De kou

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

De kou

Bericht door Romy » 02 feb 2012, 15:47

De temperaturen zijn momenteel toch niet te missen koud, en ik vroeg me af of jullie nog bepaalde voorzorgsmaatregelen of andere dingen doen/over na denken met zulk weer?

Ik weet dat paarden (zeker connemara's) een stuk beter bestand zijn tegen kou dan wij, maar toch he. ze voorspellen zondag -18 :shock:
Ik heb pony nu 2 dekens op (2x 200gram, één daarvan met hals), maar normaal met temperaturen van boven 0 heeft ze er maar 1 op (het halsdeken van 200 gram). Mocht het nu echt onder de -10 komen, moet ik er dan nog iets onder doen? Ik heb nog een dubbele fleece.....

Ze is niet geschoren, maar alle vorige (strenge) winters had ze geen dekens op. Haar eigen vacht is een stuk betrouwbaarder en past zich aan, en haren overeind zetten kan ze nu ook niet. Ik ben dus een beetje 'worried'.

Ze staat ook nog op een stal snachts, met bovenluik die open is. Ik gooi er vanavond maar heeeel veeeeel stro in, en ik heb al 2 dagen geen stront eruit gehaald zodat die een warme onderlaag vormen.

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: De kou

Bericht door antonie » 02 feb 2012, 18:25

Romy, mét deken heeft ze het waarschijnlijk kouder dan zónder. Ze kan zoals je schrijft, haar isolatie zelf regelen als ze haar haren op kan zetten en met een deken op kan ze dat niet. Waarom zou ze dat nu niet kunnen? Temeer omdat ze 's nachts binnen staat en dus uit de wind en beschermd tegen te felle afkoeling zou ik echt niet bezorgd zijn. Desnoods geef je extra stro in haar stal en ze is helemaal senang! Als de kou aanhoudt wordt ze snel een echt schattig beertje. Afgelopen jaren hebben we hier een paar nachten tot in de -20 gehad. En Mufke had in die tijd een stal buiten. Mest laten liggen als bodembedekking is prima.

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: De kou

Bericht door riagr » 02 feb 2012, 20:33

Romy: een keertje savonds langs gaan op stal als het zo koud is. Even je hand onder haar deken steken en je weet exact of ze het koud heeft of niet.
Gisteren Jou-Jou nog gecontroleerd: heeft het heerlijk warm onder zijn deken!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: De kou

Bericht door SecondaliasBolle » 02 feb 2012, 21:35

Wij hebben ze allen ook een extra dek op, zelfs Rens zijn verwende shetlander.
Ze zullen het zonder echt wel beter kunnen regelen,maar ik vind dat als je eenmaal begonnen bent met dekens je dan niet meer terug kunt.
Dus nu zonder zetten vind ik geen optie.
Verder gaat er meer kuil in de hooinetten en hebben ze sinds een week of 4 een heuse schuilstal. Je merkt dat ze daar veel staan (2 x daags veel mest scheppen).

400 gram moet volgens mij wel genoeg zijn, zorg ook voor goed "veel" ruwvoer,kunnen ze zich warm eten.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: De kou

Bericht door Pamela » 02 feb 2012, 22:22

Elsa staat zonder deken, ze heeft wel een dikke vacht (niet lang) heeft volgens mij nog nergens last van. Pientje staat onder een 200 grams deken, zij maakt nog niet voldoende wintervacht aan. gewoon omdat ze kennelijk bij de vorige eigenaars steeds met een deken op heeft gestaan. ik voel beide dames wel steeds of ze warm zijn. b.v. onder de manen, in de liezen en aan de oren. ik geef ze ook om de paar uur ruwvoer in kleine hoopjes ver uit elkaar zodat ze moeten lopen.
en dan steeds een emmer water aanbieden. de ketel staat hier op de houtkachel en het water wordt daar snel warm in. een scheutje warm water bij het koude water zodat het niet meteen bevriesd als ik het buiten zet.
's nachts staan ze op stal met het boven luik half open. en een dikke lag koolzaadstro. de mest haal ik er wel iedere dag uit. gaat nu super makkelijk met die bevroren ballen :D

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: De kou

Bericht door riagr » 02 feb 2012, 23:19

De paarden hebben hier inderdaad ook onbeperkt ruwvoer. We hebben nog gras in de wei, maar voor de zekerheid (omdat het met de extra weidebezetting natuurlijk ook harder gaat met het gras) hebben we ook hooi neergezet. Daarnaast hebben ze 's avonds op stal ook allemaal onbeperkt beschikking over grof, schraal hooi ( graszaadhooi). Ze kunnen dus voordurend eten en dat doen ze dus ook. Het is zo mooi om te zien hoe de hooiconsumptie toeneemt naarmate het kouder wordt. Verder wordt er ci 4 x per dag water ververst ( ijs weghalen, water toevoegen)

Jou-Jou en Marissa staan daarbij onder de deken ( in een poging de vacht explosie een beetje binnen de perken te houden, zodat we ze ook nog gewoon kunnen rijden) en de veulens staan natuurlijk zonder deken. Ik kan daarbij niet zeggen dat dat de een er uit ziet alsof hij/zij het kouder heeft als de ander.
Ze staan gewoon allemaal heel tevreden te eten. Jou-Jou en Marissa voelen lekker warm onder de deken, en de veulens hebben niet helemaal hun vachten "opstaan", dragen hun staarten ook normaal ( en zijn druk bezig met het pesten van hun buurvrouw :D ).

