Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Buitenritten, dagtochten, trektochten en wat je nog meer met een Connemara kunt doen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door SilverSan » 23 nov 2009, 19:31

Vandaag heeft Owen storm-, plassen-, en hondentraining in één keer gekregen. Gisteren wilde ik met de hond naar Owen om samen te gaan wandelen, maar toen barstte de storm los op het moment dat ik de garagepoort open deed... Dus dan vandaag maar. Het bleef de hele dag vies, maar ja, de hond moet toch een keer uit en niet zoals vanmorgen even vlug een plas en weer naar binnen... Dus, mijn moed maar verzameld, de hond iets vroeger dan anders eten gegeven en hoppa, auto in, mee naar Owen. Het was nog vrij licht om half vijf, dus Owen zijn reflectrerende bandjes maar afgelaten. Zelf een hesje aan en de hond zijn reflecterende vestje en daar gingen we op pad. Wat was ik toch blij met mijn lange waxjas en mijn kaplaarzen zeg... Weg overgestoken en het bos in, waar Connor dus helemaal dolblij was, want hij heeft al even niet meer echt kunnen rennen. Het rondje wat we normaal 's avonds lopen is te gevaarlijk in het donker en ik moet ook een beetje rekening houden met zijn artrose. Maar goed, één keer door de vingers gezien en toe maar. Dus Connor rende al blaffend rondjes rond OWen en mij, splashte keihard door de plassen heen, probeerde aan takken te sleuren die nog vast zaten of veeeeeeeeeeel te groot voor hem waren en was dus lekker druk aan het doen zoals het een echte Mechelaar betaamt. Dat was op zich al een goede training voor Owen. Daarnaast stormde het nog steeds natuurlijk en dat vind ieder paard wel enger, dus ook nog eens een goede oefening. Plus dat er dan nog eens enorm veel plassen lagen overal, soms kaplaars diep, waar hij, als het moest dan toch zonder mokken doorheen liep. Liever er omheen, maar als ik zei dat hij er door moest deed hij dat zonder mokken. Natuurlijk was het dan wel leuk om flink te plonsen, dus die kaplaarzen en lange jas misten toch een stukje overlap... Natte broek precies boven de laarzen, want de wind waait de jas wel aan de kant en de kaplaarzen komen dan net niet hoog genoeg natuurlijk.... Al met al een enorm goede training. Er was ook nog eens een extra moeilijkheidsgraad, want omdat het zulk slecht weer is, is de paddock waar Owen overdags in staat met zijn vriendjes één grote blubberzooi. Behalve in de schuilstal, maar daar gaan ze natuurlijk niet staan. Geen mogelijkheid tot spelen dus. En hij heeft er wel de energie voor... Ik liep dus met aan de ene kant een springende pony, en aan de andere kant een rondjes renende hond :roll: Knap intensief hoor... Owen wilde wel graag spelen met Connor... Maar Connor is een echte laffaard wat dat betreft, als ze aan een touwtje zitten of in hun box staan dan durft hij wel, maar als ze los lopen dan kruipt hij ineens achter me en dan issie niet meer te zien :lol: Dus als Owen te dichtbij kwam dan rende hij snel weg. Owen sprong dan op en maakte een bokkensprong, pffff, ik vroeg me soms af of dat het niet raak ging zijn... Maar nee, af en toe dreigde Owen wel, maar hij trapte niet naar Connor (of naar mij uit joligheid) dus ik ben heel erg trots op mijn brave pony. Ook als hij graag wilde draven op een mooi pad, bleef hij toch daar tot aan de spanning van het touwtje, maar pushte niet door. Als hij moest stoppen en een paar passen achteruit deed hij dat ook keurig! Kortom een erg geslaagde dag!
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door Oona » 24 nov 2009, 13:38

Amaai knap gedaan zeg.
Zeker met dit weer.

Ik persoonlijk vind aan de hand wandelen met paard levensgevaarlijk.
En heb hier dan ook een trauma van .dank u eamonn.
Uitzonderlijk doe ik het wel is.Maar dan ligt het zadel op zijn rug en kan ik als ik het niet vertrouw er alsnog op klimmen.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door SilverSan » 24 nov 2009, 13:50

Hee Oona,

Dankjewel!

