Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Hier kun je je eigen Connemara voorstellen of verhalen over hem of haar vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Edith » 21 jul 2011, 19:40

In navolging van anderen start ik ook maar eens met een onderwerp over mijn eigen pony's. :mrgreen:

Even heel kort voor wie het niet helemaal weet:
Raven heb ik het langst, 14 jaar nu, ze is onlangs 20 geworden en hoewel je aan haar beweging wel kunt merken dat ze ouder wordt, werkt ze nog steeds graag en goed; heerlijke pony, wil altijd, in de bak kan een kind haar sturen, buiten is ze (steeds minder) soms schrikkerig en nerveus, maar tegenwoordig heel hanteerbaar.
Flynn is haar dochter van 7, superlief en braaf, ontzettend makkelijk, maar heeft helaas wel veel problemen gehad met haar hoeven en andere dingen, heel stoer en schrikt nergens van. :D
Bibi van 9 kwam ooit bij me als 'moeilijke' pony, (toen was ze 3) maar intussen kunnen we met elkaar lezen en schrijven, al zal ik haar echt niet 'makkelijk' noemen is ze wel een wereldpony.
Gipsy (ook 9) is bij ons te gast, inmiddels al meer dan een jaar, was nog erg groen, maar heeft heel veel bijgeleerd en gaat nog elke dag vooruit. Waanzinnig lief en beleefd, kinderen van 7 gaan op haar mee naar buiten. Nergens bang voor (nou ja, bijna) en heerlijke buitenpony.

