Aangespannen (gaan) rijden

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Romy » 25 okt 2011, 12:44

Connemara liefhebbers,

Ik wil mijn pony eigenlijk voor de kar gaan zetten (let's say, het kriebelt enorm ;-))
Vroegah (toen ze 3 was) heeft ze een blauwe maandag voor een karretje gestaan met secondhand tuig en kar en beide van waardeloze kwaliteit. Was begonnen met bandje slepen en uiteindelijk een keer of 3/4 voor een 4 wielig karretje. Ze deed het redelijk, ik vond haar toen nog te schrikkerig voor auto's en trekkers om er mee verder te gaan en het karretje bleek stuk dus mee gestopt.

Nouja ondertussen is er wel het een en ander veranderd. we zijn 7 jaar verder. Maar het kriebelt. Die stal heeft zulke gave uitrijmogelijkheden. Ik heb ondertussen mijn koetsiersbewijs gehaald.

Ik zou graag zo'n sulky aan willen schaffen:
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=593

En ik zit te denken aan dit tuig:
http://sieltec.de/

Waarom, nou een 2 wieler wagentje is makkelijk te manouvreren, eventueel nog makkelijk te vervoeren, op te ruimen etc. Ik wil er dan ook slede-ijzers bij kopen die ipv de wielen gemonteerd kunnen worden.
Het tuig spreekt mij aan vanwege het simpele. neemt weinig ruimte in (kan zo in een tas gestopt worden) weinig onderhoud en sterk. Positieve ervaringen er ook van gelezen van marathon rijders. Nylon tuigen vind ik verschrikkelijk (slijten ook zo hard) en leder gaat bij mij stuk (en is zwaar, onderhoudsgevoelig, etc).

Maar nu een paar 'beginners' vragen..

- Met of zonder oogkleppen?
- Hoe ga ik het weer oppakken? Zou ze het gewoon weer doen?

Wie van jullie ment met de connemara? uiteindelijk zou ik wel eens een men endurance willen rijden.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Pamela » 25 okt 2011, 18:33

wat een goed idee, en mooi en handig spul is er van daag de dag te koop. ik zou het gewoon weer rustig oppakken als ik jou was. vergeten doen ze niet.
ik heb met Sjors ook jaren gemend. hij vond het eigenlijk leuker dan onder het zadel.
zelf reed ik hem zonder oogkleppen. Sjors wilde gewoon alles goed zien en met kleppen draaide hij zijn hoofd helemaal om zodat ik dan haast tegen een boom zat. maar het verschilt per paard denk ik. oogkleppen zitten altijd aan zo'n hoofdstel . veel plezier :D

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door SilverSan » 26 okt 2011, 06:58

Isabelle ment ook. Zelf zou ik niet voor Sieltec kiezen (of deze systemen). Ik heb bij de PHC (Power Horse Competition) toch een aantal paarden gezien met dit tuig en druk en schuurplekken :| Voor korte stukjes en oefenen tot daar aan toe, maar zeker als je een langere afstand wilt gaan rijden zou ik het zelf niet gebruiken. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Ook ik zou zonder oogkleppen rijden mits je paard goed verkeersmak is. Ligt erg aan het paard zelf.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Romy » 26 okt 2011, 08:25

De ervaringen met Sieltec zijn inderdaad niet alleen maar positief, maar de meeste gebruikers die ik heb gesproken (ook 1 die er een men-endurance mee gereden heeft) zijn wel positief. Maar goed er zit overduidelijk wel verschil in... Waar hadden zij die druk plekken?
Ik zat er ook aan te denken omdat ik wel wil sleeen met Flower en sneeuw en nattigheid zijn voor leer gewoon niet goed. Ik heb alles kunststof (zadel, hoofdstel etc) en dat werkt bij mij het beste, weet ik uit ervaring, lol :P Maar goed mensen waren ook eerst negatief over biothane enzo, zou zweterig zijn en weet ik t of zelfs drukplekken en daar had ik helemaal geen last van.

Nouja het karretje zijn mensen wel nogal negatief over waardoor ik wel ga twijfelen. Hij zou snel omslaan en de lassen over het algemeen niet zo goed in elkaar zitten. De meeste laten hem nog lassen (verstevigen) voordat hij in gebruik word genomen. Dat is toch niet helemaal mijn bedoeling. Dan spaar ik liever door voor zo een: http://paarden.marktplaza.nl/koetsen/Cl ... 538565.htm

Ziet er zoiezo een stuk degelijker uit!

