar weer dat dit geen overbodige luxe is. Een vriendinnetje van mijn dochter werd er met een enorme bok afgegooid. Gelukkig helemaal ingepakt en bleef het bij een zere pink. De investering viel overigens reuze mee. Op martkplaats is er een levendige handel in protectors.

Mijn vraag aan jullie. Maken jullie ook gebruik van veiligheids artikelen en zo ja welke en hoe bevallen ze qua gebruik?

Groeten Frederique

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Veiligheid

Bericht door SecondaliasBolle » 24 okt 2011, 07:10

Het is inderdaad een verschil met "vroeger", toen was het stoer als je 18 was en zelf mocht bepalen of je wel of niet je cap opzette.
Tegenwoordig rijd ik wel met cap en toevallig beugels met een elastiekje. Maar Rens daar in tegen heeft een bodyprotector en cap op (die paar rondjes die hij rijd).
Ik had laatst nog een mooie deal op bokt, 2 kinder body protectors voor weinig, level 3 goed gekeurd en in opvolgende maten.
Mochten ze straks niet rijden dan raak ik ze wel weer kwijt en anders zijn we alvast goed voorzien ;)

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Veiligheid

Bericht door antonie » 24 okt 2011, 07:38

Ik heb wel direct beugels met elastiekjes genomen, omdat ik 2 mensen ken die ongenadig gewond geraakt zijn omdat ze eraan bleven hangen. Een paar maanden geleden is er hier in de buurt op die manier nog iemand vertrapt en dood gebleven. En elastiekjes aan beugels, daar merk je echt helemaal niks van. Een cap draag ik buiten pas sinds ik op Merlijn rijdt. In de manege was het altijd al verplicht. Tineke is vorig jaar hard gevallen en heeft een flinke hersenschudding gehad (gelukkig met cap want anders had het nog veel erger geweest) en sindsdien rij ik altijd met cap. Ik vond het altijd vervelende zweetdingen, maar nu heb ik een nieuwe met luchtgaten en die zit wel lekker. Bovendien vind ik het buiten nu wel handig als ik onder takken door rij hoef ik niet zo goed op te letten voor mijn hoofd. Een bodyprotector heb ik nooit gebruikt. Van bodyprotectors hoor ik ook wisselende verhalen. Als ik het goed begrepen heb was de bodyprotector bij het ongeluk van Julia een paar jaar geleden nu juist de oorzaak van de ellende. Er zou waarschijnlijk niks gebeurt zijn als ze die protector niét had aangehad. Maar ja, dat weet je natuurlijk nooit.

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Veiligheid

Bericht door SilverSan » 24 okt 2011, 08:33

Ik droeg een tijd lang ook niks. Maar sinds ik Owen heb (of eigenlijk, sinds ik een eigen bedrijf en dus meer verantwoordelijkheden heb) draag ik een cap. Ook een heel fijne, geventileerde. En sinds mijn verjaardag heb ik een airbag protector. Dit omdat ik vaak lange tijd in het zadel zit en een harde protector door mijn lichaamsbouw echt niet lekker zit. De airbag protector is ideaal, en nu wil ik ook niet meer zonder. Het enige dat ik nu nog wil is van die sprenger veiligheidsbeugels, dat is zo met rubber tussenstukken zeg maar dus die fexibel zijn.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Veiligheid

Bericht door Delphine » 24 okt 2011, 08:57

Vroeger reden wij op onze oude pony ook redelijk kaal (vaak wel een cap, maar niet altijd) en geen veiligheidsbeugels of bodyprotector.
Toen we 7 jaar terug onze Welshcob kregen ben ik er 1 keer goed afgevallen (wel met cap op, geen veiligheidsbeugels) en heb toen mijn voet gebroken. Niet dramatisch, maar als je 3 jonge kinderen hebt, wel erg onhandig, 7 weken gips, dus mijn man moest alles doen. Nu hebben wij op alle zadels veiligheidsbeugels, 3 met van die elastieken en 1 met zo'n korfje, dat de voet niet verder kan. Die vind ik eigenlijk fijner, maarja, dat moeten we langzaamaan maar gaan aanpassen. We rijden allemaal met cap, maar alleen Charlotte, mijn dochter, rijdt met bodyprotector.

