Abbygail

Alles over veulentjes en wat er mee samenhangt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Abbygail

Bericht door Pamela » 09 nov 2010, 18:40

Abby is volgende week 6maanden, ik heb haar vandaag eens even gemeten omdat ze zondag naar de "Robin Hood" kudde gaat. is ze al 1.35 hoog, Elsa is zelf 1.45, dat scheelt dus niet zo veel met haar moeder. wie heeft zijn of haar veulen al eens gemeten ? ik ben wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Abbygail

Bericht door Inez » 09 nov 2010, 20:22

Oei, ik ben een enorm fanatieke veulenmeter :mrgreen: . Ik heb lijsten van tientallen veulens met maten op allerlei leeftijden.
Helaas moet ik wel zeggen dat je er geen touw op kunt trekken! Ik heb veulens die groot zijn voor hun leeftijd, die als drie-jarige niet boven de 1.42 m. komen en ik ken veulens die helemaal niet groot leken en die dan gewoon doorgroeien. Ondanks dat ik weet dat het geen voorspellende waarde heeft, blijf ik toch altijd weer meten :roll: .

Ik ben even gaan kijken, maar 1.35 m. op 6 maanden is echt heeeeel erg groot: dan loopt ze zelfs 2 maanden voor op Lizzy en Giga, die beiden over de 1.55 gegaan zijn.

Halfzus Gaelic Star was 1.24 op 7 maanden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dan wel beetje twijfel of ze echt 1.35 is :oops: (niet boos worden). Als ik bij Marja ben, ga ik "mijn" jaarlingen altijd even meten, vind je het goed als ik Abby dan ook meet? Kunnen we even kijken of onze meetlatten gelijk lopen :mrgreen: .
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Abbygail

Bericht door Isabelle » 09 nov 2010, 22:10

Ben ook vergeten om Robin te meten voor ze naar Frankrijk is vertrokken, zal Harrie, Piet en Jochem ook eens meten, vinden ze vast gezellig. Ik had ook een beetje het idee dat ze met 6 maanden zo'n 1.25 zijn. Het blijft spannend hoe ze uitgroeien. Celtic, die nu twee en een half is leek wel een volbloed veulen zo hoogbenig en nu is hij juist heel rond en zwaar geworden, je kunt er inderdaad weinig van zeggen, maar als ze nu 135 is blijft ze vast niet te klein ;)

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Abbygail

Bericht door Pamela » 10 nov 2010, 22:34

oh, ik ga het morgen over doen, vind het zelf ook wel groot, maar ze is wel groot, dan moet Henk haar morgen maar even goed vast houden en neem ik er een waterpas bij. ach klein zal ze niet blijven de benen van Abby zijn langer dan die van Elsa. ik geloof ook dat je er geen pijl op kunt trekken, maar een kriebeltje met korte pijpen zal nooit een groot paard/pony worden. bij de honden zie je dit ook vaak, mijn kleinste reutje uit een nest werd later de grootste, gelukkig voor de eigenaar want die wilde juist een grote reu. pfff moeilijk geval ;)

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Abbygail

Bericht door Isabelle » 11 nov 2010, 12:02

Ik geloof ook dat de beenlengte als ze klein zijn de belangrijkste factor is. Zelfs bij de katten heb ik het meegemaakt dat een katertje 80 gram woog bij de geboorte, het was net een spin, geen lijf alleen maar poten,hij paste precies in mijn handpalm later had hij een schofthoogta van 35cm :o

Inez, ik sprak vanmorgen Antoine Rens van Haras de Renival, hij kruist al een aantal jaren met volbloed merries en connemara hengsten, dat worden volgens hem allemaal hele fijne gebruikspaardjes hij krijgt in ieder geval altijd hele leuke reacties van de latere eigenaren, de schofthoogte ligt dan meestal tussen de 152 en 158. ik weet niet of het uitmaakt of de vader of de moeder een connemara is, bij muilezels/muildieren zie je wel duidelijk verschil, dit heb ik overigens nooit begrepen hoe dat kan, ik geloof dat ik weer redelijk of-topic ben gedwaald :mrgreen: maar kruisingen zijn wel heel spannend

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Abbygail

Bericht door Pamela » 11 nov 2010, 19:00

wat een leuk plaatje :D , tot mijn grote schande moet ik jullie vertellen dat mijn "timmermansoog" dus een afwijking van 6 cm heeft. vandaag samen met Henk en het waterpas Abby nogmaals gemeten, komt ze op 1,29 stokmaat. nou ja als ze maar vrolijk doorgroeit, ik lees net nog een eng verhaal over veulensterfte.

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Abbygail

Bericht door Inez » 11 nov 2010, 22:14

@ Isabelle: als er zo iets uitkomt, kom ik niet meer bij :mrgreen: . Heb altijd al een bonte willen hebben!!

@ Pamela: 1,29 m is nog mooi groot! Is toch allemaal wat makkelijker als ze wat groter worden.
Niet te veel enge dingen lezen!!
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Abbygail

Bericht door Pamela » 16 nov 2010, 19:22

afgelopen zondag heb ik Abby naar een opvangplaats in Zelhem gebracht, ze zou eerst naar Marja gaan om in te scharen, daar waren we helemaal op voorbereid, kistje met mandarijnen en doos oude broden van de warme bakker stonden al in de gang. belt zaterdagmiddag Diny mij op met de vraag of Abby naar haar vriendin Elti Bronsveld in Zelhem zou mogen, om daar als maatje van een dressuurgefokt veulen te staan. het overviel mij nogal, maar nadat ik met Elti had gebeld heb ik de knoop maar doorgehakt in het volle vertrouwen dat ze daar erg goed voor Abby zorgen. het is wel een super mooie plek, alsof je bij de koningin komt. het zijn Japanners die daar hun dure dressuurpaarden hebben staan voor de handel met Japan.
weilanden allemaal in prachtig hout een eb en vloedbak, buitenbak en paddocks, solarium en prachtige mooie lichte stallen.
Abby was zo dapper, liep mee aan het halster, nergens bang voor, of ze het allemaal al kende. Ze kwam toch zo net bij haar moeder vandaan. ik heb ook steeds geroepen dat ze zo'n geweldig karakter heeft, dat klopt dus echt, koel in der koppie en zo lief.
ze had 3 uur op de trailer gestaan samen met May Day van Isabelle die ik de dag er voor in Friesland op had gehaald en terug moest naar Isabelle, ook zo bij haar veulen vandaan.
wat waren de dames braaf op de trailer, niks gehoord of gevoeld.
Met Elsa gaat het erg goed, zondagavond toen ik terug kwam met de trailer gilde ze wel, dacht en hoopte dat Abby er weer in zou zitten. vandaag was ze weer als vanouds, gewoon mijn pony.
de enige die met verdriet zit ben ik, pfff wat valt me dit tegen dat mijn kleine meisie hier niet meer rond loopt :cry: moet ook wennen hé
Laatst gewijzigd door Pamela op 18 nov 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
antonie
Berichten: 327
Lid geworden op: 06 mar 2009, 00:52

Re: Abbygail

Bericht door antonie » 16 nov 2010, 20:16

Goh Pamela, ik kan me helemaal voorstellen hoe het voelt. Maar wat krijgt die kleine (nou ja klein?) Abby een luxe plekje zeg. Wat leuk dat ze zich zo prima hield in die vreemde omgeving. Echt reclame!!

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Abbygail

Bericht door SecondaliasBolle » 16 nov 2010, 20:39

Bij Elti staan ze super hoor !!
Toevallig nog even staan knuffelen met de wildkleur valk ?

Plaats reactie