wormen

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

wormen

Bericht door Delphine » 11 jan 2012, 11:04

Toen Rachel, onze welshcob gisteren aan het mesten was kwam er een vrij lange (ik denk toch zo'n 3 of 4cm) worm mee.
Heb vanmorgen meteen een wormenkuur voor alle pony's gehaald bij de dierenarts.
Omdat ik voorheen alleen preventief ontwormt heb en nooit een wormeninfectie heb meegemaakt vroeg ik me af:
Moeten de stallen helemaal schoongemaakt worden (ontsmetten) tegelijkertijd met ontwormen of is leeghalen en vervolgens weer vullen met schoon stro voldoende?
En hoe zit dat met de wei?
In principe staan ze niet veel in de wei nu in de winter, maar als het weer het een beetje toelaat gaan ze wel.
Nu hebben ze gisteren net in de wei gestaan.
Hoe lang moet ik wachten tot de besmetting in de wei weg is (ik haal de drollen er wel altijd uit, maargoed, er blijft altijd wel iets liggen)?
Voorlopig dus even geen wei en alleen paddock?

Afgelopen zomer luis en nu wormen, vraag me weleens af wat dit zegt over onze pony's en hun afweer?
Nu hebben we er nu natuurlijk wel 5, dus sneller de kans dat er iets is, maar ik vind het toch lastig, doen we iets niet goed, zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: wormen

Bericht door Isabelle » 11 jan 2012, 12:01

Hoi Delphine,

wat vervelend van die wormen. Volgens mij zitten ze tegenwoordig overal en ontkom je er niet aan. Heb je de dierenarts de worm laten zien? Het is nogal wormafhankelijk welke kuur voldoende helpt. Lintwormen (zien er uit als Bami) Spoelwormen (zien er uit als tauge zonder erwtje, dus twee keer een punt aan het uiteinde) gaan pas weg met speciale wormkuren. Spoelwormen zijn heel vervelend, je krijgt ze ook niet meer uit het land als ze er eenmaal zitten, de eitjes blijven tot 10 jaar leven, ze kunnen overal tegen, vroeger zaten spoelwormen alleen in honden en katten maar nu zijn er ook paardenspoelwormen. Ik zou de stallen morgen pas helemaal uitmesten, het duurt een dag voor de wormen dood zijn. Als de wormen dood zijn kunnen er geen nieuwe eitjes worden gelegd en dan heeft het pas zin om alles schoon te maken. Meer dan de mest van het land halen kun je ook niet doen. Ik denk dat het voor de besmetting niet uitmaakt of je ze nu op het land laat maar een dag wachten is nooit verkeerd en in de stal kan je de mest beter controleren en weet je of er nog meer wormen zijn afgekomen. Heel veel sterkte!!!!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: wormen

Bericht door Delphine » 11 jan 2012, 15:55

Dank je wel, Isabelle. Ik had eerst de da gebeld en die gaf al aan dat het het beste was de breedste kuur in te zetten (die ook tegen lintwormen is): Equest Pamox. Toen ik de kuren ging halen had ik de worm wel mee in een potje, maar heb daar alleen de assistent gezien, dus heb ik het niet meer laten zien. De worm zag er niet plat uit, meer een lange dunne witte sliert en toen ik er in kneep was het nog een hoopje pus (bleh).
We hebben vandaag de stallen helemaal leeg gehaald (morgen geen tijd) en dan mogen ze er morgenavond pas weer in. Dus ze moeten maar 1 nachtje buiten blijven (dan hebben ze nog steeds wel ook een overkapping hoor, waar ze kunnen schuilen).

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: wormen

Bericht door Isabelle » 11 jan 2012, 16:56

Hoi Delphine, als de worm niet plat was maar eerder rond dan lijkt het een spoelworm, dit zijn volwassen spoelwormen, die van jouw klinkt als een jonkie:

Afbeelding :o

als de worm hier op leek gaat zelfs Pramox niet afdoende helpen dan moet je ook nog Equiworm-P of in ieder geval iets met pyrantel of fenbendazole erin geven.
Nogmaals veel succes.

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: wormen

Bericht door Delphine » 11 jan 2012, 18:42

Goh, dat lijkt er inderdaad wel een beetje op. Dat is dan wel heel stom dat ik een verkeerd middel heb gekregen (en nu ook al gegeven dus). Ik zal morgen de da even bellen en overleggen, maarja, je gaat er nu natuurlijk niet nog een ander wormmiddel in doen, lijkt me ook niet zo gezond of zou dat wel kunnen? Nouja, wacht morgen wel even af.
Maar is het niet zo dat spoelwormen eigenlijk alleen bij jonge paarden en pony's voorkomen en dat oudere paarden en pony's er resistent tegen zijn, of heb ik dat weer verkeerd gelezen? ben niet zo thuis in de wormen...

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: wormen

Bericht door Isabelle » 11 jan 2012, 19:02

..dat heb ik ook gelezen maar er kan er natuurlijk een verdwaald zijn. Ik zou inderdaad even overleggen met de dierenarts wanneer je de andere wormenkuur mag geven. Wat een gedoe, ik leef met je mee hoor, ik haat die wormen.

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: wormen

Bericht door Delphine » 12 jan 2012, 09:18

Ik heb vanmorgen gebeld. De dierenarts dacht niet dat het spoelwormen waren, omdat die echt langer moeten zijn.
Toen ik vertelde dat ik er 1 uit haar anus had getrokken dacht ze aan aarsmaden en die blijken dus ook best lang te worden (ik dacht dat dat hele kleine dingetjes waren). Zowel voor de aarsmaden maar ook voor de strongolyten was de pramox voldoende (het kon namelijk ook een witte strongolyt zijn) Ik heb even gegoogled en dan denk ik dus dat het inderdaad een aarsmade was. Op zich schijnen paarden er vooral jeuklast van te hebben maar deze wormen gaan niet het hele lichaam door, dus kunnen geen heftige dingen inwendig veroorzaken. Nouja, nu maar afwachten of het middel echt gaat werken, en over zo'n 10 weken mestonderzoek doen, hoewel eitjes van aarsmaden niet vaak in mest worden gevonden, omdat die eitjes niet in de darmen zitten maar rond de anus.

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: wormen

Bericht door Isabelle » 12 jan 2012, 11:11

Die lijken inderdaad veel op elkaar zeg, die aarsmaden ben ik hier nog niet tegengekomen, maar bij jouw lijkt het daar dan wel op vooral hoe je hem hebt ontdekt. Gelukkig maar want deze zijn niet zo erg.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: wormen

Bericht door Pamela » 12 jan 2012, 14:45

zelf kijk ik altijd op de site van het woud. daar staat alles duidelijk en met foto's van de wormen.
die doen ook mest onderzoek.

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: wormen

Bericht door antonie » 12 jan 2012, 16:45

Succes ermee. Gelukkig kunnen gezonde paarden een worm infectie prima doorstaan. Ik hoor ook wel eens dat alle paarden wormen hebben, ook als ze periodiek ontwormd zijn. Voor wat betreft de eitjes; in grasland blijven die inderdaad gewoon jaren 'goed'; op zand niet. Dus als je op vreemd terrein bent en je wilt infectie voorkomen; niet op de wei maar in de zandpaddock zetten.

Plaats reactie