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Veiligheid

Bericht door Inez » 24 okt 2011, 17:49

Ik rij ook altijd met cap (nou ja: heel heel soms stap ik Giga uit als Laurie gereden heeft en geen tijd heeft om zelf uit te stappen en dan zit ik er even zonder cap op).
Van de bodyprotectors hoor je inderdaad wisselende verhalen. Ook gaan kinderen (en volwassenen) waarschijnlijk ook slecht door zitten. Dat is dus wel een groot nadeel.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Veiligheid

Bericht door Pamela » 24 okt 2011, 18:10

tuurlijk reden we vroeger "kaal " bij een wedstrijd had je dan zo'n kartonnen cap op.
toen ik aan de endurance begon vond ik die caps vreseselijk warm.
Ben toen naar een fietsenzaak gestapt en een fiets helm gekocht in de kleur rood. Die helm heeft me de nodige bescherming gegeven.
na een valpartij heb ik een echte endurance helm gekocht. ook meteen stijgbeugels met korfjes en demping. heb ik ook aan de ander zadels zitten voor mijn kleinkinderen.
van de zomer heeft Elsa er mij bokkend afgegooid, bleek later dat haar buik vol muggen zat, alles was gelukkig nog heel aan mij, maar wel een erge blauwe rug. Toen dacht ik wel: nu moet ik ook nog aan de body protector. pff voel me dan wel oud hoor.
welke zit fijn, de opblaas dingen lijken mij erg fijn, een kennis die zo'n ding heeft vertelde dat als je valt het voelt als of je op een matras neer komt.
het wordt voor mij nog uitzoeken. leuk dat er een speciaal boekje bij de BIT zit.

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Veiligheid

Bericht door riagr » 24 okt 2011, 18:40

Ik rijdt eigenlijk altijd met cap en heb safestyleveiligheidsbeugels ( echte aanrader wat mij betreft) Heb ( nog??) geen bodyprotector: die lijken me zo stijf en onhandig zitten. Denk altijd dat ik daardoor juist sneller zou vallen, ivm minder bewegingsvrijheid ( maar heb daar geen ervaring mee hoor...)
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Frederique
Berichten: 222
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:41

Re: Veiligheid

Bericht door Frederique » 24 okt 2011, 19:25

He wat leuk zoveel reacties.
Protector heeft zeker zin. Alleen iedereen onthoud die ene keer dat het mis ging met protector.
Omdat mijn stuitje is gebroken ( nee niet tijdens rijden) heb ik een extra lange genomen die ook de onderrug beschermt.
Met dressuur onprettig (botst regelmatig tegen het zadel) dan doe ik hem ook niet altijd aan. Maar met springen en buitenrijden wel.
1e 10 minuten wennen en dan voel je hem niet meer. En voor koukleumen ideaal lekker warm.
Voor de kinderen nog geen veiligheidsmbeugels maar na jullie verhalen ga ik die wel aanschaffen.
Wat ik mij afvroeg wat gebruiken jullie voor kinderen als noodrem? Dwz bijzetteugel/martingaal. Dit omdat mijn jongste pas 5 jaar is en perse wil rijden (los en hard:).
gr Frederique

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Veiligheid

Bericht door Barbara » 24 okt 2011, 20:00

Ik heb altijd met cap gereden, ook als kind al. Toen wel met zo´n cap met alleen een elastiek onder de kin door.

Ik heb mijn cap inmiddels aan de wilgen gehangen maar Mark natuurlijk niet.
Hij rijdt ALTIJD met cap, zeurt er ook nooit over. Een bodyprotector draagt hij alleen met crossen. In het reguliere springen draagt hij de bp niet, behalve in het begin met Koss. Ik denk dat als hij straks met Cézanne gaat springen dat hij de bp ook weer even gaat dragen totdat ze goed bevestigd is in het springen.
Aan de springzadels zitten veiligheidsbeugels, zgn. kwikout-beugels die openklappen bij een val. Aan het dressuurzadel van Cézanne zitten van die sprenger-flexibeugels. Die heb ik ooit voor mijzelf gekocht omdat ik dan wat minder last had van mijn knieen tijdens langere ritten.

Wat de paarden betreft, die dragen met buitenritten en springen peesbeschermers. Voor de cross krijgen ze crossbeschermers en springschoenen om.

Heb overigens net een grotere BP voor Mark gekocht en nu dus een grote kindermaat bodyprotector van Kieffer te koop ;)
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Plaats reactie