Scheren

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Scheren

Bericht door Iris » 16 okt 2008, 13:58

Na lang nadenken, twijfelen en praten met onze instructeur heb ik Bikkel toch maar laten scheren. :P

Het heeft veel voordelen: Hij zweet bijna niet, ziet er meer uit als een sport pony, en het geeft een verzorgde indruk.
Bikkel zat zo dik in het haar, soms was hij zelfs bezweet in de stal.
Het was gewoon beter voor hem. En het resultaat? Dat had ik nooit durven dromen.
Wat een mooie kleur, :P Ik ben heel erg blij met het resultaat.
Ik heb straks les, dan zal ik wel een foto maken en hieronder plaatsen. Bikke voor en Bikkel na het scheren :P
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Scheren

Bericht door SecondaliasBolle » 16 okt 2008, 19:13

Wij scheren het valkje ook hoor, maar dan als voornaamste reden dat ze beter haar lichaamstemperatuur kwijt kan.
Ze heeft nl. zo'n enorme wintervacht en zweet zo snel.
En een bijkomend voordeel is dan dat ze er wel erg mooi en een stuk chiquer van worden.

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Scheren

Bericht door Edith » 16 okt 2008, 21:11

Ik vind zo'n beertje met knuffelvacht ook heel erg mooi... Vaak zo'n mooie, diepe kleur (althans bij de pony's / paarden die nog niet wit zijn of geen schimmel. Raven wordt vooral gelig... :( Bibi heeft dit jaar gekozen voor meer wit met rode gloed en Flynn doet dezelfde jas als vorig jaar: donker grijs.
Juist die tegenstelling tussen die dikke pels en dat dunne luxe zomervachtje vind ik zo mooi om te zien. Maar ook bij mij gaat er een beetje af, bij de hals, dan kunnen ze goed hun teveel aan warmte kwijt (vooral op lange / zware ritten wel erg fijn) en kunnen ze toch lekker zonder dek naar buiten. Binnenkort gaat dat weer gebeuren... nu nog even genieten van volledig harige pony's :mrgreen:
Vanmiddag een tijdje in de wei gezeten bij slapende Flynn, en kon zo haar voorbenen van erg dichtbij bekijken: zelfs daar zit een dikke laag haar op, ze is echt donzig. Niet erg chic nee, wij gaan voor stoer en schattig. :mrgreen:
Geschoren paarden vind ik soms heel mooi (als ze van zichzelf mooi zijn gebouwd en goed bespierd) maar soms ook erg lelijk. En ik zou altijd bang zijn dat ze het koud hadden, vooral bij storm en regen (en dat is bij ons dus zo'n beetje de hele "winter". :| )
Ik zie er niet naar uit, hoop stiekem dat we nu eens een koude, heldere winter krijgen met van die windstille, krakend zonnige dagen... perfect weer om naar het strand te gaan...
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Scheren

Bericht door SecondaliasBolle » 17 okt 2008, 05:36

Edith schreef:Ik vind zo'n beertje met knuffelvacht ook heel erg mooi... Vaak zo'n mooie, diepe kleur (althans bij de pony's / paarden die nog niet wit zijn of geen schimmel. Raven wordt vooral gelig... :( Bibi heeft dit jaar gekozen voor meer wit met rode gloed en Flynn doet dezelfde jas als vorig jaar: donker grijs.
Juist die tegenstelling tussen die dikke pels en dat dunne luxe zomervachtje vind ik zo mooi om te zien. Maar ook bij mij gaat er een beetje af, bij de hals, dan kunnen ze goed hun teveel aan warmte kwijt (vooral op lange / zware ritten wel erg fijn) en kunnen ze toch lekker zonder dek naar buiten. Binnenkort gaat dat weer gebeuren... nu nog even genieten van volledig harige pony's :mrgreen:
Vanmiddag een tijdje in de wei gezeten bij slapende Flynn, en kon zo haar voorbenen van erg dichtbij bekijken: zelfs daar zit een dikke laag haar op, ze is echt donzig. Niet erg chic nee, wij gaan voor stoer en schattig. :mrgreen:
Geschoren paarden vind ik soms heel mooi (als ze van zichzelf mooi zijn gebouwd en goed bespierd) maar soms ook erg lelijk. En ik zou altijd bang zijn dat ze het koud hadden, vooral bij storm en regen (en dat is bij ons dus zo'n beetje de hele "winter". :| )
Ik zie er niet naar uit, hoop stiekem dat we nu eens een koude, heldere winter krijgen met van die windstille, krakend zonnige dagen... perfect weer om naar het strand te gaan...



Maar ik denk wel dat je snapt dat ze dan niet zonder deken komt te staan ;)
Dus koud zal ze het niet krijgen hoor, een kast vol met verschillende dikte's op voorraad !

