hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Alles over veulentjes en wat er mee samenhangt.
Plaats reactie
wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door wilma » 14 mei 2009, 08:52

Een vriend van mij wil graag zijn volbloed Arabier uit een uitstekende endurancelijn laten dekken door de connemara Kilbeggan (Blue Eye). Als ik het goed begrepen heb is deze hengst in België geboren (bij Isabelle?). Qua kleurvererving, sportlijnen en afstamming spreekt deze hengst hem erg aan, maar hij is ook benieuwd of iemand iets meer weet van zijn karakter. Kent iemand deze hengst?

Gebruikersavatar
KnedoStables
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2009, 21:09

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door KnedoStables » 28 mei 2009, 16:09

Dat ben ik dus :mrgreen:
Graag meer informatie over deze bloedvoering en de merriestam (Kitty Brown), per email.
http://www.allbreedpedigree.com/blue+eye+super+star
"et si omnes ego non"

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door Inez » 31 mei 2009, 13:31

Jammer dat er hier niet gewoon op het forum gereageerd wordt op deze vraag. Er zijn misschien wel meer mensen die het leuk vinden om dit te weten. Het topic is vaak genoeg gelezen zo te zien, dus dat hoeft de reden niet te zijn. En volgens mij hebben we ook forumleden die deze hengst kennen en een antwoord zouden weten. Ik ken de hengst niet, dus ik kan geen antwoord geven op je vraag.

Wat Connemara fokkers, die eventueel met deze hengst willen dekken, zich moeten realiseren, is dat deze hengst niet goedgekeurd is in België. Er worden door het Belgische stamboek wel dekbonnen uitgegeven voor deze hengst, maar veulens van hem kunnen dan alleen in klasse 3 ingeschreven worden in België en niet op latere leeftijd in het stamboek opgenomen worden. Volgens de huidige regels van het Connemara stamboek in Nederland (waar alleen fokken met een goedgekeurde hengst is toegestaan) zal bij een veulen van hem uit een Connemara merrie een register 2 papier gegeven worden, waarbij de vader als onbekend vermeld zal worden. We zijn aan het uitzoeken of we dit volgens de Europese regels aan moeten passen, maar op zoals het er nu voor staat, kunnen zijn veulens dus niet in het veulenboek (of later in het stamboek) geregistreerd worden.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door Edith » 31 mei 2009, 16:29

Misschien een beetje domme vraag, maar waarom wordt er bij de hengst dan onbekend ingevuld? ik ken dat ook wel van andere stamboeken, maar wat is er op tegen om daar gewoon de vadernaam in te vullen, eventueel met een toevoeging als "klasse 3 hengst" ofzo?
Toch leuk als je een paardje met papier koopt dat je de ouders terug kunt vinden, ook als ze niet erkend zijn.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door Inez » 31 mei 2009, 16:44

Dat wordt volgens mij gedaan om vergissingen te voorkomen. Bijvoorbeeld dat bij verkoop nieuwe eigenaren denken dat ze een stamboek-Connemara gekocht hebben. In België wordt overigens wel de naam van de vader ingevuld.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door wilma » 31 mei 2009, 19:21

Inez,

Ik had zelf ook het idee dat het toch niet zo´n beladen vraag was, maar toch wel dus...Ik heb van één van de vorige eigenaren een keurige persoonlijk berichtje over de hengst gehad waarin veel positieve dingen stonden, dus zijn karakter is dus kennelijk niet de reden dat er niet gereageerd wordt. Elonique heeft op het forum zelfs foto´s van hem geplaatst, dus het lijkt me dat je dan toch iets meer over hem weet...

Ik ken Marnix ...hij wil graag tot ver in de vorige eeuw nazoeken hoe alle voorouders van deze hengst geweest zijn, maar het vlot geloof ik nog niet zo...

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door Isabelle » 31 mei 2009, 22:01

[quote="Inez"]Jammer dat er hier niet gewoon op het forum gereageerd wordt op deze vraag. Er zijn misschien wel meer mensen die het leuk vinden om dit te weten. Het topic is vaak genoeg gelezen zo te zien, dus dat hoeft de reden niet te zijn. En volgens mij hebben we ook forumleden die deze hengst kennen en een antwoord zouden weten. Ik ken de hengst niet, dus ik kan geen antwoord geven op je vraag.


