Belonen met voer, ja of nee?

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door Edith » 11 jun 2008, 20:42

Bij het ONCK-topic kwam de vraag of het toegestaan was aan de hand in het obstakel parcours je pony "om te kopen" met brokjes. en daar ging ik al bijna een heel verhaal schrijven, maar dat is eigenlijk wel een leuk onderwerp.
Hoe denken jullie daarover, beloon je met voer?

Ik heb er niks tegen, zolang het niet de spuigaten uitloopt en het niet je enige manier is. Ik wil het wel echt gebruiken als beloning, niet als doel. Doel is nml plezier hebben, niet brokjes verdienen. Maar aan de hand gebruik ik regelmatig stukjes wortel bij 'enge' dingen: kauwen ontspant en neemt even de aandacht weg van een 'eng' object.
Bij zowel Flynn als Bibi is er zeker een kilo wortels doorheen gegaan voor ze echt ontspannen onder een poortje doorliepen (en maar wijzen, met die neuzen zo hoog mogelijk: kijk dan, daar kan ik toch niet onderdoor, ik ben toch te groot!!) heel erg grappig. Maar nu doen ze het ook onder het zadel, Bibi zelfs al in galop. Knapperd.
Maar ik moet wel uitkijken, want ze hebben allebei wel de neiging om eens te proberen of duwen ook een worteltje oplevert... dus het blijft bij af en toe en als ze iets eenmaal niet eng meer vinden, krijgen ze gewoon weer een aai en een knuffel in plaats van een wortel.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door Inez » 11 jun 2008, 21:13

Tja, je weet mijn mening. Ik hou helemaal niet van belonen met voer of überhaupt uit de hand voeren buiten de reguliere voedertijden om.
Ik heb echt een hekel aan die opdringerige pony's die vinden dat ze eten van je horen te krijgen op elk moment dat zij willen. En dat is volgens mij toch een beetje wat je krijgt als je beloont met voer: pony's die gaan bedelen.

Ik zal wel eerlijk bekennen dat ik soms voer als afleiding gebruik. Giga heeft een hekel aan de rook bij het beslaan en die stop ik tegenwoordig een emmer met luzerne onder haar neus op het moment dat de hete ijzers er aan komen. Dat levert toch wat minder stress op dan een vechtpartij. En ik gebruik het ook wel als lokmiddel bij jonge pony's om wat makkelijker de halsters om te krijgen of om ze te overtuigen dat ze best die trailer in kunnen.

Maar de volwassen dieren en zeker de rijpony's krijgen van mij geen voer als beloning.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
SecondaliasBolle
Berichten: 217
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:27

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door SecondaliasBolle » 11 jun 2008, 21:29

Bij ons gaan de gekregen paardensnoepjes eigenlijk altijd over de datum.
Wij belonen dus eigenlijk nooit met iets eetbaars.
Met de stem en een klopje op de hals

Maar, toch stop ik iets in de zak voor zaterdag, je weet maar nooit waar het goed voor is ;)

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door Barbara » 11 jun 2008, 21:32

Ik beloon mijn paard met snoepjes bij het aanleren van nieuwe dingen. Maar niet alleen met met snoepjes, ik prijs haar vooral de hemel in als iets goed gaat.
Na het werken krijgt ze meestal een appel als beloning.
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door Edith » 12 jun 2008, 09:00

Ik heb ooit een keer de vergissing gemaakt Bibi in de trailer te lokken met een emmer slobber, op weg naar een workshop. Maar helaas werkte dat maar eenmalig, de terugweg was heel moeilijk en ze bliefde daarna een maand geen slobber meer :(
Ik denk achteraf dat ze echt kwaad was en dat ze zich genept voelde...
Maar, toen ze de laatste keer na onze trektocht het laatste stukje eindelijk op de trailer stond, heb ik haar wel handen vol muesli gegeven, niet als lokkertje, maar als beloning en afleiding. Dat werkte wel. Is voor mij het verschil tussen omkopen en belonen.
En laatst toen Bibi zich de eerste dagen op de wei niet wilde laten pakken heb ik weer wat voer gebruikt: zodra ze het halster om had, een paar brokjes en daarna weer vrijlaten ;-) Werkte als een trein, dus dat heb ik maar twee keer hoeven doen. Nu komt ze weer gewoon naar me toe, om lekker wat te doen, niet om hapjes te halen.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

lea
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 mar 2008, 21:47

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door lea » 12 jun 2008, 10:32

ik geef ook nooit als beloning voer, wel krijgen ze savonds een stuk koek of en appel en daar zijn ze gek op. en dan weet ikook gelijkof alles goed is want als ze die appel of koek niet lusten zijn ze ziek .maar dat is gelukkig nog niet gebeurt. maar als het nodig mocht zij om ze zo een keeer om te kopen zal ik het niet laten denk ik om ze een snoepje te geven maar ik heb het nog nooit hoeven doen.

Tamara
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2008, 12:26

Re: Belonen met voer, ja of nee?

Bericht door Tamara » 12 jun 2008, 11:24

Ik heb alleen af en toe een zakje met pepermuntjes, maar ook niet altijd.

Ik heb namelijk ook in het begin les gehad van iemand die altijd beloont met snoepjes, ook tijdens het rijden. Als het hals strekken dan een stukje goed ging mocht ik een snpoepje geven, wat krig je dan dus, als je een even gaat hals strekken gaan ze daarna meteen stil staan en om kijken voor een snoepje!!
Daar ben ik dus mee gestopt.

Wel geef ik soms iets bij het bit indoen, als ik dat drie keer heb gedaan doet ze het weer een paar maanden zonder!

Dus sporadisch iets geven ter beloning of gewoon tussendoor kan geen kwaad, maar niet altijd! vind ik dan he :)

Plaats reactie