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Scheren

Bericht door Edith » 17 okt 2008, 09:06

ja, tuurlijk!!!! Anders zou het wel echt dierenmishandeling zijn!! :( Maar dan nog, kaal nekje, kaal buikje... het is bij ons erg open en vlak bij zee, vaak storm en ze staan de hele dag buiten. Paarden die net geschoren zijn (bij ons bedoel ik) zie je dan wel eens flink staan rillen, ik weet dat dat een erg paardse manier is om warm te worden (en niet zoals bij ons een teken dat het echt slecht begint te gaan) maar ik vind het toch een rot gezicht. Dekens vind ik ook erg lelijk :mrgreen: en het lijkt me gewoon niet lekker zitten, vooral niet met stoppeltjes, en dan het gevaar van loshangende singels, schuurplekken/wondjes, verschuivende dekens, scheuren en aan elkaars deken trekken (tuurlijk is de ene deken beter dan de andere). En dan inderdaad dat je een hele voorraad moet hebben en die per weersomstandigheid moet verwisselen (en dat voor drie pony's - dat is me effe een kapitaal!) - wat een gedoe! Met eigen vacht regelen ze dat lekker zelf, heb ik geen omkijken naar ;-)
Ik zie ook liever een zwetend paard, dan een rillende, eerlijk gezegd, dat kun je droogstappen, of ze laten rollen. Hangt ook van de conditie af natuurlijk hoe snel ze gaan zweten. Ik kan met Rave en Bibi makkelijk een half uur trainen zonder dat ze gaan zweten, op een normale dag (bij warmer weer wel eerder natuurlijk) en veel langer hoeft voor mij toch niet. :D Dat stukje hals scheren is echt voor de zware duinritten, dan zweten ze wel degelijk! Ook omdat de winters tegenwoordig warmer zijn, vroeger deed ik dat niet.
Flynn zweet wel veel eerder, die staat gewoon nog niet zo zwaar in het werk. Die kan dan ook niet wachten om te rollen! Wil je heel even wat tegen iemand zeggen op weg naar de wei, hop, ineens ligt ze al weer onderuit... erg grappig.
Met springen zweet Bibi wel veel meer, maar dan is het dus een kwestie van een beetje aanpassen, wat meer stappen tussendoor en nog even een buitenritje van 15 min. als droogstap-stukje en ze kunnen zo weer de paddock in. Sowieso stap ik standaard zo rond de tien minuten uit, met wat kleine oefeningetjes, dus het is maar een klein beetje meer. Gewoon een kwestie van je training handig indelen.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten hoor, niet als aanval bedoeld, ik zeg alleen wat ik doe, omdat er steeds meer mensen zijn die denken dat je niet "echt" kunt werken met een volle vacht of zonder dekens. Wel dus. No problemo.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Scheren

Bericht door Oona » 18 okt 2008, 13:45

Ik heb de afgelopen 2 jaar ook geschoren.
Omdat ik toen in mijn rijstijl flink moest doordraven .
Alleen dan zweete eamonn erg veel.
Nu moet ik onder het tempo gaan rijden en zweet eamonn bijna niet.
Dus ik ga nu ook proberen om hem niet te scheren.
Alleen als je pony geschoren is dan is het verharen naar de zomer een stuk minder.
En dat is wel heel fijn.
OOk heb ik toen een deken met hals van bucas aangeschaft toen die gecshoren was en ik had het idee dat die van geen weertje last had.
Alleen dan moeten de manen eraan geloven.En die wil ik nu toch graag gaan sparen nu ze richting wit gaan.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Scheren

Bericht door Edith » 18 okt 2008, 18:12

Hoi Oona,

hoe gaat het eigenlijk met jullie lessen? Ben wel heel benieuwd of het nog steeds zo goed gaat!
Sinds een paar maanden zijn de pony's en ik weer' aan het lessen, bij Sandra Strating (sameninbalans.nl) -idd ook veel onder tempo, rechtrichten, buigen en vooral ontspanning. Wat ik begrijp is het een combi van Centered Riding, klassiek dressuur, AR en Voest. Ik weet niet heel precies wat de verschillen zijn met moderne dressuur, wil daar graag een keer een goed artikel over, maar in elk geval merk ik dat ze er alledrie beter van worden. De stijl past ook goed bij mij. Echt fijn.

Enne, ja, die verharing in het voorjaar is behoorlijk heftig :D emmers vol komen eraf. De kauwen zitten dan op een paar meter afstand klaar om al die haarballen mee te nemen... er blijft echt niks liggen.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
marina
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 mar 2008, 20:09

Re: Scheren

Bericht door marina » 18 okt 2008, 22:23

Hoi Edith, wat is AR? Klassieke dressuur maakt gebruik van het principe dat je je paard in onbalans kan brengen dmv je zit. Je zit perfekt in balans en door een bekkenkanteling breng je je paard in onbalans, waardoor hij terugkomt in tempo en je hem een nieuwe opdarcht kan geven. Mijn zus heeft zo leren rijden. Als je er meer over wilt weten, kan ik haar weleens vragen, haar instrukteur heeft een uitgebreide website.
Moderne dressuur doet volgens mij ook veel met de zit: Copper komt terug in tempo doordat wij "luier" gaan zitten. Sturen doe je met je balans. In feite is hij teugelloos te rijden, maar dan loopt hij wel "uit elkaar".

Maar ik dwaal af: scheren: Copper moet helaas uiteindelijk geschoren worden. Hij heeft al een enorme wintervacht. Vandaag zijn we op wedstrijd geweest. Z'n witte vacht zat vol mestvlekken en was zanderig, dus hij moest gewassen worden. Om 14.00 uur klaar met wassen, om 18.00 uur moest Lied starten. Hij was nog maar net droog. In de winter is hij ook vies, als we op wedstrijd moeten. En dan kunnen we hem niet wassen, want dan droogt hij echt niet meer!
Helaas kunnen we Copper niet zo verzorgen als we zelf zouden willen, want hij staat niet aan huis. Zelf zou ik zijn stal beter onderhouden, waardoor hij niet zoveel mestvlekken zou krijgen en ik zou een solarium aanschaffen, zodat hij na het wassen droog te krijgen zou zijn. Helaas..........nu moet zijn vacht eraf. Maar dat doen we pas eind november. Want nu is het overdag nog warm genoeg om een zwetend paard buiten te zetten.

Plaats reactie