Gedoe rond de Zonnehoeve

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door SilverSan » 27 jan 2010, 09:21

Op Bokt is een heel gesteggel ontstaan over de Zonnehoeve:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=1236181
(Voorgaande topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1235364)

Ik ben niet bekend met de situatie. Maar het is weer eens zo dat mensen die óók niet bekend zijn met de situatie, gelijk hun oordeel klaar hebben... Wat ik me nu afvraag, waarom denkt iedereen het altijd beter te weten, ook al kennen ze maar een half verhaal? Kent iemand hier de situatie bij de Zonnehoeve? Hoe groot is het terrein waar de pony's op staan? Want ik heb ook Connemara's in Ierland "in het echt" zien staan, en die hadden het ook zeker niet allemaal even makkelijk, en ook niet altijd een "luxe schuilhok" bij de hand. Moeten we dan in Ierland de helft van de eigenaren gaan aanklagen omdat ze daar niet op "penny-wijze" voor de paarden zorgen?

Let wel: dit is absoluut geen oordeel over de Zonnehoeve en ik vraag op die manier ook geen reacties. Probeer ook bij het lezen van de genoemde topics te bedenken dat een verhaal altijd twee aknten heeft. Dit valt me gewoon heel erg op en ik vraag me af of er hier mensen zijn die er ofwel ernerzijds wel meer van weten (gelieve nog steeds geen oordeel te vellen, tenzij je er dagelijks komt) ofwel die begrijpen wat mijn strekking is en zich ook afvragen waarom zoveel dingen "op fora" in een "hetze" ontaarden. Ik hoop dat ik mezelf goed heb kunnen uitdrukken in de lettertjes op het scherm en dat er nu geen "bokt-achtige" discussie ontstaat, dat is absoluut niet mijn opzet!
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Margriet
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:49

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door Margriet » 27 jan 2010, 13:15

Bij Piet in het begrazingsgebied gaat het om stukken bos, veldjes en waterpartijen van zo'n 20 ha en groter. Hij gaat echt kontoleren of de dieren nog voer hebben. 's Winters staan er pakken kuil in het gebied. Wij hebben een aantal pony's bij Piet laten lopen. Ze zagen er altijd prima uit. Hij houdt goed in de gaten of het gebied nog voldoende voer oplevert. Is dit niet het geval dan wordt de kudde verplaast. Het enige wat minder is is de hoefverzorging. De hoeven slijten daar op natuurlijke wijze en dat is niet altijd zo als je hoeven ziet die bij de smid vandaan komen.

wilma
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:13

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door wilma » 27 jan 2010, 15:24

Ik heb het hele gedoe rond de Zonnehoeve ook gevolgd op Bokt.
Zoals jullie wellicht weten heeft O'Kay de eerste 4,5 jaar van haar leven daar gelopen.
Ik wilde per sé een pony van deze fokker, omdat paarden daar opgroeien op een manier
die de oorspronkelijke habitat van de soort dicht benaderd. Daardoor kunnen ze hun hele natuurlijke gedragsrepertoire
ontwikkelen en gebruiken. Maar: het is natuurlijk wel een hard leven! Bij vlagen méér dan oncomfortabel.
Alleen... hoe erg is dat?
Paarden/pony's zijn net als wij zelfstandige zoogdieren, en deze dieren zijn perfect uitgerust
om juist in deze soort omgeving te overleven. Van uitdagingen word je creatief, ondernemend en
slim in het bedenken van oplossingen.
Dat geldt voor mensen en dat geldt voor paarden.
De pony's van de Zonnehoeve worden op dit moment geconfronteerd met een winters probleem, dat ze prima de baas kunnen,
mits de basisvoorwaarden voor de soort ter plekke in orde zijn.

Ik kan niet oordelen over het betreffende stuk natuurgebied. O"Kay liep in De Stille Kern, een
1000 ha groot en afwisselend terrein met waterpartijen, bos, open stukken en moerasdelen.
Elk gezond en normaal paard moet daar de winter prima kunnen overleven.

