bitloos mennen

Buitenritten, dagtochten, trektochten en wat je nog meer met een Connemara kunt doen.
Plaats reactie
yvonelly
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2008, 11:58

bitloos mennen

Bericht door yvonelly » 01 jun 2009, 11:50

Hallo allemaal, Wie kan mij helpen aan info over bitloos mennen. Ik wil Nelly graag gaan mennen, en ik zag dat er een 'madeleine kalkoen' is die bitloos ment met een tweespan connemara's maar ik kan haar emailadres nergens vinden.
Graag zou ik via via aan haar adres of iets dergelijks komen. Wie heeft er ieden over , wie vind het een goed idee en wie zegt, nou toch liever met bit? groet yvonne

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: bitloos mennen

Bericht door Inez » 01 jun 2009, 15:34

Ik stuur je wel even het e-mail adres van Madeleine. Die wil je er vast meer over vertellen want ze is wild enthousiast over het bitloos mennen.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: bitloos mennen

Bericht door Pamela » 01 jun 2009, 20:55

bitloos rijden/mennen zit toch ook voor een deel bij je eigen gevoel. Madeleine Calkoen zit ook in de vereniging van bitloos rijden. even googlelen en je hebt de hele site over dit gebeuren. Overigens is de ene pony van Madeleine overleden.
vandaag was ik op een springconcours in Eext, keek naar een Z springwedstrijd, naar een ruiter die zijn paard op een hackemore reed, het ging best pittig, en ineens ging er een riempje van de hackemore los, het hele hoofdstel van het paard viel er af, de ruiter had alleen de teugels nog in zijn handen. en wat deed het paard ? helemaal niks, ging gewoon rustig stappen en even later zo de ring uit, dat is toch super ? Yvonne veel succes en houd ons op de hoogte !! :D

yvonelly
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2008, 11:58

Re: bitloos mennen

Bericht door yvonelly » 01 jun 2009, 21:40

dank je wel Inez , ik zag het al in de hotmail. Pamela, ik orienteer me in eerste instantie alleen maar, mocht het tot bitloos mennen komen dan laat ik het weten aan de forumusers.
Grappig he dat wij altijd denken dat een hoofdstelletje met teugels nodig is om een paard bij je te houden. Soms heb je dat wel nodig natuurlijik, maar eigenlijk moet je ernaar streven een eenheid te worden zodat je paard op gevoel reageert op onbewuste hulpen van de ruiter, toch?

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: bitloos mennen

Bericht door Edith » 02 jun 2009, 08:39

Weet je dat je via die vereniging bitloze hoofdstellen kunt uitproberen? je betaalt dan alleen wat verzendkosten (en een borg die je terugkrijgt) en dan kun je drie dingen kiezen om te kijken hoe je pony erop reageert. Een man bij ons op stal had dat gedaan, super service en zo kon ik ook even meeprofiteren :D en heb ik een hoofdstel gevonden waar Raven heel goed op reageerde - de norton crosslink- die vond een aantal andere dingen moeilijk te begrijpen of het 'voegde' niet. Nu heeft ze dat goeie ding voor haar verjaardag gekregen :mrgreen: en blijkt dat ook Bibi er erg goed op loopt. Gisteren in de les (klassieke dressuur) liep ze zo goed... echt heerlijk. We hebben wat meer op proefjes gericht, wat we normaal niet doen, maar... ik hoor morgen of ik echt vervoer heb naar het ONCK! Nog even duimen. Maar dit is een beetje off-topic.

Yvonne: bit = veilig is echt een psychologische gedachte. Die daardoor dus wel kan werken: als je je zekerder voelt met, of onveilig zonder, dan reageert de pony daar op... Maar gewoon eens uitproberen in een veilige bak kan dat wel veranderen, want dan merk je dat je net zo makkelijk kunt sturen, remmen, begeleiden als met. (of niet natuurlijk :mrgreen: ) En als je eens een fout maakt, terugtrekt, te hard inwerkt oid, dan zit je niet meteen in die gevoelige mond.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen, ik vind het wel heel leuk om te zien dat er nu zoveel mensen het uitproberen. Het is steeds minder 'raar'. 't zal niet voor iedereen /iedere pony/paard ideaal zijn, maar het kan wel veel vaker dan je in eerste instantie zou denken.

Ik kom in elk geval naar het ONCK, liefst dus met pony's, maar anders zonder en ik wil best wat verschillende dingen meenemen voor wie het tussen het drukke programma door wil uitproberen. Laat maar even weten.

Tenslotte nog een tip: Josepha Guillaime, een Vlaamse dressuurvrouw, heeft een boekje geschreven: Probleemloos bitloos. Dat gaat helemaal over dressuurrijden zonder bit, da's wel een aanrader om eens te lezen. geeft antwoorden op de vragen die de meeste mensen stellen.
kijk maar eens op http://www.equihof.be
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

yvonelly
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2008, 11:58

Re: bitloos mennen

Bericht door yvonelly » 02 jul 2009, 21:48

Dank je voor de tips en uitleg edith. Ik ben wel even op t Onck. Helaas niet met pony, dus we kunnen niet poseren in de groep valken. Danmaar net als elsa erin monteren?

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: bitloos mennen

Bericht door SilverSan » 03 jul 2009, 07:32

Edith schreef: En als je eens een fout maakt, terugtrekt, te hard inwerkt oid, dan zit je niet meteen in die gevoelige mond.


Het enige waar je wel enorm mee moet oppassen, is dat je het bitloze hoofdstel exact goed legt. De mond is erg gevoelig, maar de neus, waar je op dat moment op inwerkt, minstens evenveel. Daarnaast is het zo dat het mogelijk is bij een verkeerd gebruik van het hoofdstel je gewoon de neus breekt, bij een hackamore kan dat best makkelijk gebeuren. Als je alleen op een touwhalster rijdt moet je er voor zorgen dat de neusband minstens negen mm breed is, anders rijdt je gewoon met een martelwerktuig. Het is dus een heel mooi en goed iets, maar je moet het wel goed toepassen! (Zoals met heel veel dingen overigens, als je het op de correcte manier gebruikt is het goed, maar gebruik je iets op een verkeerde manier is dat altijd fout.)

Dussss, wat ik zeggen wil, laat je even goed informeren over het gebruik van verschillende types hoofdstellen, dan komt het allemaal in orde :)
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: bitloos mennen

Bericht door Edith » 03 jul 2009, 08:56

Helemaal mee eens...

Maar: iedereen mag zaterdag (morgen) zelf beoordelen wat ze ervan vinden: Rave en Bibi rijden allebei bitloos hun proeven en de buitenrit. En als het niet goed gaat ligt het niet aan het tuig maar aan de zenuwen :shock:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: bitloos mennen

Bericht door Pamela » 03 jul 2009, 11:14

natuurlijk gaat het goed Edith ! :D en morgen zou niet zo heel erg warm zijn als vandaag. dit is ook volgens mij de warmste dag, en benauwd pfff 8-)

Plaats reactie