Trailer perikelen

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Trailer perikelen

Bericht door Oona » 23 jun 2008, 17:11

Vandaag helemaal alleen op stap geweest met trailer en paard.
Ik ben naar een bos gereden 3 km verder .
Echt om te oefenen zoals net echt.En het ging super van begin tot eind zonder drama's
Want na afgelopen zondag besefte ik dat de routine toch nog niet was wat het moest zijn.
Afgelopen week nog een keertje geoefend en toen ging die er goed op .
Eigenlijk laat ik hem nu alleen de trailer ingaan dat vind hij toch prettiger.Ik doe mijn longeerlijn rond de voorste stang en ga achter hem staan en drijf hem naar voor en dan stapt die er alleen zeer flink op.
En dan kan ik gemakkelijk de stang achter zijn billen dicht doen.

Echter valt het me nu op nu ik in een 1.5 paards rij en voorheen een 2 paards vaak alleen of soms met 2.
Dat eamonn nu toch meer stress vertoont.
En ik zie het vooral aan zijn snuit die dan echt strak staat.Verder staat die rustig stil .
Ergens op verplaatsing rijden vind die wel leuk maar ook spannend.
En we hebben al een paar hele leuke avonturen kunnen doen zoals drunense duinen en de zee.
En dat onthoud hij ook wel.

Maar toch die strakke snuit viel me voorheen niet op.

OOk als ik achter de trailer nog wat aanrommel moet ik goed zien dat die vast staat want hij is geneigd om zich om te draaien vandaag weer bijna.
1 keer oke maar meerdere keren is niet gezond voor de trailer vrees ik.

Iemand hier ervaringen mee ?
Vooral met de stress .
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Trailer perikelen

Bericht door Pamela » 23 jun 2008, 20:05

wat leuk, ik laad Elsa op dezefde manier als jij. had in het begin erg veel problemem met haar met het op de trailer zetten, maar op deze manier gaat het heel erg goed. er moeten ook vooral geen mensen bij komen staan.
Ook Elsa probeert zich soms om te draaien. zet haar dan ook meteen vast. en er hangt een hooinet met hooi voorin.
ik heb haar wel Bach Bloesem remedie gegeven, maar ze was eerder zo in de stres, het hielp niet veel. ik denk dat je maar veel en vaak met je pony op pad moet. iedere positieve ervaring is er 1. succes :D

Gebruikersavatar
Lidewij
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:23

Re: Trailer perikelen

Bericht door Lidewij » 23 jun 2008, 20:22

Wij gaan Copper voor de trailer in, maken m dan vast en geven iets lekkers (Belangrijk!). Dan lopen we naar achter en doen de stang en klep dicht.
Eerst wilde ie nooit de trailer op, maar dat was gewoon luiheid 'er is zoveel te zien daar in de verte' 'staat er nu iets voor mijn neus?' 'O, jullie willen dat ik erop ga?' ' maar er is zoveel te zien daar in de verte!'
Toen mam m n paar keer duidelijk heeft gemaakt dat een trailer met open klep betekent 'lopen' ging ie er daarna zonder moeite zin. Denk dat het, zoals pamela al zegt, vooral belangrijk is dat ie positieve ervaringen heeft. Dus, worteltje als hij erop loopt, rustig de tijd nemen voor alles, in het begin niet te lang rijden etc. Een beetje ontevreden zijn ze toch wel als het anders is dan weiland

gr,

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Trailer perikelen

Bericht door Inez » 23 jun 2008, 22:26

Vastzetten terwijl de stang er nog niet achter zit, vind ik echt doodeng. Dat doe ik never nooit. Moet er niet aan denken als ze dan naar achteren gaan.

Ik laad de rijpony's altijd alleen. Touw over de rug gooien en hoppa er in. Heb dan een 2-paards-trailer met schot, zodat ze niet om kunnen draaien. Ik laat ze ook altijd (bijna altijd) los staan, zodat ik ze meteen weer uit kan laden. Op langere ritten zette ik ze wel altijd vast, maar ik ben met mijn achterlijke hoofd nu twee keer vergeten een pony los te maken voordat ik ze er uit haalden, wat bij Brim zonder brokken (maar wel een salto achterover :shock: ) en bij Giga met een kapot bovenooglid verliep, dat ik dat ook maar niet meer doe. Brim en Giga gaan dus altijd los mee, Easter zet ik soms wel vast als we op concours gaan, maar dan heb ik Fleur bij me om er aan te denken dat hij vast staat :oops: .
Giga maakte er in het begin wel een potje van en wilde er niet in haar eentje in. Door een kleine miscommunicatie heeft ze toen van Paul een beste tik met de zweep gehad, was iets te heftig, maar het heeft enorm geholpen. Ze heeft bijna nooit meer "geweigerd".

De andere pony's laden we altijd met z'n tweeën. Meestal gaat dat makkelijk. Er zijn er bij die wel moeilijk doen (ik zal geen namen noemen, Bibi :mrgreen: ), maar over het algemeen is dat op te lossen met voetje voor voetje naar binnen schuiven en wat brok.