Nou ik had na de negatieve reactie van uit het bestuur niet echt meer zin om te reageren hoor.

Maar goed gezien ik de hengst wel goed ken kan ik het volgende er aan toe voegen. Deze hengst is op mijn advies aangekocht door echte sportpony mensen. De bedoeling van het houden en het ter dekking stellen van deze hengst is het later uitbrengen op wedstrijden en het fokken van sportpony's en niet het fokken van stamboek connemara's. Door zijn kleur is dit zowieso al een probleem dat wisten we van te voren.

Kilbeggan zelf heeft een enorm springvermogen en super techniek en komt ook van zowel moeders als vaders kant van hengsten (Aston du Langwater en Naughty van Graag Janshof) die op internationaal niveau hebben gesprongen.

Ik vind het erg jammer dat er vijandig gereageerd wordt op het ter dekking stellen van deze hengst terwijl het dekken van stamboek connemara merries met bijvoorbeeld New Forest hengsten of hengsten uit andere stamboeken wel normaal wordt gevonden. Deze producten komen ook niet meer in aanmerking voor het hoofdstamboek.

View My Video

Mocht er iemand meer willen weten over deze hengst kan hij altijd contact met mij opnemen of met de eigenaar, Henk Breunis of kijk even op http://www.robinbreunis.nl

groeten Isabelle

krista78
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:50

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door krista78 » 01 jun 2009, 05:42

Isabelle,

Er is geen negatieve reactie vanauit het bestuur geweest er zijn vragen geweest vanuit het bestuur omdat het bestuur waar ik ook onderdeel van ben graag goed uitgezocht willen hebben wat we met deze veulen kunnen doen. Het is gewoon geen eenvoudige zaak. En als er dus volgend jaar veulens naar de keuring komen met de veronderstelling van we krijgen hier papieren bij is het ook niet leuk en kunnen we problemen aan de broek krijgen omdat we er niets aan gedaan hebben. Dus nogmaals we zijn er niet op tegen wel moet het op voorhand duidelijk zijn dat er geen papieren bij kunnen uit het hoofdstamboek. Mijn persoonlijke mening is dat dat jammer is maar helaas kunnen wij daar niets aan doen vanwege de wetgeving waaraan wij moeten voldoen. Maar ik heb geen zin om dit via het forum verder uit te vechten wij hebben hier genoeg contact over gehad en zeker met de oplossing die jij bracht door het de fokkers te vertellen en uit te leggen zie ik niet in waarom er niet gefokt kan worden met deze hengst. En dat het een beladen onderwerp was waar niemand op reageerde daar twijfel ik aan voor mij is het in iedergeval niet beladen. Wel vond ik mezelf niet diegene die er als eerste op moest reageeren gewoon weg omdat ik niet de eigenaar ben of de hengst goed ken dat ik er eigenschappen van kan opnoemen. En ik ga geen tekst van iemand anders gebruiken in dit geval isabelle omdat ik dan wijzer over kom. Isabelle en Inez hebben nu eenmaal meer verstand van de hengsten en connemara bestand en ik denk dat we daar juist trots op moeten zijn. Ik zou willen dat ik een derde van alle kennis van die twee samen zou hebben maar daar hebben we nog wel wat jaartjes voor nodig.... Fijne mooie zonnige pinksterdag allemaal

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door Pamela » 02 jun 2009, 20:04

wat leuk dat video'tje, wat is die hengst soepel net een katje.
ook even de site van Robin Breunis bekeken, geweldig wat zo'n jonge amazone doet en kan, word ik wel even stil van. :o

Gebruikersavatar
KnedoStables
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2009, 21:09

Re: hengst Kilbeggan (Blue Eye)

Bericht door KnedoStables » 03 jun 2009, 23:01

Fijn te lezen dat er nu wat leven in de brouwerij is gekomen.
Spijtig genoeg is bijna al het boven genoemde voor mij wel interessant om te weten hoe diverse stamboeken hun eigen registratie-regeltjes maken en intekenen, maar jammer genoeg totaal onbruikbaar om inzicht te krijgen in de resultaten en prestaties van deze stam.
Hopelijk iemand wat licht hierop zal schijnen.
"et si omnes ego non"

Plaats reactie