Wat O'Kay betreft: die kan echt wel het ijs op het water breken, als ze de kans krijgt worden
al mijn bomen snel en vakkundig van de bast ontdaan, ze eet sneeuw, graaft grote kuilen om de brandnetelwortels
te bereiken, slaapt in de sneeuw, staat altijd daar waar de wind het minste last geeft en heeft ook de
afgelopen nachten bij -14 echt genoeg gehad aan haar eigen vacht. Natuurlijk gebruikt ze regelmatig
de beide schuilstallen en natuurlijk is het prettig dat ze niet 16 uur per dag sneeuw weg hoeft te schrapen,
maar gewoon naar een berg kuilgras kan lopen.
Maar dat is precies het verschil tussen ons westerse leven en dat van een mens in bijvoorbeeld een derde wereld land.
Comfort is prettig, maar daarom nog geen levensbehoefte...

Veel paardeneigenaren beschouwen hun volwassen (!)dier als een soort grote afhankelijke baby, die voortdurend hun zorg nodig heeft.
Zij voelen zich goed bij het verlenen van die überzorg, hun paard wordt echter alle keuzevrijheid ontnomen.
En omdat hun paard steeds minder toegerust is op mindere omstandigheden, zien zij steeds vaker (oprecht gevoelde)
dierenmishandeling/verwaarlozing om zich heen...

en

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door Edith » 27 jan 2010, 21:48

Ik vind dit vooral een voorbeeld van hoe een forum als Bokt werkt... op het eerste bericht reageert iedereen reuze verontwaardigd, tot en met in beslag nemen aan toe, in het tweede - pony's blijken gewoon bijgevoerd te worden - is ineens iedereen positief... zoooo makkelijk om lekker snel je mening klaar te hebben... :roll:

Ik ben blij dat het hier allemaal wat genuanceerder is zeg! (daarom lees en reageer ik hier ook graag en niet op Bokt... dit soort 'discusssies' zijn daar dagelijkse kost, heb wel meer nare vuilspuiterij daar gezien... Trouwens ook wel leuke dingen hoor. ik wil ook weer niet beweren dat het allemaal nare mensen zijn :mrgreen: )

Overigens geloof ik echt wel dat Piet goed voor zijn pony's zorgt! persoonlijk maak ik me daar veel minder zorgen over dan over alle pony's en paarden die met een beetje sneeuw voor de zekerheid maar binnen gehouden worden of überhaupt niet buiten komen... die vind ik heel wat zieliger! :(
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

jet
Berichten: 259
Lid geworden op: 16 mei 2008, 09:45

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door jet » 28 jan 2010, 11:09

het natuurgebied waar t hier over gaat isvolgens mij "onder de hoogspanning", zo noemden we dat, veel beschutting van bomen. mijn kwpn-er hield het daar zelfs prima uit in de winter. wekelijks een baal kuil erheen en zeeven nakijken. ze zag er in de winter dan niet zo mooi uit, lang haar en aan het eind van de winter iets schraal maar met glimmende heldere ogen en een vrolijke bok/sprint kon er makkelijk vanaf hoor :D . zodra t gras ging groeien was ze in no time weer veel te dik.... ;) .
de meesten van ons kennen alleen de paarden op stal, inderdaad, gepampert als een baby, vaak sacherijnig van verveling (ik bedoel dus geen van de ponys van jullie, dat is duidelijk heel anders! ;) ). we zijn met zn allen opgevoed met t idee dat dat "een goed verzorgd paard" is. gelukkig is dat aan het veranderen! ik liet item ook elke dag (tenzij de grond echt te bevroren was, maar regen/sneeuw kon hij best tegen met zn deken ondanks zijn drukke schema) in de wei met moony en/of meris, lekker voor tussen de oren. risico op blessures neem ik voor lief (binnen de grenzen van dan), een gelukkig paard presteerd beter, minder ziek etc.
piet haalt een pony die ziek is naar binnen, haalt ook gewoon de dierenarts etc. als er wordt bijgevoerd kijken ze naar t water en indien nodig wordt t ijs gebroken met de voorlader van de traktor (bijna nooit nodig). het enige nadeel van de vrijheid en ruimte die ze krijgen is dat als een pony geen zin heeft om zich te laten zien, dat ook echt niet gebeurd....mocht hij dan conditie verliezen zie jedat pas na maanden en is het of alweer over (merk je er dus niks van) of ze zien er slecht uit (meteen naar binnen, wormenkuur/dierenarts). bijna altijd knappen ze in n paar weken weer op en worden ze voorbereid op de wei en gaan ze een heel stuk tammer weer naar buiten en dat is wweer makkelijker checken de volgende winter.
ach weet je, sterretje, moonys oma is niet voor niets 34 geworden in het natuurgebied....ze liet zich nooit vangen :mrgreen: en is nooit meer binnen geweest nadat ze in de burgkamp is gezet :D (uiteindelijk was ze oud en liet ze zich pakken,niet ziek/mager, maar ze leek "klaar" met t leven, na n weekje verwennen in een grote stal, is de dierenarts geweest)
zolang er bomen, voer en water isredden ze zich prima hoor! (bovendien zijn ze gelukkig ook, een paard heeft niet genoeg aan een mens voor zn sociale uitlaatklep)

