kruising met spaans avs

Alles over veulentjes en wat er mee samenhangt.
Plaats reactie
celticfairgin
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2008, 21:11

kruising met spaans avs

Bericht door celticfairgin » 28 jun 2008, 21:27

wat vinden jullie van een kruising van de connemara met een puur spaans arabisch volbloed (prachtdier trouwens)? Heb een dekking als prijs gewonnen (caprilli wedstrijd) voor mijn connemara merrie.
Los van de vraag of uberhaupt wel/geen veulen ben ik benieuwd naar de waarschijnlijk verschillende meningen en misschien zelfs ervaringen hierover. Tot nu toe heb ikzelf al weleens gedacht aan een EV of een russische AV, maar dit is toch weer een andere richting.Brand los!

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Inez » 28 jun 2008, 21:52

Er zijn wel veel kruisingen geweest met Arabisch volbloed. Vroeger zelfs lange tijd een goedgekeurde dekhengst met een Arabische vader. Volgens mij levert het wel goede sportpony's op.
Zelf ben ik meer van de volle Connemara's en vind een kruisling zo'n eindstation.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Edith » 29 jun 2008, 09:21

Hoi ? (wie ben je? misschien wil je jezelf even voorstellen?)
Kruisingen kunnen wel heel spannend zijn, maar ik zou er voorzichtig mee zijn, vooral als je niet van plan bent het veulen voor jezelf te houden... De vraag is: verwacht je dat een kruising op welk gebied ook een verbetering is op je merrie? BV je wilt graag een opvolger met meer maat, of extra gangen (ik bedoel tölt, singlefoot etc) of een bonte voor de western of verzin maar wat. Maar anders denk ik: wat heeft een ander type/maat hengst toe te voegen?
Daarnaast ken ik een paar kruisingen (van ver uit elkaar gelegen rassen) die gewoon wat raar in hun hoofd zijn, alsof het niet goed gemixt is - bij de Haflingers zijn ze o.a. om die reden gestopt met Arabier-kruisingen. (alhoewel er ook hele leuke haflo's zijn hoor). Het idee is wel grappig, een gratis dekking winnen, maar ik zou zelf toch liever een hengst uitzoeken die echt bij de merrie past - en zo hoog zijn de dekgelden van Connemara's nou ook weer niet dat je het daarom zou doen.
Ik heb zelf weleens zitten denken aan een kruising met een gangenpaard of een Andalusiër - maar eigenlijk is de Connemara voor wat ik wil en zoek in een paard gewoon ideaal! Ik heb wel heel bewust voor Easter gekozen in de eerste plaats vanwege zijn rustige en fijne karakter. Mijn Raven is een tikje 'Arabischer" dan de andere twee (die kruisling waar Inez het over had zit meerdere keren in haar afstamming + wat EV) en dat uit zich in meer vluchtdrang, waar ik niet echt blij van wordt. En Flynn (haar dochter van Easter dus) is echt een stuk cooler. Heel fijn, goed gelukt ;-)
Ik kan me wel voorstellen dat een Connebiertje of Aramara een goed endurance paard zou kunnen zijn!

hihi, ik weet nog dat, toen ik vertelde dat ik Raven wilde laten dekken, iemand (met grote paarden natuurlijk) suggereerde dat ik haar wel kon laten dekken door een kwpn-er ' om wat meer paard te krijgen' - ik geloof dat ik haar aankeek of ze ineens gille de la tourette had gekregen... :mrgreen:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

celticfairgin
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2008, 21:11

Re: kruising met spaans avs

Bericht door celticfairgin » 29 jun 2008, 20:05

zal me ff netjes voorstellen op de daarvoor bedoelde pagina :lol:
en idd..heel leuk allemaal natuurlijk,maar laat me hierdoor uiteraard niet zomaar toe verleiden.Los van dit verhaal ben ik in mijn hoofd met allerlei gedachtes aan rondspelen. Mocht er ooit een veulen komen, dan zal dat door mijzelf behouden worden. Naast de connemara ben ik een hele enorme rusische av (menes) liefhebber,karakter, bouw, etc. Vandaar mijn uitstap. Nu bij dit voorval werd ik eigenlijk gewoon erg nieuwsgierig naar andermans meningen..

