hooibakken

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

hooibakken

Bericht door Delphine » 29 okt 2011, 16:21

Het onderwerp is al eens eerder voorgekomen en ik ben nu een beetje aan het experimenteren.
Ik wil voor de winter graag zorgen voor wat 'slowfeeders' bij de pony's, dat ze wel de gehele dag kunnen knabbelen, maar niet teveel binnen krijgen.
Heb nu al wat geexperimenteerd met een net die ik via huck heb besteld.
Wij hebben voor de boomkwekerij kleine kisten (56 bij 36 cm) waar in 1 kist net een plak in past. Nu had ik een frame gemaakt van die pvc-buizen voor electrische bedrading en dat frame met net met haken en elastiek aan de bodem vastgemaakt. Onder in de kist een 30 bij 30 tegel (om te zorgen dat ze niet aan de wandel gaan met die kist).
De kleine kisten wil ik dan voor de welsh cob en de dartmoor gebruiken.
Die staan samen in 1 deel van de paddock en de welsh cob dult echt niemand bij haar portie.
Bij Fee en de 2 shetlanders wil ik dan een grote houten fruitkist zetten met zo'n zelfde frameconstructie.
Nu ben ik benieuwd wat jullie van die pvc denken? Gaat een pony daar aan knagen?
Kan dat kwaad?
Ik zal even een foto laten zien van de kleine kist die ik nu gebruikt heb en van de grote kist, die ik wil gaan gebruiken.
Ik heb ook wel eens gehoord dat er verwarmingsbuizen gebruikt zijn voor het frame.
Ben benieuwd of jullie ervaring hebben of ideeen over hoe ik het wil en of dat handig is.
Ze hebben tegenwoordig ook hele mooie fijnmazige hooinetten van hooinet.nl, maar ik zou niet zo goed weten waar ik die op zou moeten hangen en ik wil liever dat ze echt laag van de grond eten.
Dit is dus de kleine voerkist met zelfgemaakte frame:
Afbeelding
En dit is de grote kist, waar ik uiteindelijk misschien ook zo'n frame voor wil maken:
Afbeelding
En dan nog een leuke foto van 3 van de 5 liefjes... :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hooibakken

Bericht door Edith » 29 okt 2011, 16:31

Jouw kisten zien er prima uit!! Ik verwacht niet dat ze aan pvc zullen eten, maar je weet het nooit.... Als je het kunt vinden is een wat vermolmde boomstam in je paddock ook echt een aanrader: doen ze de hele winter mee en dan is ie op. :D Tenminste, dat was bij ojns met 15 paarden en drie boomstronkjes het geval. Hebben ze ook wat te doen en te knabbelen.

In de komende VrijRuiter hebben we een heel artikel over de slowfeeders. Er zijn ook wel alweer mensen die zeggen dat paddock-paarden daardoor te lang op 1 plek blijven staan ipv te lopen... maar ja.
Waar je misschien wat aan hebt: ik zag bij een vriendin (tevens auteur vh artikel) een grote bak met daarin op de bodem zo'n fijnmazig hooinet (overigens nu bij Eppeljek voor 10 euro). Zelf meng ik bij Gipsy en Flynn een plak stro door het hooi; ze moeten dan echt wat gaan pulken en ik hoop dat ze er zo langer over doen want die zijn allebei van het type schrok slik op. :shock:

ps lieve foto die onderste. :D
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: hooibakken

Bericht door Delphine » 29 okt 2011, 18:31

Dank je Edith voor je tips.
Ga zeker even bij Eppeljek kijken (ken ik helemaal niet).
Wat die boomstammen betreft, dat doen we vaak ook.
Het geluk is dat mijn man een boomkwekerij heeft en dat we nog wel eens takken hebben of zelfs hele bomen, die niet meer verkoopbaar zijn.
Ze vinden het inderdaad echt heerlijk.
Als alles meezit gaan de pony's deze winter ook zo veel mogelijk nog een paar uurtjes (niet lang hoor) de wei in, maar ik voer ze in de winter toch veel hooi bij en dan is het toch fijner als ze er langer over doen en niet teveel binnen krijgen, ze zijn al aan de dikke kant...
Op zich moet ik misschien gewoon die pvc proberen, het is niet een te dure oplossing en als ze er toch aan gaan zitten knabbelen heb ik het hopenlijk snel genoeg door.
Ben trouwens benieuwd naar het artikel, ga het zeker lezen.

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hooibakken

Bericht door Edith » 29 okt 2011, 20:47

O ja, dat is natuurlijk zo! Was even vergeten van jullie boomkwekerij. Die komen vast geen tak gekort :D
Ik probeer elk najaar wat wilgentakken te geven, maar vervoeren is een tikje lastig op de fiets. :shock:
Epplejeck is een vrij nieuwe keten, veel eigenmerk, betaalbaar, maar soms slechte kwaliteit/service (vind ik dan he).
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: hooibakken

Bericht door antonie » 30 okt 2011, 18:29

Inderdaad, knabbelen aan hout is ook prima. Geen fruitbomen, wel eik, els, wilg, populier, meidoorn. Keus te over.

Plaats reactie