Ik wandel zo toch zeker twee keer per week met Owen en soms drie keer en de andere één/twee keer probeer ik dan wat grondwerk in de bak te doen. Maar ik merk heel erg aan Owen dat hij het niet leuk vind om te vaak in de bak aan het werk te gaan. (Is waarschijnlijk de leeftijd, het is een echte puber hoor.) Dus vandaar wandelen. Het is ook erg belangrijk dat het een goede buiten-rijd-pony wordt, want dat is een van de dingen die ik veel wil gaan doen met hem. Dan is dit al een heel goede voorbereidende training. Zo wordt hij alvast lekker verkeersmak en kan ik hem overal aan laten wennen. Waar ik enorm blij mee ben is dat hij een goede rem heeft! Zodra hij voelt dat er stevige spanning op het halstertouw komt (en dus zijn halster) stopt hij keurig! Het "engste" wat we hebben meegemaakt en waar hij dan van schrok resulteerde er in dat hij zijwaarts naast me stond ineens en een dikke *snuif* liet horen. Geweldig. Ook als hij begint te dribbelen dan doet hij dat tot daar waar hij ruimte krijgt. Dat is wel enorm goed voor het vertrouwen tussen ons. Als hij iets eng vindt wat hij ziet, dan gaat hij wel ineens stil staan. Gewoon pats, op de rem, vier benen geblokkeerd. Dan moet ik hem echt meevragen. Zo lief. Maar ik begrijp je wel hoor, ik heb een verzorgpaard gehad waar het levensgevaarlijk mee was om te gaan wandelen. Die keek nergens naar en was erg bang, dus liep je gewoon overhoop of ging aan de kletter. Overigens ook onder het zadel, maar dan zit ik er toch liever niet meer op... Die sprong rustig voor/op een auto. Dat deden we dus ook maar niet meer.

Ik weet ook dat op de routes waar veel gereden wordt een aantal huizen zijn waarbij de honden vaak in de tuin lopen en die komen dan al blaffend naar het hek/de haag gevlogen. Op deze manier helpt Connor wel met het trainen van Owen, ik werd er al bijna gek van en voor mij is het niet eens een gevaarlijk roofdier :lol:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door Edith » 25 nov 2009, 10:53

Klinkt als een superervaring!!

Grappig hoe dat voor iedereen toch weer anders voelt. Ik ga juist, als ik het eng vind worden (bv erg druk verkeer in een smalle straat) juist liever even naast mijn pony lopen, heb ik toch het gevoel dat ik ze beter kan begeleiden (ik loop dan voorop, volgen doen ze wel).
Met Raven heb ik, alles bij elkaar, een jaar of twee gewandeld vanwege drie peesblessures (in vijf jaar tijd...) en dat was idd soms niet prettig, toen ze zich weer goed voelde maar nog steeds niks mocht doen had ze zoveel energie dat ze alleen maar hard wilde... Een keer gleed ik uit op een glad fietspad, Raven schrok, deed een rollback en spoot weg in galop, ik op mijn buik aan het touw erachteraan... Op een gegeven moment heb ik maar losgelaten... Zij rende naar huis, en ik was ZO kwaad. Waren we al maanden bezig met haar steeds maar helpen beter te worden en zij ging in galop over het gravel... GRRRRR...
Echt ik was in staat haar die avond op marktplaats te zetten... vreselijk blij dat ik dat niet gedaan heb overigens. :mrgreen:

Maar met Flynn bv hebben we sinds haar veulentijd veel gewandeld in het park, ook met het idee: zo leert ze vanaf het begin de kunstjes van het recreatierijden. Door plassen, over boomstammetjes, door fietshekjes, stilstaan om te kletsen, geaaid worden door kinderen, alle soorten verkeer en honden enz. Ik zet nu met een heel gerust hart een kindje van zes op haar rug en dan gaan we gewoon een uurtje op 'buitenrit' met mij ernaast. Afgelopen zondag nog gedaan. Het grappige (en superfijne) is dat Flynn heel anders reageert dan haar moeder. Dat heeft ze vast van paps. :mrgreen: (Easter) Rave moet altijd meteen weg van wat ze eng vindt, vooruit, achteruit, opzij, maakt niet uit, maar weg! Voor haar dus geen kinderwandelingen. Terwijl Flynn heel attent wordt en kijkt, beoordeeld. We kwamen een gezinnetje tegen, kindje in de buggy en kindje met een speelgoedje dat een raar tik-geluid gaf. Flynn staat stil, oortjes gespitst, kijkt, opgericht, maar zonder heel veel spanning. Ik laat haar dan even kijken, praat tegen haar en als ik iets van ontspanning zie, gaan we verder, gewoon erlangs, hals zakt, niks meer aan de hand.
Ongelofelijk zo braaf als ze is. Maar die is dus niet anders gewend. Raven heeft de eerste vijf jaar van haar leven amper het erf verlaten... (zover ik weet). Die wist niet eens wat een bos was, laat staan een duintop. Die verbazing toen ze voor het eerst op een heuveltje stond, dat vergeet ik echt nooit meer. :mrgreen:

Ik vind het dus wel heel nuttig om eerst te wandelen, doe dat ook met inrijden veel. Voordeel is wel dat wij maar tweehonderd meter langs de weg hoeven voor we in het park zijn, met ruiterpad, daar kan je best leuk oefenen. Wel altijd met een ervaren pony erbij trouwens, zeker in het begin.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
marina
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 mar 2008, 20:09

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door marina » 25 nov 2009, 21:23

Ik heb wandelen ook altijd als heel uttig ervaren. Tenzij het zo druk is, dat er geen ruimte is om je pony om je heen te laten "dansen"

jet
Berichten: 259
Lid geworden op: 16 mei 2008, 09:45

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door jet » 26 nov 2009, 15:15

owen wordt een hele fijne pony, zoveel voorbereidend werk maakt hem lekker zelfverzekerd en het is nog leuk ook! (ook leuk om mee telezen! :) )

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door SilverSan » 08 dec 2009, 10:26

