hoefschoenen

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
sonja
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:59

hoefschoenen

Bericht door sonja » 28 sep 2008, 17:54

Hallo,
Heeft er iemand ervaringen met hoefschoenen op dit forum? Ik heb er meegekregen van de hoefsmid en ik moet wel zeggen dat de pony er toch wat moeite mee heeft, niet dat ze uitvallen. Maar een bizarre stap. Op stenige ondergrond blijft ze manken.
Op gras en beton loopt ze beter.
Groetjes
Sonja

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hoefschoenen

Bericht door Edith » 04 okt 2008, 20:51

Sinds twee dagen heb ik een paar Renegades te leen, dat zijn nieuwe hoefschoenen die bedoeld zijn voor endurance en eventing (!) en door die paarden en ruiters uitgebreid zijn getest en steeds verbeterd. Ze passen zowel op Flynns als op Bibi's voeten. Door t weer heb ik maar heel weinig kunnen rijden; even uitproberen op het erf aan de hand en 1 eerste ritje met Bibi.
Ervaring tot dusver: ze gaan makkelijk aan en uit, pony's vinden het even raar, maar lopen er eigenlijk zo op weg en vervolgens met verbaasde blik over scherp grind, waar we anders altijd omheen rijden, tenzij er net een auto aankomt. testritje met Bibi ging goed, we zijn door de modder geweest en hebben op het fietspad gedraafd; ging allemaal prima. Bibi heeft ze niet nodig, die heeft goede voeten, maar voor zo'n tocht als vorig jaar waren ze ideaal geweest ;-) Flynn heeft niet zulke goede voeten, wordt wel steeds beter, maar het kan zijn dat ze in de toekomst, als we meer gaan doen, wel bescherming nodig heeft en dan zou het een mooie oplossing kunnen zijn. We testen verder... als het weer het toelaat...
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Re: hoefschoenen

Bericht door Iris » 05 okt 2008, 15:24

Ik heb er niet zulke fijne ervaringen mee.
Bikkel heeft wonden in de kootholte daardoor gekregen, daarna Einschuss en daarna omdat de wond maar niet weg ging, een ontsteking.
Na 2/3 maand zijn we eindelijk van de wond af. Maar ik zal nooit meer hoefschoenen om doen, :P
Maargoed, bij elke pony is het weer anders. Bikkel is best wel gevoelig voor wondjes.
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hoefschoenen

Bericht door Edith » 05 okt 2008, 21:29

Het *schijnt* dat die schoenen die ik nu heb daar ook speciaal aandacht aan hebben besteed, omdat die wondjes zoals Bikkel had, bij sommige hoefschoenen voor komen; er zijn er nogal veel op de markt. Bij deze is het deel om de ballen goed gevormd en geisoleerd en het kan meebewegen. Ik let idd wel extra op, op dat punt, want op dat soort dingen zit ik uiteraard niet te wachten...
Wat voor schoenen had Bikkel, welk merk bedoel ik?
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Re: hoefschoenen

Bericht door Iris » 16 okt 2008, 13:54

Welk merk.. Volgens mij was het geen merk.
Ik had ze bij een kleine winkel gekocht. Ik zal het anders nog wel even checken.
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

sonja
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:59

Re: hoefschoenen

Bericht door sonja » 16 okt 2008, 19:25

Hallo, dus zowel goede als slechte ervaringen hier op het forum.
Ik kom voor de keus te staan Marquis of easyboots, ben namelijk ook bang dat ze zouden schuren tegen de hoefballen. Ben er nog niet helemaal uit, om een keuze te maken.
Groetjes
Sonja

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: hoefschoenen

Bericht door Edith » 16 okt 2008, 20:53

Waarom kies je precies die twee? Er zijn er nog heel wat meer. Ik heb de renegades nog niet verder geprobeerd (erg weinig tijd gehad om te rijden, regen, druk, en dus alleen in de bak gereden met Flynn...) maar die zouden het probleem 'wondjes aan de hoefballen' moeten oplossen. En Smit schoenen worden op maat gemaakt, schijnen ook goed te zijn, maar nadeel is dat je ze dus bijna niet kan doorverkopen als ze toch niet bevallen... Over andere merken weet ik niet zoveel, onderwerp is op de NVVR-lijst vaak voorbij gekomen, maar dat onderwerp heb ik nooit zo bijgehouden... :roll:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: hoefschoenen

Bericht door Isabelle » 16 okt 2008, 21:30

Ik heb goede ervaring met swiss horseboots. Die zijn erg slijtvast. Ik heb een vriendin in Duitsland die er, schrik niet een paar duizend km per paar mee rijd en absoluut nooit problemen ermee heeft. Je kunt meer info vinden op http://www.swiss-horse-boot.com. Als je je netjes bekaptje paard met zijn vier hoeven op vier a4-tjes zet en de omtrek aftekend en deze opstuurt dan zoeken ze de bijpassende schoenmaat voor je uit. Let wel op als je de blaadjes faxed, dan eerst de breedtes aangeven in cm die jij meet op het origineel. Een fax apparaat verkleind namelijk altijd 10%. Dat isw mij dus overkomen toen ik dringend een paar voor Cinderella nodig had. Ik ben toen alsnog naar Wiesbaden gereden om ze om te ruilen. Dat hoeft natuurlijk niet want ze sturen ze op maar Cinderella had white line disease en haar halve hoefwand was er af. Als je de hoefschoenen 24 uur omlaat geeft het wel problemen aan de3 hoefballen maar je kunt er gerust de hele dag mee rijden. In het begin is het een behoorlijk gehannes om ze aan te krijgen maar na een paar keer vorm het plastic zich naar de voet,

succes met puzzelen welke de beste zijn

Plaats reactie