Ollie

Hier kun je je eigen Connemara voorstellen of verhalen over hem of haar vertellen.
Plaats reactie
Nuri
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013, 11:09

Ollie

Bericht door Nuri » 24 jun 2013, 10:43

Hallo, ik heb sinds kort een jonge Connemara. Dit voorjaar heb ik hem in Engeland gevonden, maar hij is gefokt in Ierland. Hij is net 4 geworden, een heerlijke jonge pony die zich prima aanpast in de Hollandse polder. Zijn naam is Ollie (officieel Springwell Bawn), zo noemden ze hem in Engeland en ik vond het wel een leuke naam, dus ik heb het maar zo gelaten.
Heel apart: op zijn papieren staat dat hij wit geboren is, maar hij is nu dun (komt dat vaker voor bij Connemara's?).
Wij 'wonen' in Haarlem en zijn elke dag samen bezig. Ik rijd nu ongeveer 3x per week een half uur, Ollie gaat met sprongen vooruit, hij pakt het werk zo goed op. Ik ben helemaal verliefd!
Hoewel hij niet de grootste is (ik schat ca. 1.47), voelt hij onder het zadel als een paard. Zulke ruime krachtige bewegingen, echt heerlijk om te rijden. Met vrij springen toont hij ook veel aanleg en ook belangrijk: hij doet het voor de lol, hij blijft zelf heel rustig rondgalopperen en springen zonder dat ik iets hoef te doen.
We doen ook af en toe een klein buitenritje en dat probeer ik nu uit te breiden naar wat langere stukjes...hij vindt het heel erg leuk en loopt dapper langs wapperende plastic zeilen, koeien, vuilniszakken en enorme landbouw werktuigen (hij loopt zelfs heel braaf mee over zwart plastic dat van de kuilberg is afgewaaid, wat een heerlijk dier), maar is nogal bang van rijdend verkeer wat hij in Engeland niet gewend was. Rustig opbouwen dus, vanavond ga ik samen met een andere pony, dan hebben ze steun aan elkaar.
Op ons allereerste buitenritje reden we over een normaal verlaten smal asfalt weggetje, samen met een andere pony. Opeens zie ik in de verte een aantal mortorfietsen aankomen, niet 1 niet 10 maar misschien wel 40 of 50. Er was geen ontsnappen mogelijk, het dijkje heeft aan 2 kanten sloten die 2 meter lager liggen en het is zo smal dat je de motorfietsen bijna kon aanraken...allemaal Harleys en zo, die dus heel veel lawaai maken. Ik dacht: nu ga ik heel rustig ontspannen en vol vertrouwen zitten en doe net of die motorfietsen er niet zijn, anders lig ik dadelijk op mijn kop in die sloot met mijn pony bovenop me. Ik ben niet zo snel bang, maar nu met een nieuwe pony die ik nog helemaal niet kende dus toch wel...ik wist gewoon niet hoe hij zou reageren, omdat hij toch best wel gevoelig is. Maar hij deed het zo geweldig goed, ik voelde hem trillen en verstijven, maar hij bleef heel langzaam doorlopen omdat ik het hem vroeg, het leek een uur te duren voordat de laatste brullende motorfiets voorbij was, maar ik was zo enorm trots op hem.

Voorlopig zijn we bezig met dressuur, voorwaarts/neerwaarts, aanleuning constant maken, balans opbouwen. In de toekomst zou ik het heel erg leuk vinden om toch een beetje met hem te gaan springen, maar ik moet afwachten of mijn lichaam het nog aan kan (een paar oude blessures waar ik nogal wat last van heb, ik heb bijna een jaar niet kunnen rijden door een gescheurde schouderspier en probeer nu mijn conditie weer op te bouwen, maar ik merk dat het niet meer zo makkelijk gaat als je 60 bent).

Ik zie niet zo snel hoe ik hier foto's kan uploaden...kan iemand me daar misschien een tip over geven?

Groetjes, Nuri en Ollie

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Ollie

Bericht door Barbara » 25 jun 2013, 11:37

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Nuri!
Hij klinkt als een superfijne pony!

Ik heb niet zoveel verstand van kleurengenetica maar van wit naar valk/dun lijkt me niet mogelijk. Dun is nl. een verdunning van bruin. Wat wel kan is dat een pony valk geboren is maar ook de schimmelfactor heeft en dus uiteindelijk wit wordt.

Foto's plaatsen gaat als volgt. Je moet een foto uploaden naar een webalbum, bijv. mijnalbum.nl. Dan met je rechtermuisknop "eigenschappen" aanklikken. De url (webadres) van de foto kopieren en in je bericht plaatsen.
Je moet dan nog wel de tag [img] ervoor zetten.
Dat ziet er dan zo uit:

[img]http://www.connemara.nl/images/2013/ONCK%202013/Ben%20Hur.jpg [/img ]
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Nuri
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013, 11:09

Re: Ollie

Bericht door Nuri » 25 jun 2013, 14:07

Hoi Barbara, dank je wel voor je reactie. Ja, ik vond het ook raar, ik weet dat dun een verdunning van bruin is...maar op zijn paspoort staat toch echt 'white'. Vergissing van de fokker misschien?
Ik ga proberen wat foto's op het forum te zetten, bedankt voor de tips, ik hoop dat het lukt...

