Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Inez » 21 jun 2008, 13:38

Naar aanleiding van Anouk's vraag bij het ONCK-topic, open ik hier maar even een nieuw topic over het uiterlijk van de Connemara.
Anouk's vraag was:
Anouk schreef:Op het ONCK hebben we veel connemara's kunnen bewonderen. :D
Maar ik weet niet of jullie het ook opviel, maar ik vond nou niet echt dat je duidelijk kon zien dat ze allemaal connemara waren. daarmee bedoel ik het uiterlijk..

Ik ben dan benieuwd naar wat voor een bepaalde eigenschappen ze dus moeten hebben om connemara te zijn behalve papier, dus ook uiterlijke kenmerken?
Ik ben nog niet zo heel lang met de connemara's bezig en wil daar wel graag wat over weten. :mrgreen:


Nu zou het makkelijk zijn om hier de rasstandaard neer te zetten, maar het is misschien leuker om te horen hoe iedereen denkt dat een Connemara er uit hoort te zien.

Voor mij is het een robuuste pony, dus veel body/borstkas, stevige benen en een stevige hals. Een vriendelijk hoofd met stevige kaken. En dan wil ik ook nog dat hij of zij mooi kan bewegen: ruime draf, veel zweefmoment, ruime stap en een sterke galop.
En behalve het uiterlijk, wil het innerlijk ook wat: geen nerveuze hittepetit, maar eentje die tegen een stootje, geluidje, wapperend zeiltje etc. kan.

Ben benieuwd wat de anderen verwachten van een Connemara.
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Edith » 21 jun 2008, 14:41

Ben het met jouw omschrijving eens en wil graag toevoegen: echt ponyhoofd, grote ogen, mooi kleurtje en een goeie rug, waarop het niet heel moeilijk is om een passend zadel te vinden. En qua beweging ook behendig, dwz springvermogen, maar ook handigheid in het terrein, niet struikelen over een losse graspol ;-) maar in staat om als een soort steenbokje rond te springen :roll: al dan niet gevraagd.
en innerlijk: zeer intelligent, werkwillig, mensgericht, zelfstandig, soms aanhankelijk en in voor een spelletje.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Iris
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 mar 2008, 20:14

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Iris » 21 jun 2008, 15:42

Ik kon heel duidelijk zien dat het Connemara's waren!

Voor mij zijn de kenmerken: Vaak schimmel, hoge knieheffing, ruime gallop, meestal korte draf, flinke nek, kleine en fijn gebouwde koppies, dikke en volle staarten, ronde kont.
Bikkel (Castor van de Leliaard) & Iris: M1+ 6

Bikkel, bedankt voor alles! Het ONCK was geweldig met jou

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Oona » 21 jun 2008, 20:28

Tja ik weet niet hoe ene connemara eruit moet zien.
Maar ik kan wel mijn connemara beschrijven.

Veel flinke body.
Droog beenwerk.
Een kort hoofd maar flinke kaken en jukbeenderen (deze doen ze vaak lijken op een arabier) hoeveel mensen vroegen me al niet of ik een arabier heb tot ik de gelijkenis van de jukbeenderen zag.
Looks van een echte vriendelijke pony met een flinke nek.
Vierkant model.
Inderdaad kortere drafpassen
Ruime galop
Als een connemara er niet zou uitzien zoals hij eruit ziet dan had ik nooit met een pony kunnen blijven rijden.
Gelukkig zien ze er zo uit.

een echt pony karakter .
Braaf , betrouwbaar maar toch brutaal soms.
ideale combinatie.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Inez » 21 jun 2008, 20:58

Er zijn zat Connemara's met ruime draf hoor!
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Oona
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 mar 2008, 18:38

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Oona » 21 jun 2008, 21:02

Ja echt kort is eamonn zijn draf niet maar ik vergelijk altijd maar met zijn tinkermaatje waar we mee op buitenritten gaan.
Die neemt in het algemeen grotere passen die wij nooit kunnen bijhouden.
Dus zeg ik eamonn heeft pony passen in alle gangen.
www.heerlijkerijkunst.be instructie ,trainingen, flegmatieke paarden