Heb weer een heel verhaal over hoe trots ik ben op mijn pownie. Maar het is een beetje saai om over hem te vertellen, want hij is zo braaf! Ik was gisteren weer super supertrots op hem! Ik ga steeds met hem wandelen en nu hij niet in de paddock met zijn vriendjes kan spelen is hij erg fruitella... (Zeer fris en fruitig...) Ben ik heel relaxed met hem aan het wandelen en dan ineens zie ik een voorbeen en een paardenhoofd voorbij vliegen. Of een bokkesprong met vier beentjes de lucht in. Ik moet daar vreselijk om lachen, het werkt aanstekelijk en zodra hij het halstertouw op spanning voelt komen stopt hij keurig. We hebben echt vertrouwen in elkaar. Maar hij ziet mij nu wel een beetje als speelkameraadje en dat kan natuurlijk maar in beperkte mate. Zondag regende het natuurlijk :evil: toen we gingen wandelen en ik had dus mijn lange regen waxjas aan. Heeft hij de helft van de weg heel braaf me vast gehouden, alsof hij me aan het uitlaten was, door met zijn tanden de overhangende kraag aan de achterkant te pakken en dan zo achter me aan te sjokken. Natuurlijk mocht dat niet, maar hij deed het soms zo stiekem dat ik het niet altijd direct in de gaten had en ik moest er vreselijk om lachen. Aan het einde werd hij alleen iets brutaler en begon een beetje te trekken, en dan draaide ik me om met mijn tanden bloot en een hap-beweging, om even te laten zien dat ik dat niet helemaal kan waarderen, en dan keek hij zo verrast en tegelijkertijd beteutert dat ik dan weer in een deuk lag. Ach, het pubertje heeft een hoop lol en dat gun ik hem wel met dit rotweer en die vreselijke blub. Gisteren heeft hij me echt versteld doen staan. Eerst heeft hij me even laten zien hoe goed hij kan springen :shock: :shock: :shock: . We liepen over de weg naar het bospad en kwamen aan en sloegen dus netjes linksaf het brede bospad op. Dat vindt hij meestal al heel fijn, want dan zet hij vaak toch een paar drafpassen, dat pad blijft ondanks de regen vrij hard. Maar er kwam ineens uit het niets (ik had hem ook niet gezien of gehoord) een hardloper van achteren. Dus in combinatie met het fris zijn, schrikt hij en werkelijk waar, zie ik ineens rechts BOVEN mijn hoofd een pony voorbij vliegen :o :shock: Maar, ook nu weer, zodra hij de spanning van het touwtje voelde stopte hij keurig. Dus ik zeg doodleuk:"Amai, ik wist niet dat je zo goed kon springen!" Hoor ik ineens achter me:"Ja sorry, ik denk dat hij van mij schrok." Waarbij ik dus verbaast opkijk en ineens de hardloper zie staan, die ook behoorlijk onder de indruk was. Grappige situatie dus, want Owen is ten allen tijden controleerbaar en daar ben ik ZO blij om! Toen kwamen we bij het volgende. Hij heeft geen hekel aan plassen of blub, maar als het kan dan loopt hij er liever omheen. Ze staan tijdelijk op dieet, ze krijgen twee keer per dag een ruime hoeveelheid hooi uit de hand, want de balen hooi gingen er iets te hard doorheen en ze werden allemaal veeeeeeeeeeeel te dik :P Hier en daar waren het tonnetjes... Maar, omdat hij dus niet meer de HELE dag kan eten, vinden we natuurlijk als rasechte Connemara dat we iets tekort komen. Dus, als het van het vrouwtje mag pikken we graag wat snacks mee onderweg in het bos. Wat bosbessenstruikjes, beukenblaadjes, varenbladeren, jonge takjes, gras en kruiden. Ik wilde eens kijken wat Owen voor me wilde doen en kwam bij een hek wat een van de lange boswegen halverwege afsluit, (om te voorkomen dat er auto's gaan crossen enzo) maar waar je langs 1 zijde prima langs kan. Aan de andere zijde is een sloot (hier noemen ze dat gracht) en die is behoorlijk diep. Maar ik ken de bodem hier aardig en wist dat die stevig is op die plek. En aan de overkant staat gras. Dus, ik wil kijken of hij niet door de gracht langs het hek wil (ik kon er met mijn mensenlijf nog wel op de kant blijven). En ja hoor, ik vraag hem met het halstertouw er in te gaan, en hops, hij staat er met de voorbenen in!!! Maar of hij het nu deed voor mij, of het lekkere gras aan de overkant :roll: dat laat ik dan maar even in het midden 8-) Natuurlijk laat ik hem even lekker eten, en daarna vraag ik of hij door de gracht mee wil lopen. Ik had al gedacht dat hij er wellicht gelijk weer uit zou willen komen, maar nee, hij volgde braaf het halstertouw en de achterbeentjes gingen er in en met wat grashapjes snoepend is hij er door gewaad, het water stond toch tot aan zijn knieën! Ik groeide een meter van trots natuurlijk :mrgreen: Pas aan het einde, toch een meter of zes / zeven verder kwam hij er weer netjes uitgestapt en natuurlijk kreeg hij een hele dikke knuffel! Andere plassen wilde hij ook door lopen, maar ik moest het wel vragen, want anders liep hij liever gewoon achter me aan. Toen wilde ik bijdehand zijn, en door een stuk bos naar de weg lopen, waar ze met de harvester gereden en geoogst hadden. Al die takken leken me een goede oefening voor hem om zijn voeten op te tillen. Dat ging inderdaad ook prima en hij volgde me weer braaf. Maar, ik kende het terrein verder niet, kom ik ineens bij een droge, maar diepe greppel. Een 80 centimeter breed en toch zeker ook 80 centimeter diep. Maar aangezien Owen al gekkere sprongen had gemaakt, heb ik gewoon gevraagd of hij hier ook over wilde gaan. Ik was er over gestapt en hij bleef liever toch eerst even nadenken. Hij had me al eens ondersteboven gesprongen (per ongeluk) dus ik moest wel even zorgen dat hij voldoende ruimte had. Hij stond eerst heel gezapig te kijken en ging liever van de beuk naast hem eten. Nadat ik toch duidelijk gevraagd had of hij mee wilde komen begon hij eerst te twijfelen en even goed te kijken. Ik heb hem daar natuurlijk de kans voor gegeven en door heen en weer te lopen aan de andere kant heb ik laten zien dat de andere kant veilig was. En ja hoor, hij nam een grote sprong, en hij stond weer naast me :mrgreen: Weer groeide ik van trots natuurlijk en ook nu kreeg hij een hele dikke knuffel! We zijn kruip door sluip door naar de weg tien meter verderop gelopen en daar zag ik nog een lekker plekje gras, wat hij natuurlijk op mocht eten. Daarna was hij weer het stoute brutale aapje en ging aan mijn jas hangen. Dat bijten doet hij al van in het begin en het is al sterk verminderd. Maar het mag gewoon niet, want ik ben nu eenmaal niet zo sterk als een paard :roll: Dus na een waarschuwing (waar hij nooit van onder de indruk is) heb ik, net als een paard, naar achter geschopt. Niet hard, maar gewoon even de voet tegen de borst zetten, als waarschuwing. Dit had hij na twee keer door en we waren weer de dikste vrienden. We hebben nog een stuk gedraafd waarbij hij wel heeeeeeeel enthousiast werd, maar ook nu weer, toen ik stopte stopte hij ook gelijk. Heerlijk, zulk vertrouwen! Saai verhaal hé :mrgreen: :ugeek:
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door Isabelle » 08 dec 2009, 12:32

