Hout bijten

Voor zaken als harnachement, voeding, gezondheid, stalling en wat er nog meer bij het houden van een Connemara komt kijken.
Plaats reactie
Linde
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2008, 20:29

Hout bijten

Bericht door Linde » 26 mei 2009, 19:16

Hoi,

Ik heb vandaag van mijn medeverzorger gehoord dat Iduna aan het 'houtbijten' is. We hadden al gezien dat er met de tanden aan de bielzen die er liggen was geschraapt maar de dader was nog onbekent. Nu echter, toen ze even op de box werd gezet begon ze daar ook in het hout te bijten. Ikzelf moet dan aan verveling of onrust denken. Maar vind dit wel wat vreemd. Ze staat van 09.00 tot 13.30 in de wei met haar maatje (klikt erg goed tussen hen). Daarna lopen ze samen in de ruime uitloop (stoep en ruim zandgedeelte). Omdat ze wat flink in het vlees zitten had mijn medeverzorger ze in de afgelopen paar avonden niets meer gegeven. Terwijl ik dat op mijn verzorgdagen wel doe (klein beetje brok en hooi, anders is het naar mijn idee veels te lang tot de ochtend). Dus is dat evt de aanleiding geweest? Twijfel want sinds zondag krijgen ze iig ook in avond wat eten van haar terwijl ze het vandaag pas zag.
Kan iemand mij informeren hierover en zijn er tips?? In de box is veel hout aanwezig dus besmeren met eea is moeilijk.
Ik ben er wat vroeg bij en heb het zelf nog niet gezien, dus evt wat voorbarig. Maar toch.
Groetjes, Linde

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Hout bijten

Bericht door Pamela » 26 mei 2009, 20:35

hier zitten ze in de bak ook wel eens aan houten balkje te bijten, maar meer dan dat is het niet.
heb je in de box stro zodat ze wat te doen hebben ? , ik geef ze ook wel eens takken om aan te knagen, te lang zonder ruwvoer lijkt me niet goed. kijk het even aan.

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: Hout bijten

Bericht door wilma » 27 mei 2009, 06:08

Hallo Linde,

Zoals Pamela ook al zei: gebrek aan ruwvoer! Een paard kan niet van half twee 's middags tot 9 uur s'ochtends zonder darm/buikvulling. Dat is echt veel te lang, Linde. Behalve dat ze gewoon honger hebben en zich vervelen, is het ook gevaarlijk. Na twaalf uur zonder activiteit beginnen de bacteriën in de darm die nodig zijn voor de vertering, al af te sterven. Hierdoor krijg je kans op o.a. koliek.

Het ia altijd lastig als ze te dik zijn, zeker in de zomerperiode. Misschien kunnen jullie iets doen met stripbegrazing (steeds paaltjes in het land klein stukje verzetten) of de eettijd verdelen over meerdere graasperiodes? Zelf heb ik er twee 's nachts binnen omdat ze te dik zijn, maar dan krijgen ze wel altijd 'avonds hooi en als tijdverdrijf liggen er takken. Overdag staan ze op een stuk weiland waar ze erg hun best moeten doen om wat binnen te krijgen, maar ze zijn in ieder geval de hele dag bezig. Eigenlijk voor de kans op hoefbevangenheid óók weer niet goed, zo'n afgegraasde wei. Het blijft lastig, die dikkertjes.
Ik hoop dat jullie een oplossing vinden voor je bevertje!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Hout bijten

Bericht door Edith » 27 mei 2009, 11:14

Ben het helemaal met Wilma eens: dat houteten is zeer waarschijnlijk om aan vezels te komen, de darmen moeten aan de gang blijven. Zelfs voor mensen is 1 x per dag een reusachtige maaltijd en verder niks niet te doen, laat staan voor paarden! Een maagzweer kan dan ook makkelijk ontstaan omdat het maagzuur (wordt voortdurend geproduceerd) niet geneutraliseerd wordt door voedsel/speeksel.
Wat je zou kunnen doen is een partij oud hooi opsnorren en dat (eventueel geweekt) bijvoeren. daar worden ze echt niet dik van. Tien tegen een dat ze dan ophoudt met knagen. Overigens is de kans groot dat beide pony's houtvreten...
En het enige dat echt helpt tegen overgewicht bij pony's is in mijn ervaring voldoende beweging, zelfs een uur aan de hand stappen (of stapmolen) scheelt al.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Linde
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2008, 20:29

Re: Hout bijten

Bericht door Linde » 27 mei 2009, 20:47

Dank voor jullie antwoorden.

In ieder geval een bevestiging van hetgeen mij nogal deed schrikken, nl dat mijn medeverzorgster besloten had ze maar helemaal niets te geven zonder overleg. terwijl ik al vaak heb gezegd dat het zeeeer slecht is voor paarden om langere tijd achter elkaar niet te eten! Dat ze er koliek van kunnen krijgen. Dus dat deel wist ik gelukkig al. Maar ik zal haar dit nog eens erg duidelijk laten weten. En vet zijn ze nou ook nog niet dus dat hooi kan geen kwaad. Maar iig goed te weten waar het houteten naar verwijst. Dat helpt me. Blijft moeilijk met iemand de verzorging te delen die af en toe ineens beslissingen neemt die ik niet kan plaatsen en die niet binnen de afspraken vallen (de afspraak= ik heb de kennis dus wat ik zeg is uitgangspunt...klinkt raar...maar ze is 13 jaar). Dus ik ga morgen direct de telefoon in klimmen!

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Hout bijten

Bericht door Edith » 28 mei 2009, 09:13

Goed dat je er in elk geval achter kwam! Wat dom zeg, zeker als je het al vaker hebt gezegd. Hopelijk leert ze er iets van... Verstandige pony's hoor, om dan maar hout te gaan eten!!

Ach, in deze tijd van het jaar zijn ze vaak wat aan de mollige kant, met zoveel gras, zeker met zoveel regen en dan weer zon... Als het niet extreem is zit ik er niet zo mee, gaat er wel weer af. :roll:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Linde
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2008, 20:29

Re: Hout bijten

Bericht door Linde » 02 jun 2009, 20:06

Afgelopen dagen niets meer gemerkt van houtbijten. Ik heb het zelf ook nog niet zien gebeuren. Geen sporen meer te vinden dus valt allemaal weer reuze mee.
Wel fijn dat ik het hier even kon plaatsen zodat anderen even mee kunnen denken.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Hout bijten

Bericht door Pamela » 02 jun 2009, 20:11

Linde wat fijn dat het niet meer gebeurd, geen nare gevolgen.

Plaats reactie