Western rijden met een Connemara?

Allerlei over de Connemara
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Western rijden met een Connemara?

Bericht door SilverSan » 12 jun 2009, 08:01

Hallo allemaal,

In het topic voorstellen heb ik het al aangesneden, zijn er hier mensen die meer weten over de mogelijkheden van het gebruik van een Connemara in het westernrijden? Wat zijn de voors en tegens, bijvoorbeeld in vergelijking met een Quarter Horse? Ik weet dat zelfs Haflingers gebruikt worden, dus wat dat betreft lijken Connemara's mij ook zeker geschikt...

Dan heb ik ook nog een tweede vraag: weet iemand hier in de buurt (Diest, centraal België) toevallig iemand die Connemara's heeft waar op gereden kan worden? Dan denk ik bijvoorbeeld aan een buitenrit (tegen vergoeding uiteraard hoor) of eventueel zelfs een les? Niet dat ik het erg vind om een tijd te rijden, maar in de buurt is toch wel makkelijk ;) Het is maar voor een keertje, zodat ik me weer kan herinneren hoe het gangenwerk ook al weer was.

Ik hoop dat iemand hier me verder vooruit kan helpen met mijn zoektocht naar het geschikte paard voor mij :mrgreen:

Groetjes Sandra
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Western rijden met een Connemara?

Bericht door Pamela » 12 jun 2009, 13:01

ik weet niet of iedere Connemara het zelfde gangwerk heeft. heb zelf het geluk gehad bij de 3 Connemara's die ik had/heb dat ze hele fijne gangen hebben, erg vlak en soepel, daar ben ik eigenlijk ook voor op de Connemara gevallen.
maar een harddraver zit net zo heerlijk ;)

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Western rijden met een Connemara?

Bericht door SilverSan » 15 jun 2009, 15:39

Ik heb inmiddels via Hyves iemand gevonden die western rijdt met een Connemara. Het is nu eenmaal geen quarter die er speciaal voor gefokt zijn, maar ze kunnen het zeker.

Ook ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik bij iemand mag gaan rijden op een Connemara :mrgreen: Hoewel ik inmiddels overtuigd ben, wil ik dat zeker nog doen, gewoon voor de zekerheid. Ik heb al veel aardige mensen ontmoet die me al heel veel informatie hebben gegeven. Uiteraard sta ik open voor nog meer informatie, ik wil graag goed onderlegd zijn voor ik ergens aan begin... Dus als mensen nog tips hebben in verband met western rijden, graag!

Maarre, een harddraver (Ik heb ooit op een Franse draver gereden) vind ik echt niet lekker zitten hoor, zeker niet in galop. Die hangen veel te veel op de voorhand en met de galop is het net of je er vooraf afgegooid wordt... Dussss, misschien ben ik een zeur, maar in volle galop een sliding stop maken wil ik liever doen op een paard dat zijn onderhand er van nature al iets beter onder brengt :ugeek:

Groetjes Sandra
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Gebruikersavatar
Yv_
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mar 2009, 15:30

Re: Western rijden met een Connemara?

Bericht door Yv_ » 15 jun 2009, 15:54

Ik ben degene van hyves geloof ik :).

het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen. Bij de langzamere onderdelen zoals pleasure, horsemanship en trail, maak ik me zeer zeker geen zorgen of een connemara daar in mee kan draaien. Daar antwoord ik volmondig ja op. Bij de snellere onderdelen zoals de koeienonderdelen, reining en barrelrace, zal je waarschijnlijk moeilijker mee kunnen komen, omdat een connemara niet specifiek voor die sport gefokt is, en de meeste quarters wel. Daarin mis je bepaalde dingen. Maar liggen je prioriteiten niet zo hoog als internationaal mee willen lopen in de sport, dan kun je zeker meekomen.
Wel moet je er even op letten dat de interesse van je toekomtsige connemara wel daar ook liggen, waar jij ze hebt liggen. Want als ik met mijn connemara een onderdeel zou doen wat hij totaal niet leuk zou vinden, kan ik dat wedstrijdgericht wel op mijn buik schrijven. Dat is een tikkeltje eigenzinnigheid, waar denk ik elke connemara wel mee te kampen heeft.

Ik wilde zelf altijd supergraag een grullo quarterhengst. Nouja, Moon is zo ongeveer het tegenovergestelde! Nu ik zijn karakter ken, denk ik dat een volgend paardje ook wel weer een connemara wordt... Het zijn zulke eerlijke beesten, leergierig etc... Bepaalde eigenschappen die je in een quarter gewoon niet zult vinden. Tsja, om dan een tandje harder te moeten trainen om het niveau bij te houden neem ik zelf dan maar voor lief...

Gebruikersavatar
SilverSan
Berichten: 1272
Lid geworden op: 10 jun 2009, 14:53

Re: Western rijden met een Connemara?

Bericht door SilverSan » 15 jun 2009, 16:03

Inderdaad! Het is blijkbaar maar een klein wereldje :d Heel hartelijk dank voor al je informatie!

Nou, ik wil inderdaad ook de snellere onderdelen wel gaan doen, maar ik heb liever een paard waarvan ik zeker weet dat hij de goede kant blijft op gaan als ik dat zeg, dan een die wel alles perfect kan maar niet helemaal te vertrouwen is... En nee, ik hoef niet op hoog internationaal niveau mee te gaan doen, het is puur voor de lol. Ik ben niet zo'n wedstrijdtype, hoewel een lokaal wedstrijdje misschien nog wel leuk zou zijn. Ik hoef niet te trainen met tijdsdruk, maar gewoon om het te leren. Het moet voor ons allebei leuk blijven en ik wil dat gewoon een beetje extra spannend doen ;)

Hoe dan ook, ik heb enorm veel aan je adviezen! Ik leer er geweldig veel van. Zo leuk, al die aardige mensen!!!

Groetjes Sandra
OWEN!!! Best pony of the world :mrgreen:

http://www.ksbosbouw.be

Plaats reactie