Lady Bright Star

Hier kun je je eigen Connemara voorstellen of verhalen over hem of haar vertellen.
Plaats reactie
LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Lady Bright Star

Bericht door LittleLady » 09 mei 2008, 15:50

Ik heb nu al 10 jaar lang mijn connemara pony Lady Bright Star. Ik kreeg haar toen ze 3 was en inmiddels is ze alweer 13 jaar.
Zelf was ik pas 11 en inmiddels 21 ;)
Lady heeft een enorme grote witte druipkol op haar hoofdje (als veulen al) ... waar ze haar naam ook aan te danken heeft een : 'Bright Star' Verder is ze bruin ;) met zwarte manen en staart en wat stekelharig, waarschijnlijk met dank aan haar vader :P .
Toen ik haar kreeg was ze eigenlijk veel te hoog voor mij, maar nu is ze echt de perfecte maat! Ze is vrij hoog voor een connemara (1.56) maar ze is 3 kwart connemara en 1 kwart engelse volbloed.
Haar moeder is Lucky Star en haar vader Atlantic Curragh.

We hebben haar gekocht van de vrouw die haar zelf gefokt heeft (met haar lucky star dus)... daardoor heb ik ook foto's gezien van de moeder en de oma van lady en een hele leuke lieve veulen foto van lady met haar moeder.
Lady was nog niet echt ingereden toen ik haar kreeg, ze was wel zadelmak. Het is een bijzonder verhaal want die vrouw die lady had wilde haar eerst longeren enzo en rustig inrijden maar dat wilde lady niet, daar vond ze niks aan. Uiteindelijk dacht die vrouw: nou weetje ik ga er gewoon opzitten en naar buiten toe want de bak daar vond Lady ook niks aan. Lady is letterlijk langs de A2 ingereden, en dus echt 100 % verkeersmak!!!

Toen ik voor het eerst op lady ging rijden kon ik eigenlijk nog niet zo goed rijden, maar het voordeel was, lady zelf kon ook nog niet zo veel. Zeker in de bak niet, daar stond ze alleen maar stil !!! Uiteindelijk heeft mijn moeder toch besloten haar te kopen (mijn moeder reed al 10tallen jaren en had veel ervaring en eigen paarden gehad in het verleden). Het paard liep dan wel niet, maar ze was wel SUPER lief en betrouwbaar dat kon je zo zien en zo lang ze niet liep kon er ook niet veel mis gaan ;) :lol:
En in al deze jaren is ook gebleken, het is een pony die ALTIJD rustig en lief is... er zijn maar weinig paarden die zo ontzettend lief zijn en dat zeg ik niet alleen omdat het mijn paardje is ;)

Ik heb veel les op haar gehad en vooral heel heel veel plezier. Ik zelf kon niet veel en lady kon niet zo veel maar van elkaar hebben we enorm veel geleerd. Lady is nooit een echt voorwaarts paard geworden, ze is altijd wat sloom gebleven maar kan wel op een recratief niveau netjes dressuur rijden en een klein sprongetje maken.. en verder natuurlijk heeerlijke buitenritten maken!
In het begin reden mijn moeder en zus ook veel op haar maar toen we een 2e pony erbij kregen 8 jaar geleden, een haflinger, is lady echt helemaal van mij geworden. En lady en de haflinger zijn echt een onafscheidelijk duo geworden, waag het niet om er met 1 van de 2 van door te gaan want dan wordt de stal afgebroken ;)

Alles ging geweldig, ik ging zelf steeds beter rijden, zeker ook omdat ik nu iedere dag reed en lady ging ook echt steeds beter lopen, echt mooi dressuur!!
Tot precies 3 jaar geleden. Ik had op de avond nog lekker gereden, was heel goed gegaan, geen problemen.
De volgende ochtend kregen we een telefoontje van de staleigenaren waar ze gestalt stond dat ze haar naar de wei wilde brengen maar ze amper meer kon lopen. Wij vlogen naar stal toe natuurlijk en troffen daar een pony aan die geen stap meer kon zetten, ik had nog nooit zo'n kreupel paard gezien!!
Meteen dierenarts erbij en het vermoeden was een hoefzweer.. paar dagen in een zak en rustig aan doen en na paar weekjes rust weer rustig aan beginnen.. maar ze was nog steeds kreupel :(
Uiteindelijk in de faculteit geweest en foto's gemaakt... en diagnose hoefkatrol gesteld. Links voor 4 en rechtsvoor 3 dus behoorlijk ernstig... en zeker voor een paard dat voor die afwijking nog relatief jong is (toen 10 jaar)

Nu heeft ze speciaal beslag en daar gaat het al 3 jaar SUPER goed mee. Ze heeft niet meer kreupel gelopen. Ze heeft wel haar mindere dagen en zeker in de winter merk je als ze veel stil staat en het koud is dat ze echt heel stram kan zijn... Ik kan ook nooit zomaar begnnen met rijden tis echt elke keer minstens kwartier/20 minuten instappen. Ook geen kleine wendingen enzo rij ik meer en ik kan natuurlijk niet meer springen. Het blijft iedere dag spannend want het kan immers iedere dag voorbij zijn, ik probeer daarom iedere dag weer zo veel mogelijk te genieten op haar. Ook al kan ze niet meer alles en heeft ze slechte tijden.