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Pamela » 29 jun 2008, 20:19

sorry, ik ben niet voor kruisen met Connemara's. als je iets anders wilt, neem dan gewoon een ander ras b.v.NPRS . kruisen met Arabieren geeft vaak geen makkelijke paarden, dat is door de jaren heen al bewezen dus profiteer van die ervaringen. er zit echt niemand te wachten op moeilijke karakters. Iets voor je zelf fokken is ook vaak moeilijk, dan blijkt het toch niet het veulen van je dromen te zijn en moet het alsnog verkocht worden. Waar zit dan de verantwoordelijkheid van de fokker tegenover het dier ?
dit is niet persoonlijk bedoeld hoor. maar er zijn zo veel mensen die gewoon maar vermeerderen zonder verantwoordelijkheid. nogmaals het is niet aan jouw adres maar mijn persoonlijke mening.
het winnen van een dekking is een leuk idee, maar brengt ook mensen in verlegenheid. :roll: groetjes, Pamela

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Inez » 29 jun 2008, 20:30

@ Edith: We hebben het over een andere kruisling Edith. Jij bedoelt denk ik Clonkeehan Auratum die een Arabisch halfbloed was, maar ik heb het over een in Nederland goedgekeurde kruislinghengst: Prins Baccarat.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

celticfairgin
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2008, 21:11

Re: kruising met spaans avs

Bericht door celticfairgin » 29 jun 2008, 23:24

leuk jullie meningen! ben @Inez,jij noemt het zelfs een eindstation,kun jij dat ook specificeren mbt tot de EV...want ik heb me juist (ben ook maar een leek)laten vertellen dat kruisingen hiermee in de springsport zo'n verbetering kunnen zijn en komt ev wel erg veel terug in de lijnen??
@pamela..voel me niet persoonlijk aangevallen. Juist leuk om duidelijke mening te lezen. (maar verdient wel te zeggen,dat wat ik aanschaf,koop of krijg...ALTIJD blijft!!)

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Inez » 30 jun 2008, 06:04

Er zijn een paar Engels Volbloeden (Little Heaven bijv.) die in het Ierse stamboek hebben mogen dekken (jaren geleden). Daar zijn een paar kinderen van goedgekeurd binnen het Ierse Connemara stamboek en die kom je inderdaad nog tegen in de afstamming van de huidige pony's. Maar tegenwoordig kan dat niet meer.

Verder is het puur mijn gevoel dat zegt dat een kruisling een eindstation is. Anderen zullen het juist fijne pony's vinden om mee door te fokken. Ik ben een Connemara-mens in hart en nieren en vind het niet interessant om met kruislingen te fokken.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Edith » 30 jun 2008, 09:15

Inez schreef:@ Edith: We hebben het over een andere kruisling Edith. Jij bedoelt denk ik Clonkeehan Auratum die een Arabisch halfbloed was, maar ik heb het over een in Nederland goedgekeurde kruislinghengst: Prins Baccarat.


O, ja, die bedoelde ik idd, ik wist niet dat er hier ook kruislingen goedgekeurd waren. Grappig zeg, weer een reden om eens in de geschiedenis te duiken... Was die bij de Connemara's goedgekeurd, of bij het NRPS ofzo? Er is nu toch ook een half-Connemara, hoe heet ie ook weer... Knockout?
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: kruising met spaans avs

Bericht door Inez » 30 jun 2008, 11:59

"Vroeger" hadden we inderdaad ook kruisling-dekhengsten. Easter Nevil (50 % Engels Volbloed) en Prins Baccarat (50 % Arabisch Volbloed) zijn de bekendste denk ik.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Plaats reactie