gewicht ruiter

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

gewicht ruiter

Bericht door Pamela » 28 mar 2008, 19:54

zelf vind ik het gewicht van de ruiter erg belangrijk, er is uit onderzoek wel gebleken dat te zware mensen de ruggen van onze pony's/paarden te veel belasten. ik heb 2 vriendinnen die, nadat ze een pony kochten 30 kilo af zijn gaan vallen, dat noem ik nog eens karakter. ik hoop niet dat ik op tenen trap. :oops: vind het toch een stukje verantwoordelijkheid tegenover je dier. ik heb 4 kinderen gekregen en steeds weer gezorgd dat ik 60 kilo woog, gewoon omdat ik op mijn pony"s wilde blijven rijden. :D groetjes, Pamela

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: gewicht ruiter

Bericht door Inez » 28 mar 2008, 20:13

Nou, 60 kilo ga ik never nooit halen Pamela.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: gewicht ruiter

Bericht door Oona » 28 mar 2008, 21:40

Ja ik vind het ook wel heel belangrijk.
Ik ben 1 m 65 en weeg nu 58 kg. Ik hoop dat ik 60 kilo ook altijd zal kunnen aanhouden ik ben nu nog jong dus dat gaat nog wel.
Ik heb al wel eens zwaardere mensen laten rijden op eamonn maar ik zie dat die dan toch wat moeite met lopen krijgt.
Ik probeer ook er op te letten dat ik persoon + bepakking op maximaal 80 kilo kan houden.
En 80 kilo heb je zeer snel.
Bij ons op stal staat een jonge haflinger van nu 3.5 jaar.
De eigenares is echt een bonestaak echter wanneer ze op vakantie gaat moet een ander meisje ermee rijden en die weegt super veel.
Ik kan het niet inschatten maar richting 90 kilo zal het wel gaan.
Ik heb al eens eerlijk gezegd tegen haar dat ik vind dat die dikke persoon echt te zwaar is voor zo een jong beestje.
En ze was toen echt verontwaardigd .
Ik vergelijk altijd maar een kleuter die je met een zware boekentas laat zeulen.
Mijn rechterschouder staat zelf 5 cm lager omdat ik zo koppig als ik was mijn zware boeketas maar op 1 schouder wilde dragen.
Ik heb er nu erg spijt van.
Ik vind als je wil pony rijden dat kan perfect maar je moet eerlijk blijven en op je gewicht letten.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: gewicht ruiter

Bericht door Inez » 28 mar 2008, 22:48

Volgens mij kunnen de Connemara's veel meer aan dan 60 kilo. Ik heb niet het idee dat Giga problemen heeft met mijn 75 kilo en ik heb de pony's van Frans en Margriet ook nog niet zien instorten en die zitten echt wel boven de 75 kilo.
Zeker als je gewoon netjes zit en niet te veel tegen alle bewegingen in gaat, kunnen ze zich aardig redden.

Een veel groter probleem is volgens mij het gewicht wat aan menig bit hangt (en vaak nog flink beweegt), lijkt me dat een pony daar veel meer last van heeft.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: gewicht ruiter

Bericht door Pamela » 29 mar 2008, 16:50

Inez schreef:Nou, 60 kilo ga ik never nooit halen Pamela.

nee natuurlijk niet, jij bent ook een stukje langer, maar niet dik, toch ?

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: gewicht ruiter

Bericht door Edith » 30 mar 2008, 09:34

In "Het zadelboek" van Tineke Dekker (over zadels passen etc dus) staan een heel stel voorbeelden van draagkracht van een paard / pony. Een en ander is volgens die theorie afhankelijk van de bouw van het dier, hoe dik zijn de benen (!) (Dat meten van de pijpomvang van de Connemara's is dus helemaal niet zo gek als het misschien lijkt), leeftijd en gewicht (van het paard).
Gemiddeld kan een paard tussen 12 en 20 % van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Bij een goedgebouwde goed volwassen (dus vanaf 8) grote D-pony met voldoende bespiering en een goede rug kom je dan op max. zo'n 90 kilo. Dat vind ik zelf aan de hoge kant en let wel: dit is het totaal gewicht, dus inclusief zadel.
Andere factoren die meespelen zijn inderdaad: hoe goed kan iemand rijden (beter een dikke goedzittende ruiter dan een dunne beginner) en wat voor werk vraag je? Zit je tegen het max aan, dan kun je ws beter geen endurance gaan rijden...
Zelf zeg ik dat 75 kilo het max is om op mijn pony's te mogen rijden (bij Flynn nog iets minder, vanwege dat ze zo jong is) - maar als iemand die wat zwaarder is gewoon een keertje op een paard wil zitten en een rondje stappen in de bak, dan mag dat wel. Er zijn trouwens andere voorwaarden die "zwaarder wegen" ;-) Iemand kan nog zo licht zijn, als het schop en trekruiters zijn, mogen ze niet eens een rondje stappen ;-)

