Hallo!

Stel je hier voor
Plaats reactie
Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Hallo!

Bericht door Delphine » 03 apr 2009, 18:26

Hallo,

Graag wil ik me even voorstellen.
Ik ben Delphine, 36 jaar, getrouwd met een boomkweker en moeder van 3 kinderen (8, 7 en 5 jaar).
Verder wonen hier op onze kwekerij nog 2 pony's (een welsh cob en een shetlander), 4 honden, 6 konijnen, 3 cavia's, 2 ganzen en een heleboel kippen, duiven en eenden.
Onze welsh cob, Cobtain Rachel, we noemen haar Rezel, is van mijn zus en mij, de shetlander, Femke, lenen we al 4 jaar lang, als gezelschap voor Rezel.
Wij zijn alweer een tijdje op zoek naar een pony erbij. Het heeft geen haast en het ene moment zoeken we vrij "intensief"en vervolgens laten we het weer een tijdje rusten.
De Connemara-pony spreekt ons al erg lang aan, met name doordat het een mooie, allround pony is, met een goed karakter en veel mogelijkheden.
Vooral mijn zus heeft er vroeger veel op gereden, op een ponykamp in Frankrijk, waar ze alleen maar Connemara's en Dartmoors hadden.
In Nederland kom je ze eigenlijk toch vrij weinig tegen.
Ik heb me nu op dit forum aangemeld, omdat ik toch graag meer informatie wil over de Connemara en als je in het "wereldje" zit, is het misschien ook makkelijker om er 1 te vinden.
Maar allereerst ben ik erg nieuwsgierig of Connemara's ook gebruikt worden voor de voltigesport?
Mijn dochter van 7 is sinds een paar maanden daarmee begonnen op een manege hier in de buurt (wij wonen in Maarssen bij Utrecht).
Ze is enorm enthousiast.
Nu lijkt het me helemaal leuk, als de pony die erbij komt ook hier geschikt voor zou zijn.
Rezel heeft een ideale rug voor voltige, maar is aan de longe te bokkerig, daar durf ik het niet mee aan.
Hebben jullie ervaring?
Nou, het is een heel verhaal geworden.
Groetjes,
Delphine

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Hallo!

Bericht door Inez » 03 apr 2009, 19:41

Hallo Delphine,

Welkom hier!

Er zijn zeker Connemara's die voor het voltige gebruikt worden (of werden). Easter Daisy en haar zoon Easter Shadow hebben veel voltige werk gedaan. En op de Zonnehoeve in Zeewolde worden ook Connemara's voor het voltigeren gebruikt.
Hier zie je een foto van Easter Daisy aan het werk: http://www.connemara.nl/sport/voltige.htm
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

margreet
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2008, 09:24

Re: Hallo!

Bericht door margreet » 04 apr 2009, 11:42

hallo Delphine,
Connemara's kun je prima gebruiken voor voltige! Ze zijn over het algemeen koel in het hoofd en hebben een mooie gelijkmatige gang zonder veel op te gooien.
Ik heb dus Easter Daisy gehad, ook in de voltige en haar zoon Easter Shadow loopt nog steeds in de voltige. Daisy was in het begin, toen we haar kregen op 7 jarige leeftijd, erg bang voor de longeerzweep, voor elke zweep overigens. Dat heeft heel wat longeersessies gekost, voordat ze in de gaten kreeg, dat er niets aan de hand is met een longeerzweep. Het was toch wel een pony, die je niet zenuwachtig moest maken, anders ging ze, zoals we dat noemden, "tanken", steeds harder lopen en steeds minder bestuurbaar. Dus rust rust en nog eens rust. Misschien, als je regelmatig met jouw pony longeert, al was het maar vier keer per week een kwartiertje, dat hij er aan gaat wennen en niet meer denkt, dat het alleen voor zijn lol en overtollige energie is, maar serieus samen werken kan zijn? En zeker doorgaan, tot hij vijf minuten netjes heeft gelopen, zonder rare bokkeprongen. En dan heel rustig, met een ervaren longeur, de pony laten wennen aan het toelopen, het opspringen en de rare belasting, soms achter op zijn rug, of voor op zijn hals.
Je hoort ook wel eens, dat voltigeren slecht voor je pony/paard zou zijn, want ze worden best wel belast, en in de hogere klassen werken ze vooral op de linkerhand, maar daar kun je zelf wat aan doen. Het is niets voor niets, dat ze zeven jaar moeten zijn, dus volledig uitgegroeid, voor ze op wedstrijden in de voltige gebruikt mogen worden. En zelf moet je zorgen, dat ze in goede conditie verkeren, dressuurmatig goed doorgereden, en ook zelf longeren, maar dan meer nadruk leggen op de rechterhand. Als de pony het lichamelijk en geestelijk makkelijk aan kan, zie je hem geweldig genieten van alle aandacht die hij van de voltigeurs krijgt. En het is weer eens wat anders dan de gewone onder de man rondjes.
Succes met het zoeken naar een mooie en lieve Connemara!

Delphine
Berichten: 504
Lid geworden op: 01 apr 2009, 17:14

Re: Hallo!

Bericht door Delphine » 18 apr 2009, 20:43

Dank jullie wel voor jullie reactie en de uitgebreide info over het longeren en voltigeren.
We zullen het voltigeren deze zomer misschien toch ook proberen met Rezel en in de tussentijd kijken we gewoon uit naar een leuke derde pony erbij.
We hebben geen haast, maar het is toch wel leuker om met z'n 2-en te gaan rijden dan alleen.
Zeker omdat we in de omgeving geen echte leuke buitenrijmogelijkheden hebben (slechts de berm langs de weg) en met de trailer alleen op pad, doen we eigenlijk nooit.
Groetjes,
Delphine

Plaats reactie