Vandaag zo'n dag dat je alleen maar heel erg blij kunt zijn met zulke gave pony's. Wel heen en weerig dagje ook. Vanmorgen les gegeven met Raven aan iemand die best bang is, maar daar sleept Rave haar wel doorheen. Altijd leuk om te zien hoe iemand in een klein uurtje tijd zoveel meer vertrouwen krijgt. Daarna nog even zelf met haar (Rave) gereden, de slalom stond er toch nog, dat was lachen. Raven vindt het namelijk zo leuk om die in galop te doen, dat ook als je het niet vraagt, ze vol vuur afwendt om 'm te nemen. :mrgreen: Ik krijg dan geheid de slappe lach en dan gaat ze helemaal haar best doen. Ach als je elkaar al zo lang kent en je relatie is zo bevestigd, dan kun je ook best je pony af en toe gewoon maar wat laten doen. :mrgreen:
terug om te lunchen en wat te werken.
Daarna een heerlijke buitenrit gemaakt met Gipsy en een vriendin op Indra (ook Connemara). Lekker gegaloppeerd en een stukje heuveltraining op een dijkje meegenomen. Opvallend hoe veel ruimer en makkelijker ze loopt dan een paar maanden geleden. En altijd een feest om haar te rijden, je hoeft echt nooit 1 seconde bang te zijn dat je de controle kwijt bent of dat ze iets geks doet. Puur ontspanning.
En daarna, jippie, jippie, op Flynn gereden. Ze heeft bijna drie maanden stil gestaan vanwege hoefbevangenheid en daarna een hoefzweer en dat gezellige incident waarbij ze over de deur wilde klimmen... maar eergisteren wilde ze zo graag, dat ik het er maar op gewaagd heb. 5 minuutjes, en wat was dat geweldig. Ondanks haar ietwat woeste "IK WIL OOK!" in de wei was ze superbraaf, geen stap verkeerd, laat staan een bok of iets. Vandaag dus voor de derde keer, nu ongeveer acht minuten (we bouwen het heeeeeeeeeel langzaam op) en weer helemaal in de wolken. Ongelofelijk hoe braaf die pony is. :mrgreen: En maar briesen, oortjes erop, kijk, ik mag weer, ik kan weer...
Snel weer naar huis om te eten, en daarna weer terug, nu voor een springles met Bibi. Eerste keer in tijden, ze had behalve nu en dan een boomstammetje onderweg ofzo, al een jaar niet gesprongen, maar ging overal overheen - en ik ook! Het grappige is dat we les hadden van iemand met wie ik ooit lang geleden les had met Rave, en waar we toen snel mee gestopt zijn omdat het niet erg klikte; hij flipte bijna omdat ik rechts opsteeg (ik ging mijn westernbeugels vanaf de grond korter maken en als je dan toch rechts staat... wat zal je dan omlopen?). Was ook het eerste wat hij nu zei: jou herinner ik me nog omdat je van de verkeerde kant opsteeg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ach, ook een manier om indruk te maken.
En nu reed ik dus zonder bit. Ja, zei hij, ik ben nog van de generatie die daar toch wat aan moet wennen. :mrgreen: (Volgens mij zijn we even oud, maar ok :mrgreen: ). Hij liet ons dus eerst een paar oefeningetjes doen om te zien of ik wel echt kon sturen en de gangen onder controle had. Ik denk wel dat we goedgekeurd zijn. :mrgreen: Bibi deed het echt zoooo goed en braaf. Altijd trouwens, terugnemen is nooit een probleem, sturen ook niet. Ze wil wel eens harder dan ik, maar afgezien van het feit dat ze voortdurend laat weten het er niet mee eens te zijn, luistert ze wel naar me. Dat is Bibi.
Maar, waarom ik toch graag les van deze man wil: hij werkt heel erg aan de techniek van het springen, de hindernissen zelf stelden niks voor, 40-50 cm, maar juist het sturen en goed voor de hindernis gaan brengen en zo wil ik aan werken, en dat kan ik van hem leren. allerlei lijntjes gereden en na een oxertje van 60 cm vond ik dat het wel genoeg was voor ons. het leuke van met Bibi springen is dat ze alles springt. Geen haar op haar lijf die eraan denkt te weigeren en erlangs schieten komt al helemaal niet in haar op; zelfs met relatief los teugeltje doet ze alles. Zonder bit. :mrgreen: En dat geeft mij dan weer heel veel vertrouwen, want ik vind springen nog steeds best eng, maar ook zooooo leuk!! Dus weer een fijne stap gedaan!!
Helemaal happy.
Trouwens, wat ik dan zelf wel geleerd heb ondertussen: ik ga niet in discussie over zoiets als zonder bit rijden. Ik denk alleen maar: kijk en oordeel zelf. Ik heb gewoon zoveel vertrouwen in mijn pony's, ik ben zo blij met wat ze kunnen en doen en hoe ze zijn, dat het me echt niet meer uitmaakt wat iemand anders daar over denkt. Dat is toch wel even anders dan toen ik ooit met Raven leste, en dat rechts opstijgen een best vervelend incidentje werd. Ouder worden heeft ook zo z'n voordelen. :shock:

Zo, dat is een lang verhaal geworden... :?
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Delphine » 21 jul 2011, 19:57

Een lang verhaal, maar ook een heerlijk verhaal om te lezen!!!
Kan me helemaal voorstellen dat je zo'n superdag hebt gehad.
Flyn die je weer kan rijden en hets pringen met Bibi, lijkt me alleen maar genieten (en hier was he dan ook nog mooi weer, bij jullie ook?).
Gaan we nu ook vaker foto's van je pony's zien?
Dat is helemaal leuk erbij... :)

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Inez » 21 jul 2011, 20:26

Zwaai zwaai, volgens mij ken ik jullie :mrgreen: .