Echt erg vind ik dikke ruiters op dressuurwedstrijden die moeten doorzitten, maar dat gewoon niet kunnen... Dan VOEL je bijna de pijn in de rug van zo'n paard... Het is vast erg taboe, maar als ik jurylid was, zou ik dat op een protocol zetten (en vervolgens nooit maar gevraagd worden ws, met al dat rare commentaar dat ik verder nog zou geven ;-) -Maar goed dat ik die ambitie niet heb).

groetjes Edith
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: gewicht ruiter

Bericht door Oona » 30 mar 2008, 09:43

Ik ben het helemaal met je eens edith.
Maar verschillende mensen verschillende meningen.
Ik ben ook van mening dat ik probeer erop te letten dta mijn paardje geen zwaarder gewicht op zijn rug krijgt dan 75 a 80 kilo inclusief zadel.
Gelukkig kunnen wij die keuze wel voor hun maken . En staan ze niet op een manege.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 mar 2008, 20:39

Re: gewicht ruiter

Bericht door monique » 30 mar 2008, 12:33

nou het spijt me zeer maar ik vind dit toch ook wel een beetje tegen het zere been ikzelf ben vrij stevig vooral doordat ik gestopt ben met roken en een zittend beroep heb. maar 2 dingen tegelijk kunnen dus niet ik wil eerst van het roken af en dan komt die rotte lijn wel. ikzelf heb ook nog niet op darlene gezeten omdat ik vind dat ze eerst nog lekker moet groeien wat steviger worden maar problemen heeft ze er absoluut niet mee mn vriend heeft er al een paar keer op naar buiten geweest dan wel alleen stappen maar toch problemen nee echt niet.

maar als ik naar mezelf kijk dan denk ik bij mezelf ik zie wel raardere combi's en dan nog als ik ga rijden rij ik geen uren al met al zijn we meestal rond de 2uur op stap en mn hafje is kleiner als darlene en die heeft ook absoluut geen problemen met mij hoor krijg nu zo iets van moet ik ze nu wegoden ofzo wat zullen andere wel niet denken ga nu wel twijfelen hoor.

sorry dat ik zo reageer maar voel me toch wel aangevallen heb nog altijd problemen gehad met mn gewicht niet enorm maar vind mezelf toch stevig

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: gewicht ruiter

Bericht door Oona » 30 mar 2008, 15:00

ik vind een volwassen haflinger ook helemaal anders van bouw dan een connemara.
Bijv. Vind ik een haflinger steviger tonen dan een connemara richting boerenpaardtype meer. (ojee dat klinkt ook weer lomp maar ik bedoel het zo niet).
Nee gewoon stevige billen , schouders een paard met bodymassa
Ik zeg nu niet dat connemara's niet stevig tonen want die hebben ook best body maar toch nog anders
Gelukkig maar want op een schriele pony zou ik ook geen gezicht zijn.
Maar ik denk zelfs dat haflingers tot de paarden behoren of heb ik het nu helemaal mis.
Oorspronkelijk kwamen ze toch uit oostenrijk ?
Als jij vind dat je prima op je paardje past en dat die er veel plezier in heeft.
Dan is dat alleen toch maar goed.
Wie weet weeg ikzelf ooit ook veel meer en piep ik dan wel anders.
Gewoon doen waar je zin in hebt . We proberen allemaal het beste voor ons paardje te doen.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: gewicht ruiter

Bericht door Pamela » 30 mar 2008, 19:17

het boekje van Tineke Dekker heb ik zelf ook, erger nog ik ken Tineke vrij goed, heb er ooit 2 zadels gekocht voor mijn endurancewedstrijden. de z.g. rondribbige paarden kunnen meer gewicht dragen. een gespiert paard draagt ook makkelijker. het gaat ook niet om wat keertjes maar gebruik van jaren. net zo als een slecht passend zadel dat geeft op den duur ook rug en spier problemen. het is niet de bedoeling om mensen tegen de schenen te schoppen, wel allert blijven waar je mee bezig bent.
we willen toch heel erg lang van onze pony's gezond en wel genieten ? Pamela

Plaats reactie