oudere merrie dekken?

Alles over veulentjes en wat er mee samenhangt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

oudere merrie dekken?

Bericht door Edith » 29 mei 2008, 10:08

Nu Raven kreupel is, en ik (hopelijk vreselijk overbezorgd) vrees dat het weer een peesblessure is, glipt er steeds een gedachte tussendoor: zal ik haar, als het er naar uitziet dat het een heel langdurig iets is, toch nog een keer laten dekken? Ze was zo'n lieve moeder voor Flynn en vond het duidelijk geweldig om moeder te zijn. (niettegenstaande dat ze nu ZO kribbig tegen Flynn kan zijn, veel meer dan naar elk ander paard).
Maar: ze is inmiddels 17 en aangezien ik het denk ik het pas voor volgend jaar echt zou overwegen, is ze dan 18, als het veulen zou komen 19 - wat denken jullie is dat te oud, nu ze pas 1 x eerder een veulen heeft gehad? Als het risico bovengemiddeld is durf ik er niet aan te beginnen.
Ik heb ergens ook gelezen dat drachtigheid (de hormonen dan) gunstig zouden zijn bij de genezing van een peesblessure - zou dat waar zijn of onzin?
Gezien hier nogal wat ervaren fokkers zitten, hoor ik heel graag jullie ideeën!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Margriet
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:49

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Margriet » 29 mei 2008, 10:21

Voor een connemara is ze nog niet echt oud. Ik heb Ashley ook proberen drachtig te krijgen op latere leeftijd maar dit is niet meer gelukt. Het is zo dubbel, je weet dat ze een goede moeder wordt en je krijgt nog een fijne pony erbij. Van de andere kant is zo'n dracht belastend tijdens de dracht en in het begin als de merrie konstant achter het veulen aan blijft lopen. Ik heb graag 2 veulens bij elkaar. Op die manier kunnen de veulens spelen en hebben de merrie's meer rust. Of een dracht een positieve uitwerking heeft op de pezen weet ik niet. Maar het geeft wel afleiding denk ik. Zelf geef je haar toch al meer rust denk ik. Kortom ik weet het niet, maar een veulen blijft leuk. groetjes Margriet

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Pamela » 29 mei 2008, 18:36

ik heb hier niet zo veel ervaring mee, wel liet ik mijn hond nog op hoge leeftijd dekken en kreeg gewoon 8 pups.
bij mensen met rheuma, weet ik (heb jaren als assistente bij een rheumatoloog gewerkt) dat de vrouwen tijdens de zwangerschap erg opknapten, helaas was het niet blijvend na de bevalling. veel wijsheid toe gewenst. (ik zou haar laten dekken ) groetjes, Pamela

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Inez » 29 mei 2008, 18:41

Bij ons worden er ook nog veulens geboren bij merries boven de 20. Qua leeftijd zou ik me niet druk maken.
Maar vorige keer had Raven tijdens de dracht volgens mij wel meer last van haar pezen of vergis ik me nu?
En je weet het: na een dracht komt er over het algemeen een veulentje uit en dat moet je dan daarna ook huisvesten (of verkopen..........................). De een kan dat makkelijker dan de ander. 8-)
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Edith » 29 mei 2008, 21:15

Ja, ik weet het, verkopen... dat is ook de voornaamste reden dat ik denk: ik moet het helemaal niet doen... ;-) Voor je het weet heb ik er een stuk of tien... Want een mini-Bibi of een mini-Flynn, da's natuurlijk ook heel erg leuk...

Toen ze drachtig was heeft ze wel een pb gekregen, maar dat kwam door een weekend Schoorl... Doen we dus niet meer (althans niet op die plek - loodzware aanrijroute) en die daarna kwam toen Flynn vijf maanden was, maar door die akelige eggbars. Zover ik het kan zien had die dracht op zich daar niets mee te maken, maar ja, zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.

En als om mij nog gekker te maken waren haar pezen vandaag superstrak en geen warmte of zwelling te bekennen... (ik heb niet gekeken hoe ze liep)
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Linde
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2008, 20:29

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Linde » 03 jun 2008, 17:59

Hoi,

Fiona heeft Iduna gekregen op 21-jarige leeftijd. Dit was haar 3e veulen, iedere keer met grote tussenpozes. Ik heb haar van te voren wel even inwendig laten onderzoeken of alles nog wel in orde was.
Verder voorspoedige dracht en bevalling geweest.

Linde

Gebruikersavatar
marina
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 mar 2008, 20:09

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door marina » 03 jun 2008, 20:02

Nou heb ik mijn antwoord (ik was al een tijdje niet meer op het forum geweest, sorry): het is dus echt niet goed met Raven. Wat ontzettend jammer Edith.
Maar waarom concentreer je je niet op Flynn en Bibi? Je hebt natuurlijk verzorgmeisjes, maar betekend dat, dat je zelf niets meer met die pony' s kunt doen? Ik weet niet hoe vaak je rijdt/met de pony's bezig bent. En ik weet natuurlijk ook niet hoe het voor pony' s is, maar een baby in je buik is een hele belasting voor je voeten (ik spreek uit ervaring)!
Ik leef met je mee, sterkte, Marina

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Edith » 03 jun 2008, 20:50

Dank je wel, Marina, maarre, ik weet nog niks hoor! Het kan nog erg meevallen, morgen komt de DA. Deze vraag was meer ALS... ik hoop heel erg dat we over een maandje of zo weer kunnen rijden, als ik weer beter ben (gekneusde ribben door een ontzettend suffe val). En Bibi en Flynn rij ik graag, maar nu even niet... Mis het vreselijk!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door Isabelle » 04 jun 2008, 09:32

Hallo Edith,

ik geloof dat het best kan hoor 20 is voor een connemara niet zo oud. Het is natuurlijk wel een extra belasting zo'n dikke buik maar ik geloof ook in de genezende invloed van het drachtig zijn. Aagje is geboren toen haar moeder, Burren Queen 26 was, ook dat was geen probleem. Wat wel belangrijk is is om even stil te staan bij het feit hoe die zwakke pezen zijn ontstaan, het moet natuurlijk niet in de familie zitten want daar heeft zo'n veulen ook niets aan. Nou komen zwakke pezen bij connemara's niet zo vaak voor maar je moet het toch even op een rijtje zetten,

heel veel succes en niet te veel piekeren en natuurlijk beterschap met jezelf,

Isabelle

lea
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 mar 2008, 21:47

Re: oudere merrie dekken?

Bericht door lea » 04 jun 2008, 09:59

kan best hoor op die leeftijd zelf bij paarden ik heb een kwpn merrie gehad die kreeg op der 28 nog een veulen moet er wel bij zeggen het was wel haar laaste, daarna nam ze niet meer op ze is wel 32 geworden. en der dochter is nu 18 en die krijgt ook gewoon weer een veulen. en ze heeft al een veulen gehad dus ik zou er niet zo bang voor zijn. maar of het goed is voor een peesblessure dat weet ik niet gr lea

Plaats reactie