HWSS (?)

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

HWSS (?)

Bericht door Romy » 06 aug 2012, 14:05

Amerikaanse onderzoekers aan de universiteit Davis van Californië, de Verenigde Staten zijn weer een stap dichterbij het identificeren van de genen die verantwoordelijk zijn voor Hoof Wall Seperation Syndrome (HWSS), in Nederland bekend als hoefwand-scheidingssyndroom. Deze ziekte komt veel voor bij Connemara pony’s, maar kan ook soms bij andere rassen voorkomen.

HWSS heeft tot gevolg dat de gewichtdragende randen van de hoefwand loslaten, waardoor de pony zijn gewicht op de hoefzool moet dragen. Er is een afwijking in het vetmetabolisme in de extracellulaire matrix van de hoefwand, tussen de buisvormige structuren, die daar zitten. In simpele bewoordingen: De ‘lijm’ ontbreekt. Dit zorgt voor pijn. De afwijking kan al zichtbaar worden bij veulens. Er zijn verschillende gradaties van de afwijking, in sommige gevallen is een goede hoefonderhoud voldoende, in andere gevallen is euthanasie de enige oplossing. De omgeving en voeding zijn niet de veroorzaker van de aandoening, maar zij zijn wel van invloed op de ernst van de ziekte. De veroorzaker was tot nu toe onzeker.

Onderzoekers zijn nu van mening dat zij het betreffende gen snel zullen ontdekken. Wat volgt is dan hopelijk een test waarop Connemara fokkers hun paarden kunnen testen op de aanwezigheid van dit gen. Als dit eenmaal in kaart is gebracht hopen zij dat ze op deze manier het gen en daarmee de ziekte uit het ras te fokken. Iets dat versnelt kan worden door middel van DNA onderzoek. De ziekte is waarschijnlijk autosomaal recessief, waarbij ouders dus wel drager kunnen zijn van de ziekte. Zij hebben er zelf dan geen last van, maar als twee dragers worden aangepaard kan het veulen wel HWSS hebben. De ziekte komt wel vaker voor bij paarden met een bepaalde bloedlijn, maar met een DNA onderzoek is precies te zien wel paarden drager of ziekte vrij zijn. Bij het aanparen kan het volgende schema inzicht geven in de vererving, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat een drager een paard is die de ziekte wel genetisch bij zich draagt en dus door kan geven, maar het paard heeft hier zelf geen last van. Een lijder is een paard die de ziekte draagt en er dus ook zelf last van heeft. Een vrij paard draagt de ziekte genetisch zelf niet en geeft daarmee de ziekte niet door.
lijder X lijder geeft 100% lijders
lijder X vrij geeft 100% dragers
lijder X drager geeft 50% lijders, 50% dragers
drager X drager geeft 25% lijders, 50% dragers, 25% vrij
drager X vrij geeft 50% dragers, 50% vrij

Connemara fokkers waren tot nu toe er niet van overtuigd, noch van onder de indruk dat de aandoening een genetische basis had en daarmee dus een bedreiging kan zijn op de fokkerij. Toch hebben de onderzoekers nu een verband kunnen vinden tussen de ziekte en polymorfisme, een genetische variant die bij minstens 1 procent van de Connemara populatie voorkomt. De genen die nu in aanmerking kunnen komen als veroorzaker worden nu verder onderzocht.

De landelijke Connemara stamboeken heeft zelf ook niet stil gezeten. Niet lang geleden hebben zij de Connemara Pony Research Group opgericht om meer inzicht te krijgen in HWSS. Ook in Nederland is er een verklaring opgesteld. Deze verklaring kun je hier lezen.

Bekijk hier de site van de universiteit.


http://connemara-pony.blogspot.nl/p/hoe ... -hwss.html

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: HWSS (?)

Bericht door Romy » 06 aug 2012, 14:06

Ik ken het helemaal niet.... Zijn er zoveel connemara's die hier last van hebben ?
Laatst gewijzigd door Romy op 07 aug 2012, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Sevilla
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2008, 19:03

Re: HWSS (?)

Bericht door Sevilla » 06 aug 2012, 19:08

Ik post niet zo vaak op het forum, maar ik las het net op een ander forum en schrok er wel van. Mijn pony heeft aan haar voorhoeven slechte stukken in de witte lijn. Daar scheurden ze ook altijd. Mijn smid was dan bang voor White Line Disease (schimmel in de witte lijn). Nu heeft ze voor ijzers en heeft ze die scheuren niet meer, maar als ik dit zo lees, zou het dit best eens kunnen zijn. Misschien in mindere mate, maar het lijkt er wel op :(
Had van deze aandoening echt nog nooit gehoord.
Er moeten in Nederland dan toch ook wel meer pony's zijn die dit hebben??

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: HWSS (?)

Bericht door Oona » 06 aug 2012, 19:33

idem hier ook nog nooit van gehoord.
Het zou fijn zijn als de fokkers hier ook zouden willen aangeven of ze uberhoud hier al van gehoord hebben onder de connemara's .
Ik kan alleen maar zeggen dat die van mij super harde mooie gevormde voetjes heeft.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: HWSS (?)

