Newbie...

Stel je hier voor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yv_
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mar 2009, 15:30

Newbie...

Bericht door Yv_ » 28 mar 2009, 16:13

Hi allemaal,
Na een tip van iemand, bleek dat hier een connemara-forum was. Ik schaam me dat ik het zelf niet eerder heb ontdekt ;) ...

Ik ben Yvonne, 22 jaar oud en woonachtig in Den Haag, samen met mijn kat Balou.
Ik heb zelf ook een connemara van bijna 9 jaar oud, Honey Moon Westland genaamd. (v: Bright Moon Westland, m: Sandygrove Fionn)

Ik ken hem vanaf 2003, vanaf 3 jarige leeftijd dus. In 2004 werd hij van mij, maar stond hij lekker op het land bij mijn opa en oma. Pas in juli 2006 is Moon echt mijn kant op gekomen en sindsdien zijn we onafscheidelijk. We rijden samen western, nu voornamelijk pleasuretraining, normaliter eigenlijk van alles: van pleasure tot reiningonderdelen.

Het is af en toe wel een kleine draak, vooral bij mensen die op hem stappen met een houding 'dat ze die kleine pony wel even rijden'. Fout dus! :D
Geeft af en toe wel erg lachwekkende situaties!
Als hij je eenmaal in zijn straatje heeft toegelaten, is het echt een wereldpony die door het vuur gaat voor je.

Hier een kennismakingsfotootje:
Afbeelding

Groetjes, Yvonne en Moon

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Newbie...

Bericht door Oona » 28 mar 2009, 16:44

Wauw ik wil graag vele western foto's zien.
Hoe een connemara het nu eigenlijk wel niet doet in de western.
Stiekem denk ik dat eamonn dit super graag zou doen.
Echter is het helemaal niet mijn pakkie aan.
Maar ik heb ooit ook al gedacht volgens mij tegen dat eamonn 30 is heb ik alles uitgeprobeert merk dat nu al.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Newbie...

Bericht door Pamela » 28 mar 2009, 20:44

hoi Yvonne, welkom hier, we hebben hier al een Yvonne dat heb je misschien al gelezen. wat een geweldig mooie en leuke pony heb jij, ben benieuwd naar je verhalen over hem en wat zijn karakter betreft is het dus ook een echte Connemara :D

Gebruikersavatar
Yv_
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mar 2009, 15:30

Re: Newbie...

Bericht door Yv_ » 28 mar 2009, 21:24

Haha, een rasechte :D. Maf paard!

Oona, hier een fotootje van een pleasure training van ons samen. Let niet te veel op mijn houding, deze is gelukkig een stuk verbeterd haha!
Ik rij nog geen wedstrijden met hem, omdat ik nog wat te kritisch ben, maar ben het zeker van plan.
Ben wel regelmatig op wedstrijden te vinden als bakrandridder, maar heb inderdaad nog nooit een connemara mee zien doen...
Afbeelding

Mijn hart ligt bij de reining, maar door spat bij Moon kunnen we helaas niet meer voor elkaar krijgen dan zo af en toe wat onderdelen eruit te rijden.
Een slidingstop zal ik hem bijvoorbeeld nooit aan kunnen doen met zijn been. Een gedeeltelijke spin en een rollback gaan wel, deze vindt hij (en ik) ook ontzettend leuk om te doen!

Ohja, nog een vraagje: Ik ben al een jaar lang een zoektocht aan het houden voor veulenfoto's van Moon, maar helaas nog steeds zonder resultaat. Weten jullie misschien een contactpersoon of hebben jullie zelfs foto's van hem? Zouden jullie het me dan kunnen laten weten ajb?? :oops:
Laatst gewijzigd door Yv_ op 29 mar 2009, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Newbie...

Bericht door Oona » 28 mar 2009, 21:30

Echt af die foto.
Prachtig in één woord.
Smaakt naar meer.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Newbie...

Bericht door Edith » 30 mar 2009, 11:16

Wat een mooie pony zeg! (Hoe vaak was jij de staart? Die van mij zijn echt niet half zo wit... :oops: )

Leuk om te zien zeg, ik heb ook een poosje western gereden met Raven, maar onze instructrice was niet zo paardvriendelijk als ik had gehoopt en we zijn ermee gestopt. Wel gebruik ik nog geregeld oefeningen uit die tijd.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Newbie...

Bericht door Oona » 30 mar 2009, 12:25

Ik was de staart 1 keer per week weer of geen weer.
Het kan zijn beurt maar gehad hebben.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Newbie...

Bericht door Inez » 30 mar 2009, 13:04

Hoi Yvonne,
Welkom hier!!
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: Newbie...

