zeer ongerust

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
sonja
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:59

zeer ongerust

Bericht door sonja » 10 aug 2008, 18:58

Hallo iedereen, kom ik vandaag bij de paardjes, vertelt de pensionhouder mij, dat mijn connemara gisteren de voederton leeg gemaakt heeft, dit wil zeggen dat zij waarschijnlijk zo een 15 kg natures best op heeft. De deur van het voederhok was opengebleven en hij was naar binnen gelopen voor de telefoon. Uitzonderlijk was ik gisteren niet geweest, had hij mij dan tenminste opgebeld. Ik ben nu wel bang, Aileen heeft al hoefproblemen en krijgt in de zomer geen krachtvoer, enkel gras en mineralen. Wat kan ik nu het best nog ondernemen of geven, hij maakt er blijkbaar niet veel problemen van(het was een ongeluk zei hij)
Alle tips zijn welkom en ga morgenvroeg toch de veearts op de hoogte brengen.
Groetjes
Sonja

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: zeer ongerust

Bericht door Pamela » 10 aug 2008, 19:02

ik denk even geen gras, maar wat oud hooi. wel rustig in beweging houden. dat is echt vreselijk schrikken. sterkte er mee.

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: zeer ongerust

Bericht door Inez » 10 aug 2008, 19:29

Dat is inderdaad niet leuk. Ik zou haar ook goed stengelig hooi voeren. Ik weet eigenlijk niet hoe snel de problemen zich normaal voordoen na zo'n overdaad aan koolhydraten.

Hopelijk valt het mee!
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

sonja
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:59

Re: zeer ongerust

Bericht door sonja » 10 aug 2008, 19:41

Dit was erg schrikken, vooral dat die man ze dan nog op gras laat. Hopelijk houdt ze er niks aan over!
Bedankt

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: zeer ongerust

Bericht door Edith » 11 aug 2008, 08:01

Wat een super stom 'ongeluk' zeg. Ik hoop erg voor je dat het meevalt. Een gelukje dat het Nat best was (daar zit geen melasse in heb ik begrepen) en niet bv sportbiks ofzo...
Hoe is het nu?
Ik zou idd ook zeggen: hooi, lichte beweging en goed in de gaten houden of ze pijnlijk gaat lopen op het hard. Als dat zo is, kun je de directe pijn verlichten (en wellicht erger voorkomen) door de toon van de voorhoeven goed kort en rond te vijlen (van boven naar beneden) en te zorgen dat dit de grond niet raakt. Maar hopelijk hoeft het niet zover te komen!
Sterkte ermee!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

sonja
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:59

Re: zeer ongerust

Bericht door sonja » 11 aug 2008, 20:04

Hallo, ben vandaag gaan controleren, we hebben met de eigenaar van het pension een klein stukje afgezet, om te beletten dat ze té veel gras binnenkrijgt. De hoeven voelen inderdaad warm aan, maar ze loopt normaal. Hopelijk gaat het niet erger worden.
Groetjes

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: zeer ongerust

Bericht door Oona » 11 aug 2008, 21:16

Begrijp ik dat goed.
Is de kans op hoefbevangenheid nu groot omdat ze een hele ton heeft leeg gegeten?
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: zeer ongerust

Bericht door Inez » 11 aug 2008, 21:30

Oona schreef:Begrijp ik dat goed.
Is de kans op hoefbevangenheid nu groot omdat ze een hele ton heeft leeg gegeten?


Ja dat klopt: 1 van de zeer vele oorzaken van hoefbevangenheid is een inname van een zeer hoge dosis makkelijk verteerbare koolhydraten (zoals brokken).

@ Sonja: hopelijk loopt het met een sisser af! Wat zei de dierenarts?
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

margreet
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2008, 09:24

Re: zeer ongerust

Bericht door margreet » 11 aug 2008, 21:37

iets dergelijks is me ook ooit overkomen met mijn pony Doddel. Ze had zich tonnerond gevreten en stond er zuchtend en amechtig bij. Ik heb haar toen een aantal keren per dag beweging gegeven, in het begin alleen stappen een half uur en toen ze iets beter werd een klein drafje erbij eventjes. En verder een heel klein beetje hooi gegeven en over twee dagen een kist wortels om te laxeren. dat is allemaal goed afgelopen gelukkig. Ik was niet alleen bang voor hoefbevangenheid maar ook voor maandagsziekte, die connemara's hebben zulke dikke billen!

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: zeer ongerust

Bericht door Oona » 12 aug 2008, 10:24

Weer wat geleerd.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Plaats reactie