Het is voor de paarden nu uiteindelijk tóch beter weer dan met al die regen denk ik!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: De kou

Bericht door SilverSan » 03 feb 2012, 09:00

10 tips bij kou van een ander forum, welin het Engels:

Horses housed outside drink more if the water is at a moderate temperature rather than almost freezing..

1. Lots of forage is crucial to keeping a horse warm. Fermentation of fiber in the forage produces significantly more internal heat than digestion of grains or fats. For a horse to get the maximum benefit from the warming calories in forage, feed free-choice hay.

2. When the outside temperature dips below the thermoneutral zone of the horse, a horse will burn more calories than normal to keep warm. A horse needs even more calories to keep from losing weight at this time. Provide more forage and grain if the horse cannot maintain weight on forage alone.

3. Subcutaneous fat helps to maintain body heat, so a horse is better off going into cold seasons moderately fleshy than thin. In the cold weather, it takes more calories to maintain weight on a thin horse than a moderately fleshy one.

4. Young, thin-coated, and aged horses are less cold tolerant than mature horses with normal winter hair coats in optimal body condition. Dietary considerations should be made as temperatures drop to avoid detrimental weight loss. Horses not acclimated to frigid weather need about three weeks to adjust to colder temperatures.

5. The more time the horse spends chewing, the more heat produced. Eating hay requires two times as many chews per bite than grain and slows the rate of intake. Further, more chewing produces more saliva, which helps buffer gastric acid and prevent ulcers.

6. Textured feeds with molasses become difficult to scoop in the cold, particularly those containing beet pulp. Keep textured feeds in a heated area for ease of handling. Feeds that include beet pulp can be served with warm water added immediately before feeding. Pelleted feeds are much easier to dole out in cold weather.

7. Cold weather can reduce water intake by as much as 14%. Adequate water intake is vital to prevention of impaction colic. Drinking cold water can be painful for a horse with bad teeth, so owners of horse with dental problems should keep a close eye on water consumption.

8. Horses housed outside drink more if the water is at a moderate temperature (45°-65° F, 7°-18° C) rather than almost freezing. Water heaters or special water fountains will keep water from freezing. Check water regularly for stray voltage caused by faulty electric water heaters or for water that is too hot, as both will deter horses from drinking.

9. Encourage water consumption by adding 1-2 ounces (28-56 grams) of salt to daily feed. Other ways to introduce more water into the horse include feeding soaked beet pulp or warm bran mash.

10. Boost the horse's immune system by feeding additional omega-3 fatty acids and vitamin E. Fish oiland flax/linseed oil are high in omega-3 fatty acids. Fish oil is the richest source of certain omega-3 fatty acids. Natural vitamin E (d-alpha tocopherol) is a better source than synthetic (dl-alpha tocopherol).
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: De kou

Bericht door Romy » 03 feb 2012, 09:59

Zonder deken was ze hier zeker weten beter bestand tegen inderdaad, maar ze heeft deze winter dekens om. Het houd haar een stuk schoner. Alleen met dit weer vind ik het knudde. Maarja. Gister was ze warm onder de 2 dekens :)

Veel ruwvoer ja. Dat krijgt ze. Niet onbeperkt maar wel echt veel. Sowieso staat ze nu op een stro stal, dus ze staat de hele tijd te knabbelen/foureren. Ze is goed op gewicht. Ze drinkt ook goed. Het zal dus allemaal wel mee vallen haha!
Gister heb ik echt zoveel stro in haar stal erbij gegooid dat ze zich er helemaal in kan verstoppen als ze zou willen, haha.

Moet zeggen dat ze, ondanks de dekens, in 5 dagen een enorme vacht heeft gecreëerd. In vergelijking met alle quarters op stal, die al in een zo goed als zomervacht zitten, is ze echt een teddy. Terwijl ze dus wel gewoon dekens op heeft :lol:

Ria: Ik denk ook dat dit beter is dan zo super vochtig. Ze kunnen nu weer gewoon door paddock lopen enzo ;-) Gelukkig heb ik een binnenbak dus kan ook gewoon rijden ;-)

Plaats reactie