Bericht door wilma » 31 mar 2009, 07:39

Hallo Yvonne,

Wat een mooie ronde en robuuste pony! Jammer om te lezen dat hij spat heeft. Is het nog in het revalidatiestadium of is het al vergroeid? Het is toch niet iets dat je veel hoort bij connemara's of andere oorspronkelijke ponyrassen en uit jouw beschrijving maak ik op dat Moon vrij laat beleerd is. Gelkukkig heeft hij er kennelijk niet zo veel last van dat je hem helemaal niet meer kan rijden. Veel en rustig bewegen doet in veel gevallen wonderen. Een buurmeisje van mij reed echt elke dag (veel buitenritten). Toen ze door een vervelend ongeluk zelf enkele maanden uitgeschakeld was, kreeg haar (NRPS)pony prompt problemen door spat. Volgens de dierenkliniek kon ze hem het beste maar in laten slapen, want dit zou nooit meer goed komen. Dat ging haar te ver en na een aantal maanden op het land en vervolgens een aantal maanden rustige ritjes onder de man liep hij uiteindelijk weer goed. Geduld blijft een schone zaak en zo te zien laten Moon en jij je ook niet afschrikken door het stempel spat. Leuk dat je western met hem rijdt, weer eens wat anders!

Gebruikersavatar
Yv_
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mar 2009, 15:30

Re: Newbie...

Bericht door Yv_ » 02 apr 2009, 06:23

Edith: op zich niet eens zo vaak hoor, waarschijnlijk had ik 'm op de foto net gewassen :).
Een tip op de staarten superwit te krijgen is Cowboy Magic Shine In, Yellow Out en daarna nog een keertje met de zilvershampoo van Swartzkopf.
Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen welke instructrice/teur jullie hadden?

Wilma: Jeetje, wat dat is een flinke en gedurfde diagnose van die dierenarts zeg!
Moon is op zich wel gewoon op 3-jarige leeftijd 'beleerd'. Ik zal hier even het verleden neerzetten, dan snap je mijn haakjes om beleerd heen... Toen hij 31/2 jaar oud was, is hij door mijn tante gekocht vanaf HCW, voor mijn nichtje. Hij werd verkocht als pony met goede basis. Er werden lesjes op hem gereden en hij had zelfs al een aantal buitenritjes gemaakt. Ik was mee om Moon te halen en om hem naar zijn nieuwe huisje te brengen. Ik ben dat weekend daar blijven slapen en ben voor het eerst op hem gegaan. Ik merkte al snel dat een basis ver te zoeken was en dat noem ik persoonlijk niet 'beleerd'. Bij een rechte lijn van de hoefslag af, sloeg hij in paniek, om maar een voorbeeldje te noemen. Mijn nichtje is gaan lessen (dressuur), maar de klik was er niet en nadat hij haar er een paar keer vanaf had gegooid, werd ze bang voor hem en reed hem nog erg weinig. Hij kreeg toen een verzorgster die ook dressuurlessen met hem nam. Ik kwam zo af en toe om een lekker buitenritje te maken in het Brabantse landschap. Ondertussen stond hij te koop, maar omdat mijn opa wist dat ik die buitenritjes leuk vond, heeft hij Moon voor mij gekocht.
Omdat ik de tijd en het geld niet had voor een paardje met mijn studie, bleef hij bij mijn opa staan, voorzien van een lekker stuk land en een stal. Toen de verzorgster ermee stopte en mijn opa toch te oud werd voor de verzorging, is hij echt hier naar mij gekomen. Dat was in juli 2006.

Ik ben een cowgirl all the way ;), dus sindsdien wordt hij western gereden. Tijdens mijn trainingen bij bijvoorbeeld een scherpe wending of een beginsel van een spin, merkte ik dat hij vaak struikelde. Toen ik mijn tante daarvoor op belde, zei ze dat het niets ernstigs was, dat hij dat altijd al had gedaan... Ook kwam in die tijd regelmatig de osteopaat langs, maar dat had telkens maar voor 6 weken effect. Ik heb toen nog de zadelmaker laten komen, omdat ik er ondertussen van overtuigd was dat het zadel niet passend was en hij daarom zo'n last kreeg van zijn rug, mij die verzekerde mij ervan dat het zadel goed lag. Wel gaf hij mij als advies om foto's van zijn rechterachterbeen te laten maken, omdat hij twijfelde of dit correct was. Zo gezegd, zo gedaan, diagnose was traumatische spat rechtsachter. Aan de ene kant was ik ontzettend opgelucht, aan de andere kant stortte mijn wereldje in. Na een revalidatieperiode van een half jaar, waar we alleen maar grote downs hadden, ging het langzaam bergopwaarts, maar nog steeds met hele grote ups en downs. Afgelopen zomer gingen een paar maatjes van hem voor 2 maanden 24/7 naar een extern land en in eerste instantie wilde ik hem er niet bij hebben, omdat ze af en toe nog weleens ruw spelen en ik als de dood was dat hij getrapt zou worden op zijn spatbeen. Na lang wikken en wegen toch naar het land gebracht en achteraf is dit een hele goede keus geweest. Sindsdien heeft hij geen stap meer onregelmatig gelopen :D.
Sinds kort pakken we er ook wat oefeningen van de academische rijkunst bij en ik merk dat hij het erg moeilijk vindt, maar dat hij steeds sterker wordt en het steeds beter gaat.

Sorry voor het lange verhaal, maar dan heb je een beetje het idee van hoe en wat.
Groetjes, Yvonne

Plaats reactie