Bericht door Romy » 07 aug 2012, 07:01

Sevilla, heb je toevallig foto's van hoe het slechte hoefje er uit ziet?

Ik ken dit helemaal niet, had er nog nooit over gehoord. Flower heeft juist erg goede hoeven, mooi compact met een diepe zool en goede dragende hoefwand dus het tegenovergestelde van dit...

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: HWSS (?)

Bericht door Edith » 07 aug 2012, 07:44

dank je wel voor de info! Romy, via de link onderaan kom je op de site, en daar staan idd wat foto's bij. Ik meteen kijken, maar het is toch echt heel anders dan wat Flynn heeft (white line disease) - wat overigens wel te genezen is (we zijn hard op weg!!) en dit denk ik niet?? Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: HWSS (?)

Bericht door SilverSan » 07 aug 2012, 08:46

Wie had ook alweer die bruine Connemra die ze na aankoop gelijk moest laten behandelen vanwege een losse hoefwand? Ze komt hier niet meer, maar heeft toen wel foto's en dergelijke geplaatst... Goed dat ze er onderzoek naar doen zeg!

Abeltje heette die pony geloof ik? Mijn geheugen is niet meer wat het geweest is momenteel... qqq
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: HWSS (?)

Bericht door Romy » 07 aug 2012, 08:58

Edith schreef:dwat overigens wel te genezen is (we zijn hard op weg!!) en dit denk ik niet?? Ik had er ook nog nooit van gehoord.

White line disease is inderdaad, voor zover ik heb begrepen te genezen omdat het een bacterie/schimmel oorzaak heeft. Maar dan nog erg sneu :(

Dit zou een genetische bepaalde onder ontwikkeling zijn van de witte lijn (?)..

Hier pagina van een pony die het heeft: https://www.facebook.com/pages/Rosewood ... 6613608936

Hier staat: http://chronofhorse.com/forum/showthread.php?t=321987

Dat beide ouders dragers moeten zijn wil de ziekte zich manifesteren...

Ik bedoelde trouwens foto's van de hoefjes van de pony van Sevilla ;-)

Sevilla
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2008, 19:03

Re: HWSS (?)

Bericht door Sevilla » 07 aug 2012, 12:30

Ik heb er destijds geen foto's van gemaakt, helaas. Maar ze kreeg precies op de 'toon' van haar voorhoeven een scheur en de witte lijn was daar zwart. De smid heeft me toen laten zien dat hij er met een hoefnagel helemaal in kon. Hij zei dat het White Line Disease was en hij heeft een stukje van de wand weggesneden en we moesten het insmeren met honing. Zo ging het een aantal bekapbeurten verder en daarna kwam de scheur niet meer terug (pffff) Toen heb ik er een ijzer onder laten zetten (omdat we veel buiten rijden) en nu heeft ze geen scheuren meer gehad. Maar als ik dit artikel lees, denk ik bij mezelf dat het ook heel goed zoiets zou kunnen zijn.
Eigenlijk geeft het artikel niet genoeg info; zijn het altijd alle voeten die aangetast zijn? Kunnen ze het op latere leeftijd ook nog krijgen? Etc.

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: HWSS (?)

Bericht door riagr » 07 aug 2012, 20:19

Ik had inderdaad al over de aandoening gehoord. Als ik het goed begrepen heb overerft het autosomaal recessief, en hebben alleen lijders klachten. Dragers en vrije pony's ( vanzelfsprekend) niet.
Dat betekent dat het in principe binnen enkele generaties uit de populatie gefokt kan worden. Simpelweg door een DNA test bij fokdieren te laten doen en dragers en lijders alleen maar met vrije dieren kruisen. Dan heb je binnen de kortste keren in ieder geval geen ziektegevallen meer ( vanaf het moment dat iedereen bovenstaande doet, worden er alleen nog maar hooguit dragers geboren, geen lijders), en kun je het probleem binnen een paar generaties uit je ras fokken.

Maar ja... dat vraagt dus wel eensgezindheid, verantwoordelijkheid willen nemen én je gekoesterde en gewaardeerde hengst of merrie dúrven testen!

Ga ik tzt in ieder geval met Punzel wel doen. Ik verwacht gezien haar nu nog zeer mooie hoeven, niet dat ze lijder is (al is het artikel inderdaad wel heel onduidelijk over de leeftijd waarop eea tot uiting kan/moet komen) maar goed, ze kan natuurlijk drager zijn. Dat zie je niet aan de buitenkant. En met een drager kun je prima fokken, mits je dan maar een vrije hengst zoekt ( produceer je in het ergste geval alleen maar een drager, in ieder geval geen lijder, en daar gaat het toch om).
Ben dus wel blij met dit onderzoek, geeft in ieder geval een mogelijkheid om een nu nog bestaand probleem uit het ras te fokken!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Plaats reactie