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door antonie » 26 okt 2011, 16:18

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij Kootwijkerbroek zit Mencentrum Onder de Kastanje. Daar moet je maar eens op googlen Die geven in allerlei formules les in aangespannen rijden. Dan kun je wat ervaring opdoen met verschillende optomingen en karren. En of je pony het wel leuk vindt, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Isabelle » 26 okt 2011, 20:50

Hoi Romy,

ik rijdt inderdaad aangespannen met Ryan en heb ook al enige ervaring positieve en negatieve :mrgreen: ervaring.
Vroeger reed ik met een New Forest merrie aangespannen, die had ik zelf beleerd, zij was gelukkig 200% verkeersmak. Zij had nooit oogkleppen, dat was bij haar ook niet nodig, mijn eerste wagentje was een concourswagentje wat zeker tien keer afgebroken is omdat ik er liefst dwars mee door de bossen crosste. Gelukkig heeft toen een kennis van me een degelijke draaischijfverbinding voor mij eropgezet zodat niet steeds de voorwielen met de pony vertrokken en ik voorover met mijn snuit in het zand lag. Het karretje was natuurlijk niet geremd en op zich was dat geen probleem, tot er een deel van het tuig brak zodat de pony de kar op haar hakken kreeg als ik probeerde te stoppen.

Heel wat later heb ik Ryan netjes laten beleren door professionele menners, Saskia van Heesch en Theo Poos. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Alles wat hij kent heeft hij daar geleerd en het is gewoon fantastisch om met hem te rijden.

Afbeelding

Ik zou wel alleen aangespannen gaan rijden als je pony tenminste echt verkeersmak is ook voor groot verkeer en trekkers, die kom je nl alleen tegen als je op een smal weggetje zit en je geen kant op kunt, tenzij je natturlijk zo het bos in kunt en geen wegen hoeft over te steken.

Nu even terug naar jouw vragen, oogkleppen of niet. Ik denk dat het van je pony afhangt en van wat je wilt gaan doen. Als je lekker recreatief de bossen in wilt kan het best zonder, met kleppen heb ik de ervaring dat ze beter opletten op de hulpen en als je bijvoorbeeld een lichte zweephulp op de schouder wilt geven schrikt je pony niet van de zweep. Maar als je niet echt dressuur wilt rijden, of tweespan daar vind ik kleppen wel handig. Heb ook wel eens met een arabiertje gemend, dat was echt een schrikachtig zenuwachtig geval maar zodra ze haar hoofdstel met oogkleppen omkreeg ontspande ze helemaal en kon je er heerlijk mee rijden. Dus gewoon even proberen. Let wel op want elk paard heeft de neiging om in het begin om te draaien om je te zien, logisch, maar wel een moment om op te letten dat ze meteen leren dat dat niet de bedoeling is. Ik begin eerst met zijn tweeen, een erachter, een ernaast, diegene die ernaast loopt kan als het goed gaat. steeds iets achter blijven zodat hij uit het zicht is. Je kunt trouwens de kleppen ook behoorlijk ver naar buiten draaien zodat je pony nog behoorlijk wat rond kan kijken en er bestaan ook kleine klepjes.

Je geeft aan dat je met een tweewieler wilt gaan rijden. Het is inderdaad makkelijker, vooral als ze raar gaan doen en achteruit lopen enz. maar het is wel veel oncomfortabeler voor jouw maar ik denk ook voor het paard. Bij elke stap worden de burry's op en neer gewipt en moeten deze door het tuig worden tegengehouden. Je hebt ook een ander tuig nodig, met brancard beugels, anders blijven de burries niet op hun plek, maar dat heb je vast met het koetsiersbewijs geleerd. Het is met een tweewieler ook heel belangrijk dat de bank van achter naar voren verstelbaar is zodat je de kar in balans kan krijgen zodat er niet te veel en niet te weinig gewicht op de burry's komt. Mocht je toch voor een tweewieler gaan, Bennington in Engeland heeft er eentje die je uit elkaar kunt halen zodat je pony samen met de koets in een tweepaards trailer kan echt geniaal.