Klinkt goed Edith!! Fijn dat je weer met Flynn aan de gang bent en die springles is natuurlijk helemaal toppie!! Dat wordt volgend jaar een vrachtwagen huren voor het ONCK :P .
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Pamela » 21 jul 2011, 21:01

hè heerlijk verhaal Edith.Als Gipsy voorbij komt gaat mijn hart altijd wat sneller slaan, zo fijn om dan te lezen hoe ze is en dat ik het zelfde gevoel bij haar heb. sommige paarden gaan nooit uit je hoofd.
dapper van je springles hoor, 60 cm is best nog wat als je het een tijdje niet meer gedaan hebt.
ik vraag me steeds af hoe ver je van de paarden af woont, je hebt het over heen en weer gaan, ik weet dat je geen auto rijdt, neem dus aan op de fiets ? wat zal je dan een bere konditie hebben. :D

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door riagr » 21 jul 2011, 21:32

Hee Edith: léuk een topic over je pony's. Dat ga ik zeker met veel belangstelling volgen!
En ik kan me zo voorstellen hoe je je voelde die 8 hele minuten op Flynn.... Wat kan dat hemels zijn hè ! Ik duim voor je dat alles nu helemaal goed blijft gaan!
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Edith » 22 jul 2011, 09:46

Even kort antwoord, want ik moet eigenlijk nog even heel hard werken...
_ Foto's ga ik na het weekend even naar kijken, ik heb nog wel wat. (maar eerst de VrijRuiter naar de drukker)
_ Vrachtwagentje lijkt me geweldig. Laat ik er TEAM ASTORE op spuiten met een hele rij galopperende schimmeltjes eronder. :mrgreen: Maar dan moeten we nog effe beter worden en een sponsor vinden. :?
_ ik ga idd op de fiets, ik woon ruim een km van stal, dus dat valt wel mee, minuutje of 10 van mijn bureau tot de wei.

maar... nu aan het werk en straks weer lekker naar de pony's!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Edith » 05 aug 2011, 09:45

Gisteravond had ik mijn tweede springles met Bibi, en het was weer helemaal geweldig. Oh, wat hebben we heerlijk gereden!! Het begon effe minder: ik stapte op de fiets juist toen het begon te regenen, ik dacht nog: nou ja, die paar druppels.. maar toen ik de wei inliep begon het toch te hozen!! Maar ja, terug rennen naar de stal had geen zin, wordt je net zo nat, dus Bibi maar gehaald, die alleen in zijgangen dravend, half achterwaarts richting hek wilde; kan ze dus ook. :shock:

Drijfnat waren we dus al voor we begonnen. Maar goed, toch maar gezadeld, en mooi even tijd om iets uit te proberen: extra dikke boomloos pad onder het winteczadeltje van Flynn, dat net te breed is voor Bibi. Perfect, reed echt super! Bibi durfde daardoor haar rug veel meer te gebruiken (logisch, het lag zonder pad nog maar twee cm boven haar schoft en het wipte wat van achteren).
Toen het tijd was regende het niet meer zo hard en later werd het gelukkig zelfs weer droog.

Ik merkte meteen dat Bibi er zin in had. Soms kan ze bij het inrijden een beetje de rem erop houden, maar nu niet, ze had echt zoiets van 'kom maar op'.
Na weer een heel aantal opmerkingen over het feit dat ik bitloos rijd *zucht* en dat dat toch wel veel moeilijker is, en eigenlijk niet kan, was ik alleen maar gemotiveerder om te laten zien dat het totaal niets uitmaakt en dat lukte geweldig. Bibi was super attent, terugrijden, gas geven, in keurige lijntjes door het parcours: ze deed het allemaal zo verschrikkelijk goed dat de instructeur een paar keer hoogst verbaasd uitriep: goed gereden of knap hoor, zo zonder bit, dat doe ik je niet na. :mrgreen: Ben benieuwd hoeveel lessen het duurt voor hij over de shock heen is en er niets meer over zegt...
Volgens hem is Bibi een ontzettend brave pony, echt hilarisch als je weet hoe ze ook wel genoemd is door anderen en hoe ze zich vroeger heeft gedragen (en soms nog steeds). Maar het is waar: ze springt alles, ook als ze niet goed uitkomt. Ze laat zich zonder enig protest leiden en ik merk nu al dat ze sterker en handiger wordt en beter gaat begrijpen wat de bedoeling is van dat gespring. En ik ga het steeds leuker vinden, ben helemaal niet bang meer!!
Nu heb ik gevraagd of hij er nog een beginnerslesje achteraan wil geven want ik wil Gipsy en Flynn ook graag leren springen, maar die hebben nog maar heel weinig ervaring. Dat wilde hij wel, dus over twee weken is Gipsy aan de beurt. Ik heb maar niet verteld dat ik die ook bitloos rijdt, hij krijgt nog een rolberoerte. :mrgreen:

Binnenkort foto's!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door SilverSan » 05 aug 2011, 10:47

Jaaaaa, foto's!!! Mag ik de volgende keer mee komen springen met Owen? Ook bitloos??? :mrgreen: :lol: 8-) Jammer dat het zo ver weg is, anders had ik het echt gedaan hoor. Heerlijk om zo'n enthousiast verhaal te lezen. Toch wel grappig dat de man waar ik de crossles gevolgd heb, die over de 60 is, veel opener klinkt voor bitloos als deze meneer. Gemiste kans voor die meneer. Ben ook benieuwd hoe lang het duurt dat hij het vertrouwt bij jullie :mrgreen:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door Edith » 05 aug 2011, 15:56

Haha, dat zou grappig zijn! :mrgreen:
Ja, hij is wel erg van het ouderwetse, hij denkt niet verder; zijn advies aan een stalgenoot met een paard dat steeds haar tong over het bit deed was: neusriem goed vastsnoeren... of anders een tong lepel en nog beter vastsnoeren. Waarom niet uitzoeken waarom een paard dat doet? En dan de oorzaak oplossen? Als een paard dit doet omdat het bit ergens ongemakkelijk zit, (haken op de kiezen? wolfstandjes? Onrustige/harde ruiterhand?) bereik je met vastsnoeren alleen maar dat ze door de pijn heen moet lopen, het doet nog meer pijn omdat ze nergens meer de boel kan ontlasten... Ik vind dat gewoon dom. Dit paard rijdt nu ook bitloos, probleem ook opgelost.

Maar: hij geeft wel echt goed les en is daarin ook best paardvriendelijk, werkt vanuit rust en eerlijkheid, ziet ook heel goed wanneer je als ruiter een fout maakt en hoe het paard dat voor je oplost... echt jammer dat hij niet wat meer openstaat, want dat zou best in zijn werkwijze passen. Maar misschien gaan zijn ogen toch wat meer open door Bibi's prachtige gedrag. :D

Vanmiddag met Gipsy een sprongetje gedaan. Ze springt best aardig, al doet ze niet al te veel moeite (het was ook een heel laag sprongetje) maar ze werd gaandeweg enthousiaster. De komende twee weken nog maar even wat extra werken aan haar bak-houding ("jemig, moet dat? Ik ben nu al moe"). En dan denk ik dat ze het best leuk gaat doen!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
riagr
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 sep 2010, 06:56

Re: Raven, Flynn, Bibi en Gipsy

Bericht door riagr » 05 aug 2011, 21:45

Wat een enorm leuk verslag van je les! Zo te lezen was het echt onvervalst genieten!
En sja... die opmerkingen over al dan geen bit... Alsof het met paardrijden daar over gaat... Het is dat ik met Jou-Jou echt serieus toch dressuur wil gaan rijden en ook wil gaan starten, en dat moet voorlopig nu eenmaal even met bit ( hier in de buurt wordt nauwelijks /niets bitloos georganiseerd). Maar wel fijn dat je verder toch een fijne instructeur hebt. Dat is toch wel heel belangrijk. En zo te zien wordt deze man wel gedwongen om te gaan leren :D
En dan nú naar het topic "foto van de maand April". Er kunnen weer foto's geplaatst worden!!

Plaats reactie