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Edith » 21 jun 2008, 21:36

Ik denk dat die draf wel iets is waar in Nederland meer op gefokt is. Raven heeft een mooie ruime draf, Flynn maakt echt uit zichzelf hele grote passen, (heeft ze vast van Easter) Bibi loopt korter, maar daar werken we aan en haar draf wordt ook steeds beter. Alhoewel ik 'beter' voorzichtig gebruik, ik zit op Bibi's kortere passen eigenlijk lekkerder dan op Flynn, daar moet ik echt wennen aan het minder snelle lichtrijden. Maar als je Flynn ziet lopen denk je: Oh... gaaf! (maar ik ben een beetje bevooroordeeld ;-))

wat ik echt heerlijk vind aan Connemara-gangen is dat ze zo lekker vlak naar voren zijn, en niet zo hoog opgooien. Dat zit echt heerlijk op lange ritten!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Inez » 21 jun 2008, 21:41

Edith schreef:wat ik echt heerlijk vind aan Connemara-gangen is dat ze zo lekker vlak naar voren zijn, en niet zo hoog opgooien. Dat zit echt heerlijk op lange ritten!!


Maar goed dat je nooit op Curragh gereden hebt. Die gooide je zo hoog op dat je bijna met je hoofd tegen het manegedak aan zat :shock: :P .
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

Gebruikersavatar
Barbara
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 mar 2008, 08:17

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Barbara » 21 jun 2008, 22:04

Ik vond juist ook dat er veel overeenkomsten waren tussen alle Connemara´s. Vooral idd het typische Connemarahoofd. Wij zeggen altijd dat Sta `bolle kikkerogen`heeft. :D

Ook de stevige nekken en ronde konten zijn wel typisch. Wel vond ik dat er verschil zat in bouw. Ik vind Star bijvoorbeeld vrij chic voor een Connemara. Ik heb ook veel robustere Connemara´s gezien.
Maar dat waren opvallend vaak de ruinen... :?:

Verder vind ik het opvallend at het allemaal behoorlijk stoere pony´s die makkelijk in de omgang zijn maar het zijn beslist geen dooie dienders.

De korte draf herken ik wel bij Star. Ook de stap is niet echt een goede gang van haar maar ik weet niet of dat nou typisch Connemara is.
Star is trouwens wel een echte sport-wedstrijdpony. Op concours doet ze altijd net iets meer haar best dan thuis. Ik weet neit hoe dat met de andere pony´s zit :?:
Mark en Easter van de Leliaard Z1 + 4, springen B + 13 en L + 17, SGW L + 10
Mark en Koss van de Leliaard, dressuur L1 + 6, springen M+2 verkocht
Mark en Starlight Westland, L1 + 7, L + 14 nu helaas met pensioen

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Uiterlijke kenmerken van de Connemara

Bericht door Edith » 21 jun 2008, 22:15

Inez schreef:
Edith schreef:wat ik echt heerlijk vind aan Connemara-gangen is dat ze zo lekker vlak naar voren zijn, en niet zo hoog opgooien. Dat zit echt heerlijk op lange ritten!!


Maar goed dat je nooit op Curragh gereden hebt. Die gooide je zo hoog op dat je bijna met je hoofd tegen het manegedak aan zat :shock: :P .


Grappig, dat had ik niet verwacht, zal ook wel weer verschillen per pony. Ik kan echt niet lekker rijden met een pony of paard dat hoog opgeeft, dan raak ik mijn balans kwijt. :o
Door de vlakke gangen die ik gewend ben vind ik tölten ook niet zo heel bijzonder: ik kon op m'n oude Fjord ook met een bekertje water draven/doorzitten zonder te verspillen en op Bibi lukt dat ook wel. :geek:
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Plaats reactie