Ik heb zelf een Clever Marathon wagen, ben ik super tevreden over, het is een solo cob, wel te zwaar vind ik voor een enkelspan pony maar het is eigenlijk een tweespan kar, vandaar "solo" :mrgreen: De prijzen zijn nu echt interessant. Het is een heel erg wendbaar ding wat super stabiel ligt en hij is heel erg sterk, je kunt er hard mee over de kop gaan en tegen een betonbak landen en dan is hij nog niet stuk, een aanrader dus. Let wel op Clever heeft een tijdje zelf koetsen in China laten maken, de modellen zijn identiek, maar ze zijn wel veel slechter van metaal en laswerk. Er staat geen clever op maar iets anders waar ik nu dus echt niet opkom. Ik zou altijd een lichte marathonwagen kopen, de tweedehandsprijzen zijn echt interessant. Als je nl eenmaal aan het mennen gaat wordt je vast steeds enthousiaster en dan is zo'n koets echt veel fijner. De mijne komt van Kelders in Boxtel. Hij heeft echt een gigantisch assortiment ook veel twedehands, ook sulky's enz. Het is altijd de moeite om eens bij hem te gaan kijken, wel eerst even bellen, hij is er niet altijd.

Ik heb ook wel eens met verbazing naar de Sieltec tuigen staan kijken. Het is superlicht en sterk maar ik zou het toch niet kopen, vind het allemaal een beetje los op het paard liggen en vraag me af of het niet schuurt en wel handig verstelbaar is. Ik ben ook wel een fan van de veiligheids-ligt-ogen, die zitten er volgens mij ook niet op. Ik snap jouw voorkeur voor kunststof heel goed, moet mijn tuig ook al een jaar poetsen. Ik ben zelf helemaal weg van de Kieffer kunststof tuigen. Ze zijn heel mooi, goed doordacht en solide, niet goedkoop dus nog steeds op mijn verlanglijstje.

Oh ja nog zoiets als je (begint) met aangespannen rijden doe gewoon lekker je helm op, het heeft zo zijn voordelen.

Veel succes en je bent natuurlijk van harte welkom om een keertje hier met Ryan te komen mennen.

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Romy » 27 okt 2011, 07:00

Super bedankt voor de reactie!

Lijkt me leuk om eens te komen mennen :mrgreen:

Waar Flower gestalt staat is inderdaad direct aan zandpaden. Ik kom niets tegen aan wegen. Soms een auto over de zandpaden maar auto's is echt geen probleem. Opzich is Flower verkeersmak, maar vrachtwagens en trekkers kunnen nog steeds een probleempje zijn. Ik stap dan af en dan is er niets (meer) aan de hand. Het zit dus vooral in mij :roll: Heel soms vind ze een kinderfiets met vlaggetje of of scootmobiel ook spannend maar ze houd het meestal bij gespannen kijken.

Probleem met 4 wieler is dat ik hem niet kwijt kan en dat het niet vervoerd kan worden, daarom valt dat zoiezo af. 2 wieler kan met het lamoen eraf nog wel in de trailer erbij of ev er achter.

Ipv Sieltec zit ik nu ook te kijken naar de ideal webtech, dat zit op de foto's wel heel mooi aansluitend om het paard, en lijkt me met een 2 wieler inderdaad wel beter. Overigens had ik de clever dealer in NL (snoys) gemaild en die antwoorde op mijn vraag hoe het zit met druk op de rug bij een tweewieler:
De druk op de rug is minimaal doormiddel van het afstellen van de zitting
Dus als het ware moet de lamoen zweven in de lichtogen ,of een hele kleine druk in de lichtogen
Omdat het totale te trekken gewicht veel lichter is en veel minder zwaar voor het paard


Alleen bij hobbels zal het paard inderdaad juist het gewicht dragen, dan komt het wagentje in onbalans.

Onder de kastanje is leuk ja. Ik zat te denken om te kijken of ik hier om de hoek (draversstal) eens kan vragen of ze willen helpen flower voor een sulky te zetten, en als dat goed gaat een wagen huren bij onder de kastanje.


PS. mijn koetsiersbewijs kennis moet ik wel even oprakelen hoor :oops: Dat heb ik in 2006 gehaald, bijna 6 jaar terug dus :P Weet alleen nog dat ik het SUPER gaaf vond. Vooral met die marathon wagens door de waterbak, woohoooeee.Ik had wel 2 hele lieve lespaarden, 1 bejaarde, rustige, makke fries en 1 fries die met die instructeur wedstrijden liep maar net een veulentje had gehad (daarom had ik er 2, ze konden beide niet 2 lessen per dag lopen).

