Kreupel :(

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Kreupel :(

Bericht door Iris » 09 jul 2008, 14:17

Hellaas, het is raak. Bikkel is voor het eerst kreupel :(

Gisteren was de hoefsmit geweest en heeft Bikkel nieuwe ijzers gekregen. Had die dag niet gereden.
Vandaag begon ik met draven en voelde onregelmatigheid in zijn lopen. Ik ben maar naar mijn instructeur gegaan.
Hij is erop gaan zitten en liet een andere hoefsmit die er op dat moment was ernaar kijken. Hij vond dat hij lichtjes kreupel was.

Ik denk dat Bikkel niet goed beslagen is. Er is ook eerder die week aan mij verteld dat Bikkel ongelijke hoeven had.
Zijn linker voor voet (Die nu kreupel is) was een stuk langer dan de rechter voor voet. Die linker voor voet is misschien wel te kort bekapt.

Ik weet het niet, het is allemaal maar denken. De hoefsmit hebben we intussen al gebeld en die vertelde dat hij misschien een nagel te hard of verkeerd erin had geslagen.
Vrijdag zou hij een kijkje nemen. Misschien is hij daarvoor alweer goed. We zullen zien.
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Kreupel :(

Bericht door Inez » 09 jul 2008, 15:08

Als de hoefsmid er een nagel verkeerd ingeslagen heeft, is vrijdag wel beetje erg laat om er naar te komen kijken :roll: .
Nou, hopelijk valt het mee en komt het alleen doordat de stand veranderd is. Moet je best mee uitkijken bij volwassen pony's trouwens.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Re: Kreupel :(

Bericht door Iris » 10 jul 2008, 18:14

Vandaag was het been dik terwijl gisteren het been normaal was. :(
De hoefsmit komt morgen ochtend kijken, het kan misschien hoefzweer zijn. Ook gaat er een Dierenarts misschien even kijken omdat die morgen toch voor een ander paard komt.
Als het geen hoefzweer zou ik echt niet weten wat het wel zou zijn. Einschuss kan haast niet, want dat wondje zit er wel maar is dicht.
Ik hoop dat ik morgen weet wat er aan de hand is. Zo vervelend dat je pony pijn en heeft en je gewoon niet weet wat er precies is.
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Kreupel :(

Bericht door Edith » 10 jul 2008, 18:43

Sterkte Iris, het is hartstikke rot als je pony pijn heeft... hopelijk is hij gauw weer de oude!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Re: Kreupel :(

Bericht door Iris » 11 jul 2008, 16:47

Het is nu 100% zeker. Bikkel is niet kreupel maar hij heeft hoefzweer.
Precies in het topje van zijn hoef is het weggesneden. Hij ligt vooral veel omdat het anders te zeer doet.
Vandaag wilde ik hem uit zijn stal halen om zijn voet in een zak met betadine te doen. Maar het deed hem zo zeer dat hij de stal niet uit kon komen.
Uiteindelijk heb ik het in zijn stal gedaan. Echt enorm naar en zielig om je pony daar pijn te zien hebben.

Heeft iemand nog evaring met hoefzweer en wat goed is om te doen?
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Kreupel :(

Bericht door Inez » 11 jul 2008, 18:00

Hè bah, wat vervelend. Hij is dan overigens nog steeds kreupel hoor. Kreupel zegt niets over de oorzaak, maar betekent gewoon dat een pony niet regelmatig of zuiver loopt. Maar dat terzijde.

Ik zet een pony met een hoefzweer altijd twee keer per dag 10 minuten in een emmer met een sopje met Biotex. Dat maakt de hoef lekker zacht en ontsmet de wond goed. Vaak herstelt een hoefzweer heel snel als hij eenmaal open gesneden is. Maar het kan inderdaad enorm pijnlijk zijn.

Hopelijk knapt hij snel weer op.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Kreupel :(

Bericht door Pamela » 11 jul 2008, 18:56

wat een verdriet als je pony zo staat. een emmertje met sopje van biotex blauw of groen maakt geloof ik niet uit, is echt goed wel even doorzetten. hopelijk loopt hij met 2 dagen weer beter. sterkte Pamela

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Kreupel :(

Bericht door Edith » 11 jul 2008, 20:39

Flynn heeft ook twee keer een hoefzweer gehad, inderdaad ontzettend zielig, ze liep echt op drie benen te hinken... maar het gaat betrekkelijk snel over als de druk eraf is (idd biotexen) en dan is het ook weg, in die zin geen ernstige blessure als een pees of gewricht dat stuk is... Dat moet dan maar je troost zijn :?
sterkte voor jullie allebei!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Kreupel :(

Bericht door LittleLady » 15 jul 2008, 09:21

Hoe is het nu?
Lady had 3 jaar terug dat ze zoooow kreupel was dat ze ook echt niet meer kon lopen, en haar been en hoef waren ook helemaal warm.
Toen dachten ze ook dat het een hoefzweer was dus heeft ze ook in een zak gestaan. Veel afspuiten en nathouden, maar het been was ook zo warm dat dan spoot ik het af en het andere been ook maar ff voor de vorm, nou dat been van de hoefzweer was echt binnen no time weer helemaal droog, terwijl de andere koud en nat bleef.
Nouja uiteindelijk was ze na het hoefzweer verhaal nog altijd kreupel en bleek ze hoefkatrol te hebben.
Veel sterkte nog!!! Hoop dat hij zich gauw beter voelt ! Want het is inderdaad helemaal niet leuk je paard zo te zien lopen ik kan daar ook nooit tegen

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Kreupel :(

Bericht door Edith » 16 jul 2008, 19:52

hoe is het nu met Bikkel, loopt hij alweer wat beter?
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Plaats reactie