Owen

Hier kun je je eigen Connemara voorstellen of verhalen over hem of haar vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Owen

Bericht door SilverSan » 29 jan 2010, 09:38

Ik wil graag steeds iets vertellen over Owen, maar om nu steeds voor een klein stukje een nieuw topic aan te maken vind ik een beetje overdreven, dus ik maak hier maar een verzameltopic over mijn stoere pownie.

Woensdag 20 januari:

Ik was weer eens leuk (fijn, zo'n eigen bedrijf, hond doen, eten maken en dan nog een goed kwartier rijden voor je bij je pownie bent...) erg laat... Dus kwart over acht eindelijk bij Owen, voor een knuffel. Had de stalhouder de lichten nog even voor me aangedaan, zodat ik nog even met hem aan de gang kon in de bak (lekker grondwerk). Maar hij was al aan het slapen toen ik aankwam (het is een hele brave na-sesamstraat-ga-ik-slapen-pony...) dus erg fanatiek waren we niet. Toen ik het genoeg vond wilde ik hem lekker gaan poetsen, maar ook daarvan gaf hij aan dat hij liever wilde knuffelen en soezen. Ach, ik ben de rotste ook niet en heb hem dus maar ff vlug gedaan. Spullen weer weggezet en knuffeltijd. Normaal wordt er dan overal aan gelikt, gehapt en gebeten... Nu niet. Hij ging lekker met zijn hoofd tegen me aanhangen voor de nodige aandacht en toen kwam het, hij ging staan slapen! Zo schattig!!! Mij lijkt het dat hij me dan toch wel heel erg vertrouwd als hij zelfs in mijn buurt wil slapen, half tegen me aan, dus ik was helemaal happy. Moest ook heel erg lachen: hij vocht er toch een klein beetje tegen en dus zakte hij steeds weg en schrok dan weer een klein beetje op, zo wat mensen ook doen, echt zo'n grappig gezicht.

Dinsdag 26 Januari:

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn paard eigenlijk een etterbak is! :o :shock: Ik heb er verschrikkelijk om moeten lachen!!! Mijn vriend is bezig geweest een enorme partij hout te kloven bij de pensionstalling, en had dus zicht op de paddock van Owen. Af en toe heeft hij dus een oogje op mijn Owen geworpen. Blijkt dus dat Owen alvast heel erg goed aan het oefenen is om een cutting-paard te worden. Hij drijft andere paarden langs de draad, tot in de hoek, geeft ze een knauw in de kont om vervolgens heel hard weg te rennen. Samen met Winnetou staat hij steeds te klieren, happen en bijten, en aan Winnetou's halster te trekken. Vond het zo ontzettend grappig om te horen! Vooral omdat Owen zelf in het begin heel erg gepest werd en zelfs een keer door de draad gejaagd is. En dan te bedenken dat als IK in de buurt ben, hij net doet of hij een superbraaf paard is, dan zie ik hem ineens niet meer spelen... Lachen! Nu snap ik wel waarom hij ook altijd mij wil bijten, dat doet hij ook canstant bij zijn paardenvriendjes...

Om een idee te krijgen wat Cutting is, hier een paar foto's die ik op Equitana heb gemaakt afgelopen jaar:

Afbeelding
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
kyarah
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010, 15:49

Re: Owen

Bericht door kyarah » 31 jan 2010, 08:30

leuk dat je eigenlijk een soort van dagboek over hem bijhoudt! :)
Abel M1+1

Gebruikersavatar
marina
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 mar 2008, 20:09

Re: Owen

Bericht door marina » 31 jan 2010, 21:39

Leuk Sandra, ik wist niet dat paarden dat "cutting" zelf deden. In een kudde paarden is het "straf" als je van de kudde wordt afgesneden door een dominant paard. Dus het is wel natuurlijk gedrag voor een paard. Maar Copper is vreselijk bang voor koeien en ik weet dat paarden een hekel hebben aan koeienlucht. Dus ik kan me voorstellen dat niet ieder paaard geschikt is voor "cutting"