Ik heb het idee dat ik wat strenger ben dan de meesten op het forum. Bij mij is gewoon luisteren en niet zeuren belangrijker dan fijne ervaringen op doen.

Op je vraag terug te komen, ik zou geen reden weten waarom een 1,5 paards trailer minder fijn zou zijn. Meeste paarden vinden het fijn als ze wat meer ruimte hebben, zodat ze schuin kunnen gaan staan.
Misschien rammelt er iets, waardoor hij het vervelend vindt?
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Trailer perikelen

Bericht door Edith » 24 jun 2008, 08:44

wacht maar af, we gaan deze zomer zoveel oefenen dat ze alledrie gewoon zonder enige aarzeling erop lopen. :mrgreen: Ik weet van Bibi vrij zeker dat als ze het eenmaal doet, het ook nooit meer een probleem zal zijn. ze moet gewoon 'even' over die drempel. :roll:
Ik denk dat de 'gewoon niet zeuren' methode alleen werkt als je heel zeker van je zaak bent, en dat goeie ervaringen helpen en slechte al je werk teniet kunnen doen... Wij hadden een tijdje een Fjord op stal die zo ongeveer op elke trailer aantrok, omdat ze heel veel vakanties had gedaan met haar vorge eigenaar. Die vloog erop af! Tot ze een paar keer naar de kliniek moest, toen begon ze na een keer of drie te weigeren...

Raven vind het gewoon echt eng, die krijgt geen hap door haar keel als ze er net opstaat, appeltje hoeft ze dan niet eens. Als we eenmaal rijden wordt ze wel rustiger en gaat ze ook wel wat hooi eten, maar het blijft voor haar echt een overwinning, elke keer als ze erop gaat.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Trailer perikelen

Bericht door Oona » 24 jun 2008, 12:35

Ik weet zeker dat eamonn de trailer ook nog gaat koppelen aan leuke uitjes.
Want de zee vind die geweldig.
En die gaat vaak op onze planning gaan staan.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Trailer perikelen

Bericht door Pamela » 24 jun 2008, 20:40

eigenlijk heb ik ook nooit problemen met mijn pony's gehad, ik moest het altijd alleen doen, dan moet je wel trukjes bedenken. de meeste waren altijd met voer te bespelen. De longeerlijn dan om de voorstang zodat je zelf de achterstang vast kan maken, klep dicht en via het voorluikje ze vast zetten en rijden alsof je een pan met soep in de auto hebt staan is mij geleerd. na een paar keer liepen ze er zo op. Maar Elstar was/is niet te lijmen met voer, nu na een half jaar eet ze het snoepje wat ik door het voordeurtje geef op, maar nog niet van harte. daarvoor was ze zo nerveus alsof ze dacht dat ze naar de slager ging. met het oefenen met Elstar ging het eigenlijk niet goed, je kent dat wel bezem er achter, trailer tegen de muur, lijntje er achter, en dan luktje het ergens wel een keer. moet zeggen dat ik daar toch niet goed tegen kan. was ook zo verwend met Tatoe, die liep voor je uit de trailer in. tot dat ik dacht: dit is allemaal niet goed, niemand er bij, gewoon zoals ik het vroeger ook deed met jonge pony's, longeerlijn over de voorbalk emmertje voer voorin. toen Estar halverwege de trailer terug wilde lopen, heb ik gezegt : nou is de gort gaar en haar een flinke tik op haar kont gegeven. sinds dien loopt ze gewoon de trailer in, wel met die eeuwige longeerlijn maar ok, ze doet het voor mij echt fijn vind ze het nog niet. ;)

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Trailer perikelen

Bericht door Inez » 24 jun 2008, 21:11

Is waarschijnlijk precies de goede mix en timing geweest qua voer en tik :mrgreen: .
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Trailer perikelen

Bericht door Edith » 06 jul 2008, 15:51

Sinds twee dagen kan ik volop oefenen met een trailer! Hij staat op een erg gunstige plek en ik mag 'm zo lang als nodig gebruiken... erg fijn! Ik doe voorlopig de methode 'elke dag na het werk voer eten op de trailer'. Zowel Bibi als Flynn stonden vandaag (tweede dag dus) al met beide voorbenen binnen min of meer rustig te eten en gingen netjes achteruit eraf. Bibi stond zelfs al een keer helemaal binnen! (ging wel zelf weer met een rotgang naar buiten, maar we zijn een eind op weg!).
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Trailer perikelen

Bericht door Oona » 06 jul 2008, 15:55

Dat is een goede .
Oefenen tot ze het saai vinden zelfs.
Ik heb bij eamonn 1.5 maand elke dag 20keer op de trailer gezet.
En het ging super en plots was het weer stuk.
Maar ik wijt het aan de routine.
Ik heb nu een nieuwe manier en ik vind deze nu zo simpel laat hij zichzelf er maar opzetten is veel gemakkelijker voor mij.
En hij hefet het niet eens door.

Succes nog met bibi en flynn
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Plaats reactie