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Romy » 27 okt 2011, 07:32

Met die oogkleppen trouwens, ik had het idee toen tijd geleden dat Flower alleen maar schrikkeriger was door die oogkleppen. Ging ze van elk geluidje schrikken. Ik had toen 'can't see backs' op haar hoofdstel gemaakt, dat ze wel naast zich kan kijken maar alleen niet het karretje achter zich ziet, maar ik heb niet het idee dat ze nu werkelijk bang is van dat karretje...

En ik had een keer met een shetlander (van iemand anders) wij met een sulky achter die pony, en toen kwam mijn hond aan rennen en zijn riem rinkelde, en toen ging de pony aan de haal :( Die hoorde wel gerammel maar had geen idee wat het was, dat kon ze niet zien *-) Toen ze zag dat het de hond was, was het voorbij.

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Delphine » 03 feb 2012, 19:39

Vanmiddag hebben we Noa, 1 van onze shetlanders, voor de slee gezet.
Eerst zonder slee (geen foto van).
Dit deed ze echt superbraaf!
De slee erachter zonder iemand erop.
Afbeelding
Toen dat zonder gewicht goed ging nog even mijn zoon op de slee!
Ze was zo ontzettend braaf, terwijl het met rijden soms echt een doerak is.
Afbeelding
Nu denken we er al langer aan om voor haar een sulkywagentje te kopen, zodat we met haar wat kunnen gaan mennen.
Niet echt ritten ofzo, maar meer voor de fun over ons terrein en in de bak, vooral omdat de jongens dat leuk vinden (deden ze op het franse ponykamp ook met een shetlander voor de sulky).
Nu heb ik natuurlijk bovenstaande gelezen en ook ik zit een beetje met die oogkleppen.
Noa is super verkeersmak en sowieso is het dus maar de vraag of we echt de weg met haar op zullen gaan.
En dan heb ik op een of andere manier toch een voorkeur voor geen oogkleppen (gevoelsmatig).
Verder wil ik ook echt niet teveel geld uitgeven.
Nu heb ik verschillende tuigen gezien en dat vind ik dus het moeilijkst, daaruit te kiezen.
Dit tuigje heb ik op verschillende site zien staan, is het goedkoopst en ziet er op zich prima uit (behalve het hoofdstel zit naar mijn idee wel wat strak), maargoed, misschien is het wel weer te goedkoop??? Het is van leer, behalve dan de strengen (rond 95 euro). Hier zitten geen oogkleppen bij. De recensies op 1 site zijn positief (prijs/kwaliteit).
Afbeelding
Dan heb je dit tuig, ik vind het op de paardenpop niet zo mooi passen (maar dat is niet zo raar) en bruin is niet mijn favoriet, hier dus wel oogkleppen, dit tuig is rond de 120 euro, geloof ik. De recensies op 1 site zijn minder positief.
Afbeelding
En dan dit tuig, geen goed zicht op de foto hoe het precies is, wel zwart en leer en rond de 160 euro. Maar ook hier weer oogkleppen.
Afbeelding
Verder ben ik ook heel benieuwd naar bitten. Wij rijden in het algemeen bitloos, behalve met Noa, omdat ze tijdens het rijden te stout was.
Eigenlijk zou ik gewoon haar eigen bit willen gebruiken, kan dat ook?
Ik zie bij al die menhoofdstellen van die vreselijk ingewikkelde bitten...

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Aangespannen (gaan) rijden

Bericht door Romy » 04 feb 2012, 09:04

Je kan best met haar eigen bit mennen, ik denk alleen dat de meeste het doen voor een stukje ' extra' controle. Maar goed een simpel ' bokke bitje' zou vast geen kwaad kunnen bij Noa denk ik.
Afbeelding

Ketting zit onder de kin en de teugels kun je onder een lichte hefboom bevestigen. Die had ik ook toen ik Flower mende.


Wel leuk, shettie voor slee & sulky :D ik wil nu eigenlijk ook wel gaan sleeen met Flower haha. Maarja, ik durf het niet :P

Plaats reactie