NEEEEEEE !!!!

Het is een geweldig verhaal, ik had met Owen ook meteen die klik, hij is echt heel lief en aanhankelijk en jij hebt er tenminste plezier van doordat je opmerkt hoe bijzonder hij is. Sommige mensen zien het niet eens en vinden connemara's lomp en eigenwijs. Kun je dat geloven :(

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door SilverSan » 08 dec 2009, 12:47

Ja maar, dat is hij óók hoor... Voordat we weg gingen heeft hij op mijn voet gestaan :o (lomp, want hij heeft echt wel respect voor me) en als hij een lekker struikje ziet moeten we toch echt proberen dat op te eten :geek: (eigenwijs, we weten dat het niet mag zonder toestemming). Maar dat weegt niet op tegen al die andere dingen! Want gezellig aan je hangen is veeeeeeeel leuker, ook al sta je dan in de baas zijn persoonlijke ruimte. Tanden heb je om iets mee te doen toch? Je moet ze gewoon kunnen begrijpen. En ik wordt ook wel eens boos hoor, als meneer ongeduld genoeg geoefend heeft naar zijn zin en gaat staan schrapen. Ook stilstaan mag je oefenen, met 4 voetjes OP de GROND... Maar écht boos kan ik er niet om worden, want ik begrijp wel waarom hij het doet (hoewel ik soms ff langer moet denken wat hij nu weer bedoeld). Hij probeert gewoon ook met mij te praten :P :D Als er geen hooi is komt hij wel naar me toe ook al staat hij achterin de paddock, als er een hooibaal staat en hij is aan het eten dan is dat belangrijker :mrgreen: Komen we halverwege een net iets te lange grasspriet tegen vergeten we ook waar we naar onderweg waren :? Het blijft een Connemara :ugeek: Maar ik wil die gekke Quarters straks wel eens zien. Ze zeggen dat die zo cool in hun hoofd zijn enzo, wacht maar tot Owen een echte rijd-pownie is :mrgreen: Het braafste bospaard van heel België ;)
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Storm-, plassen en hondentraining in 1 keer...

Bericht door Oona » 08 dec 2009, 18:39

euheum 2 de braafste bospeerd van belgie.
En terwijl ik dit typ bedenk ik me net dat eamonn in nederland woont. :oops: :lol:
Leuke wandelingen ben je aan het maken.
Echt leuk om te lezen. en super dat owen zo goed luistert.
Je zal later blij zijn voor je voor het eerst erop stapt dat jullie eerst een band hebben gekweekt.
Ik wil van dat moment wel foto's komen vast leggen hoor.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Plaats reactie