Gebruikersavatar
Isabelle
Berichten: 700
Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:59

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door Isabelle » 28 jan 2010, 20:52

Gelukkig weten we wel beter, Piet zorgt echt goed voor de pony's daar kunnen de andere zogenaamde natuurbeheerders en staats bosbeheer nog best wat van leren :lol:

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door SilverSan » 29 jan 2010, 08:56

Dank jullie voor de reacties. Dit zijn tenminste reacties uit eerste hand, met een eerlijk open antwoord. Ik hoop dat als er nu gegoogled wordt dat dit Topic ook hoog op Google komt, beetje fatsoenlijk tegenwicht.

Ik wil uiteraard ook dat mijn Owen perfect verzorgd wordt. Maar, hoe doe ik dat? Ik zorg dat hij zich kan gedragen zoals hij wil, wanneer hij dat wil en met wie hij dat wilt. 's ochtends gaat hij naar buiten en 's avonds, voor MIJN gemoedsrust, wordt hij weer netjes op stal gezet. Ik wil dat hij nu nog genoeg kan slapen en alles rustig kan verwerken en zeker opdroogd. Maar of dat voor Owen echt nodig is? Als het weer beter wordt overweeg ik dan ook zeker om hem 24/7 in zijn paddock met speelmaatjes te laten staan. Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat zo'n jong dier veel in de hand komt, aangezien ik zelf niet iedere dag naar hem toe kan wordt het zo toch gedaan. Een compromis dus voor hem en mij. Maar ik poets hem maar 1 x per week, zodat zijn velletje vettig blijft, want meneer staat doodleuk in de zeikende regen hoor. Mocht het nodig zijn moeten ze zeker kunnen schuilen, maar ook op onze pensionstalling is 1 paddock met alleen veel bomen ipv een schuilstal. En die paarden hebben er echt geen last van. Zijn wij dan ook gelijk dierenbeulen? Want tenslotte staan er nog geen 200 meter verderop 18 luxe paardenstallen voor ze klaar. Voor als ze ziek zijn of moeten bevallen (of zoals voor mijn Owen). Want sluit een van die gezonde paardjes op (en dat zijn hoog in het bloed staande Quarters en Paints die er tussen zitten) en ze gillen je de hele nacht uit bed hoor. Je moet niet doorslaan in het natuurlijke, maar je moet een paard ook zeker niet betuttelen als een speelgoedpop. Als je dat wilt ben je meer met een barbie plus barbiepaard of desnoods een CHiwawa. Maar goed, dat is mijn mening, en dan gaan we al weer naar een heel andere discussie, wat niet de bedoeling is.
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Anouk
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2008, 07:58

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door Anouk » 18 feb 2010, 10:57

Upje heeft ook op de zonnehoeve gelopen en die was keihard;)
Ben ook met Jet daar in het natuurgebied geweest! Super mooie omgeving:D

jet
Berichten: 259
Lid geworden op: 16 mei 2008, 09:45

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door jet » 21 feb 2010, 11:28

ja, dat weet ik nog...3 uur rondzoeken geen paard gezien :mrgreen:
wel allemaal koeien :)

astrid8
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 okt 2009, 14:59

Re: Gedoe rond de Zonnehoeve

Bericht door astrid8 » 13 mar 2010, 18:27

Ik heb eerder met bokt negatieve ervaringen, wat een gezeik (sorry voor mijn taalgebruik) van mensen die niet eens weten waar en over wie ze het hebben, maar wel hun mening gelijk klaarhebben,

Ik zou deze site (bokt dus) maar niet te serieus nemen.
Laat ze daar maar doen.

Plaats reactie