barebackpad

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

barebackpad

Bericht door Delphine » 11 okt 2012, 06:55

Hallo, ben heel benieuwd of er mensen zijn met ervaring met barebackpads?! En zoja, welke barebackpads?
Onze dartmoor van 5 jaar past zijn zadel niet meer. Omdat hij nog steeds verandert qua bouw en bespiering wil ik niet direct een nieuw zadel kopen.
Een boomloos zadel heb ik geprobeerd 2 weken lang, vond het zelf erg prettig zitten, maar ook dit zadel paste niet op Beer, hij ging teveel naar voren toe.
Beer is erg rond en kort, heeft geen schoft, kortom erg moeilijke rug (net als Fee trouwens, die ik uiteindelijk ook erg vaak zonder zadel rijd).
Nu heb ik gisteren een barebackpad van mijn instructrice geleend en het was een verademing, Beer liep veel ruimer en beter dan met het oude zadel of dan met het boomloze zadel. Dus denk dat ik voorlopig voor een barebackpad ga en dat ik even wacht met een zadel totdat zijn rondingen, spieren en vormen een beetje stabiel blijven.
Nu is er zoveel te koop aan barebackpads, met inlages, zonder, met wrongen etc... ben erg benieuwd of iemand me er iets over kan vertellen?!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: barebackpad

Bericht door Edith » 11 okt 2012, 08:45

Ik heb zelf niet heel veel ervaring, maar weet wel van mensen om me heen dat het vooral een kwestie is van wat je zelf (als ruiter) prettig vindt zitten. Ik heb zelf een hele simpele, schapenvachtje dat los voor t paard en een suede iets verdikt zitje voor mij. Dat geeft net iets meer steun dan helemaal 'bloot' en het scheelt een vieze rijbroek. aabb
Met wrong of meer dikte zit je denk ik veel steviger maar zover was je zelf vast ook al :? Ik ken zelfs iemand die met zo'n ding springt, die BBP heeft een diepe zit.
In elk geval niets met beugels! Want dat geeft heel nare puntbelasting. Maar ook dat weet je ws al. :D
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Plaats reactie