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Owen

Bericht door antonie » 31 jan 2010, 22:16

Ik heb een paar keer in Texas op een ranch met 5000 stuks vee en 20 echte cowboys demonstraties gezien. Ongeloofelijk wat die paarden kunnen. Overigens werd erbij verteld dat lang niet elk paard geschikt is voor dit werk, en dat lag niet aan het ras. Ze moeten een jagersinstinct hebben en dat is voor een grazer eigenlijk nogal uitzonderlijk. Het cutten ging daar als volgt: de ruiter zet zijn paard (al dan niet met hoofdstel en meestal maar 1 teugel) voor een bepaalde koe of stier en knijpt dan even in de manenkam, alsof hij 'bijt'. Vervolgens gaat dat paard echt achter die ene koe aan ook dwars door de kudde heen en probeert de koe ook echt te bijten . Ondertussen heeft de cowboy zijn handen volledig vrij. Gaat overigens lang niet altijd goed. De meeste cowboys worden ook nu nog arbeidsongeschikt omdat ze vallen, of door de koeien verwond worden. Ook vroegen in de tijd van de Comanches en Apaches stierven er aanmerkelijk meer cowboys door vallen van hun paard dan door 'oorlogsgeweld' met de indianen. Dus zo romantisch is/was het allemaal niet.

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Owen

Bericht door Oona » 01 feb 2010, 18:01

Heb je je cdtje al aangehad?
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Owen

Bericht door SilverSan » 02 feb 2010, 20:56

@Kyarah, inderdaad, een soort dagboek. Kan ik een beetje opscheppen over mijn super pownie 8-) ;) :lol: Hoewel ik er natuurlijk ook wel de mindere dingen bij zal vermelden als die er zijn, maar het zijn soms grappige momenten waarvan ik eigenlijk weet dat veel mensen hier die met hun dier ook zullen meemaken, dus dan kunnen we met zijn allen lachen.

@Marina, inderdaad, dat heet Cowsense. Een paard heeft dat, of niet. Het is niet rasgebonden, maar in de Quarter Horses selecteren ze er toch wel op bij het fokken.

@Antoine, het is inderdaad een prachtig gezicht. Wat je vertelt klopt helemaal. Maar het is wel een prachtig schouwspel om te zien.

@Oona, de cd is inderdaad eindelijk aangekomen vrijdag, vlak voor we op wintersport gingen, dus had nog geen tijd gehad hem te openen. Was er echt heel erg blij mee en had me er enorm op verheugd. Vanavond heb ik dat wel geprobeerd, maar hij opent niet :( :cry: De computer slaat zelfs helemaal vast :cry: geen idee wat het is.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Owen

Bericht door Edith » 03 feb 2010, 11:30

Wat leuk om te lezen en zien! Wat lief ook van dat slapen... Dat deed Raven ook toen ze drachtig was, dat was nogal vermoeiend en soms stond ze dan echt te snurken tegen me aan...
Hou ons vooral op de hoogte, leuk om te lezen!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Romy
Berichten: 466
Lid geworden op: 02 feb 2010, 13:22

Re: Owen

Bericht door Romy » 03 feb 2010, 12:13

Cutting is erg leuk!

Heb een keer op een cutting gefokte (en getrainde) quarter gereden, maar dat was wel dood eng. Was een SUPER snel (soepel, lenig) paard die echt op alles reageerde, onmogelijk om er normaal op te blijven zitten soms :D

Stoer!

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Owen

Bericht door Oona » 03 feb 2010, 19:06

Ik heb nochtans het cdtje handmatig open gedaan om te kijken of het branden gelukt was.
Heb je al op een andere pc kunnen kijken?
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Owen

Bericht door SilverSan » 03 feb 2010, 20:19

Nee, hoop hem morgen ff in de winkel in te kunnen steken. Ik vrees dat ze bij de post met een magneet in de buurt hebben gestaan :cry: :cry:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Plaats reactie