Het is een hele leuke pony en ik ben dolblij met hem. Gisteren ontdekt dat hij geweldig kan steigeren, haha...we deden een buitenritje op een grasdijk (zonder verkeer, aan 2 kanten weilanden, alleen helaas met prikkeldraad wat ik altijd vreselijk vind). Blijkt er opeens een weilandhek open te staan en komt er een kudde koeien aanrennen, door het openstaande hek heen, in volle galop op ons af. Dat was nog niet zo erg, ik dacht 'die stoppen wel'. Dat deden ze ook, maar een van de koeien (groot, achteraf zou het misschien wel een stier geweest kunnen zijn, maar het ging allemaal zo snel dat we dat niet hebben gezien) viel ons aan, van voren, kop omlaag horens naar voren en in volle vaart op Ollie af. Die schrok zich een ongeluk, maakte 2 grote sprongen achteruit (weg van de koe/stier en richting het prikkeldraad, dat toen nog maar 1 meter van ons verwijderd was). Het leek wel een Spaans stierengevecht, echt heel raar. De koe/stier bleef aanvallen, en Ollie stond in een mum van tijd bijna loodrecht op z'n achterbenen, kwam weer omlaag, maakte nog een sprong naar achteren, en steigerde nog eens, de tweede keer nog hoger. De andere vrouw op haar IJslander zag het gebeuren en schrok nog veel meer dan ik. Dat steigeren vind ik niet zo erg, maar dat prikkeldraad wel...gelukkig is het goed afgelopen, de koe/stier rende een stukje terug naar de andere koeien en wij zijn heeel langzaam weggestapt, richting huis (ik dacht, als we nu gaan draven wordt het een vliegende rengalop richting huis, en dat gaan we dus niet doen).

We hebben wel een half uurtje met koffie nodig gehad om bij te komen, maar achteraf vind ik dat Ollie het nog niet zo slecht heeft opgelost...hij is niet gaan rennen, niet gaan bokken, bleef na het steigeren controleerbaar maar voelde wel als een atoombommetje, haha. Nou ja, weer wat geleerd over hem, dit kunnen we samen aan en dat is al heel wat voor zo'n jonge pony.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ollie

Bericht door Pamela » 25 jun 2013, 20:43

hallo Nuri, welkom op het forum.
wat fantastisch dat je zo'n heerlijke pony hebt gevonden. heerlijk hè om verliefd te kunnen zijn op je paardje sss
ben je echt al 60 ? dan zijn we zo'n beetje de oudste op het forum denk ik. ik ben 68 hhh
heb op dit moment 3 connemara's, waarvan 1 te koop staat, abbygail is nu 3 jaar, ook een super fijne pony. maar helaas durf ik het zelf niet meer aan om er mee aan de gang te gaan. laat mij maar lekker op mijn 16 jarige Pientje tochten maken.
ik vind die Ollie van jou echt een coole kikker, ben erg benieuwd narar foto's.

Nuri
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013, 11:09

Re: Ollie

Bericht door Nuri » 26 jun 2013, 08:51

Hallo Pamela, dank je wel. Wat fantastisch dat jij nog tochten maakt met 68 jaar, echt bijzonder hoor. Ja ik ben echt 60, niets aan te doen, maar ik geniet nog elke dag van mijn pony aaa . Ik hoop dat ik er net zo lang mee door kan gaan als jij...maar dat is altijd afwachten.
Wat leuk dat jij er 3 hebt!

Ik ga proberen foto's te uploaden van Ollie, maar ik heb de hulp van mijn vriend nodig (ben zelf niet super handig met de computer).

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Ollie

Bericht door Inez » 02 jul 2013, 20:33

Hoi Nuri,

Leuk dat je hier beland bent! Wat een akelig avontuur met die koeien. Pffffff, ben blij dat het goed afgelopen is.
Als het niet lukt met de foto's, kan ik ze ook wel voor je plaatsen hoor.

Pamela, ben jij echt al 68? Dat zou ik echt never nooit verzonnen hebben!!!!
Ik hoop dat ik ook nog zo lang fit blijf (of beter gezegd: ik hoop dat ik ooit zo fit wordt als jullie twee aabb ).
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Ollie

Bericht door Delphine » 02 jul 2013, 21:39

Welkom nuri en ollie. Leuk weer nieuwe verhalen, minder van die koeien... Je schrijft heel liefdevol over ollie, mooi.groetjes, delphine

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Ollie

Bericht door Pamela » 05 jul 2013, 20:19

ha ha Inez, gewoon door doen zeggen ze hier in Drenthe. beetje op je eten letten en zo veel mogelijk met je paardje gaan rijden. het lukt jou ook vast en zeker sss

sweetca
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2011, 02:09

Re: Ollie

Bericht door sweetca » 09 jul 2013, 01:17

veel plezier met ollie en welkom op het forum.

Plaats reactie