Test voor verdunningsfactor

Alles over veulentjes en wat er mee samenhangt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sariena
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2008, 10:24

Test voor verdunningsfactor

Bericht door Sariena » 22 mar 2008, 07:30

Wie weet er het adres in frankrijk waar ze aan de hand van het bloed een test kunnen doen om te kijken of het paard de verdunningsfactor heeft?

Isabelle: ik hoop dat je ook al gezocht hebt. :D

Misschien is het handig als het adres hier komt te staan voor degene die er belang bij hebben.

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Isabelle » 23 mar 2008, 21:54

Hoi Odette,

heb voor jou de testkit aangevraagd, moest ze toch nog een mailtje sturen. Ik vond het aanvraagformulier niet, ik weet niet meer waar het staat. Als het goed is krijg je het doosje met het testmateriaal gewoon gratis met de post toegestuurd.

Voor alle andere mensen die hun pony willen laten testen op het dragen van de verdunnings factor is hier het adres waar je de testkit aan kan vragen, ze kunnen wel engels lezen, alleen is hun site in het frans. De test heet volgens mij "Test de depistage du gene creme"
Het laten testen kost ongeveer 35,- euro, je moet wel de dierenarts het bloed laten afnemen met behulp van setje wat je thuis gestuurd krijgt en het doosje met alles erin naar Frankrijk sturen. Binnen een paar dagen heb je dan al de uitslag.

LABOGENA
Domaine de Vilvert
78352 JOUY-EN-JOSAS Cedex
Frankrijk
labogena@jouy.inra.fr

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Oona » 23 mar 2008, 22:22

Kan iemand mij wat meer uitleg geven hier omtrent.
Want ik weet helemaal niet waar jullie het over hebben?
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Inez » 23 mar 2008, 22:53

De verdunningsfactor is een genetische factor die de basiskleur van een pony veranderd:
Als de verdunningsfactor eenmaal voorkomt, wordt een zwarte smoky, een bruine valk en een vos wordt palomino of isabel.
Als de verdunningsfactor twee keer voorkomt krijg je bij deze basiskleuren respectievelijk een zilversmoky (waarvan men niet weet of die levensvatbaar is), een perlino en een cremello. Deze groep kleuren wordt ook wel Blue Eyed Cream (BEC) genoemd naar de lichtblauwe ogen en de lichtgele kleur van de vacht.

Deze laatste groep is niet echt geliefd, althans voornamelijk niet bij de Ieren.

Naast deze factor kan een pony ook de schimmel/grijs factor hebben en als je dan niet weet wat voor een geboortekleur die schimmel heeft, dan weet je ook niet of de pony een verdunningsfactor heeft en dan weet je dus niet of hij/zij eventueel een BEC-veulen kan krijgen. Om hier achter te komen, is deze DNA test bedoeld.
Verder zijn er ook smoky of heel donkere valken waarbij je niet goed kunt zien of ze nou zwart of bruin zijn of inderdaad smoky of valk, ook voor die pony's is de test dan handig.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Sariena
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2008, 10:24

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Sariena » 24 mar 2008, 07:23

@Isabelle: IK wacht geduldig af, maar wel alvast bedankt. :)

Gebruikersavatar
Martina
Berichten: 126
Lid geworden op: 17 mar 2008, 20:02

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Martina » 26 mar 2008, 18:39

Je kunt dit ook met maanharen laten doen. Bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Sariena
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2008, 10:24

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Sariena » 26 mar 2008, 20:31

tinesmaragaid schreef:Je kunt dit ook met maanharen laten doen. Bijvoorbeeld hier.

Mijn duits is helaas niet zo goed, maar ik hou het ingedachten. Heb jij er ervaring mee en weet je wat de kosten zijn?

Gebruikersavatar
Martina
Berichten: 126
Lid geworden op: 17 mar 2008, 20:02

Re: Test voor verdunningsfactor

Bericht door Martina » 27 mar 2008, 17:59

Ik heb zelfs nog geen analyse daar laten doen, maar May Reimann van Stoeterij Hohnhorst heeft het aanbevolen. Veel duitse stamboeken gebruiken dit laboratorium.

Plaats reactie