Dat was het verhaal over mijn aller aller aller liefste vriendinnetje !!!!!!!!!! Die ik nooit kwijt wil. Ik hoop dat ze nog heeel veel jaren mee kan en hoop dat ze nog heel veel jaren kan blijven doorlopen.
We zijn al zeg ik het zelf een geweldig duo. Ik ben zelf noga druk, impulsief, ongeduldig en wisselvallig dankzij mijn ADHD .. maar daarnaast is Lady heel rustig en geduldig waardoor dat elkaar heel mooi aanvult! Plus dat dankzij haar rust en geduld ik zelf door met haar te werken geleerd heb ook een stuk rustiger te zijn en geduldiger ;)

Gebruikersavatar
Inez
Berichten: 2093
Lid geworden op: 17 mar 2008, 11:20

Re: Lady Bright Star

Bericht door Inez » 09 mei 2008, 16:44

Hoi Little Lady (misschien is het leuker als je je naam ook even vermeld: dat praat wat makkelijker),

Wat leuk om je verhaal over een halfzusje van mijn pony Giga te lezen, maar wat jammer dat ze hoefkatrol heeft gekregen. Dat hoor je toch niet zo vaak bij de Connemara's (volgens mij heb ik dat zelfs nog nooit gehoord bij een Connemara).

Gelukkig kun je nog met haar rijden! Dan maar geen hoge school dressuur: zo kun je ook plezier hebben.
Het is wel opvallend dat ze zo heerlijk rustig is, want ze is toch wel 25 % Engels Volbloed!! Curragh heeft dus extra zijn best gedaan om zijn plezierige karakter door te geven :P .
Fotografie, Connemara's en Hollandse landgeiten: http://www.deleliaard.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Lady Bright Star

Bericht door LittleLady » 09 mei 2008, 19:38

Oow haha ja ik ben Renée ;)

Wat leuk halfzusjes :D
Ze is echt super rustig echt helemaal connemara. Maar heel af en toe ... als het heeeeeeeeel koud is en je haar in het losgooibakje doet of ze in het losgooibakje loopt en er zijn andere paarden in de buurt die hard hinnikken ofzo dan gaan staart en hoofd omhoog en herken je haar niet meer terug dan is ze in eens 100 % engelse volbloed :P En gangen die ze dan heeft !!!!!!!!!!! wauw en bokken dat ze dan kan :P
Vroeger de eerste 3 jaar ofzo als het dan vroor en de bak bevroren was hoorde ze haar eigen hoeven op de grond en als het dan ook al heeeel koud was dan kon ze ook ontzettend gek zijn. Bokken bokken bokken met haar hoofd tussen der benen, daar kon ook niemand op blijven zitten. Dan zag je duidelijk dat volbloed naar boven komen, maar gelukkig waren dat meestal maar 2 dagen in het jaar ;) en nu is ze daar al jaren helemaal overheen.

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Lady Bright Star

Bericht door Pamela » 09 mei 2008, 20:09

wat een mooi verhaal over zo'n fijne pony, wat hebben jullie het met elkaar getroffen. dan wil je wel dat pony's allemaal 50 jaar oud worden hè. jammer van de hoefjes, ik denk dat het ook bij de volbloed vandaan komt en niet bij de Connemara.
de volbloeden hadden daar vroeger erg vaak last van, gelukkig is dat via de fok een stuk verbeterd. maar met speciaal beslag kan je er nog erg veel plezier mee hebben :D . ben benieuwd naar en foto.
groetjes, Pamela

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Lady Bright Star

Bericht door LittleLady » 10 mei 2008, 07:39

Ik zou inderdaad graag een foto neerzetten alleen ik zou niet weten hoe :P
Er staan er overigens wel 3 ofzo op de connemara site ;) Maar die zijn best oud.
Maar als iemand mij kan vertellen hoe ik een foto neer kan zetten hoor ik het graag

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Lady Bright Star

Bericht door Edith » 10 mei 2008, 09:31

Hoi Renée,

kijk maar even bij het onderdeel 'foto's' het eerste topic daar gaat over het plaatsen van foto's en het is zelfs mij gelukt ;-) dus dan kan het niet heel moeilijk zijn. Het is even doorzetten, soms geeft die plaatjessite aan dat een upload mislukt is, maar een paar minuten later staat hij er toch??? Kan ook aan het feit liggen dat ik op een mac werk, dus wellicht is het voor jou nog makkelijker.

succes, groetjes, Edith

ps mooi verhaal, ik hoop erg voor je dat het nog lang goed gaat!! Overigens hoor ik in verband met hoefkatrol erg goede verhalen over de methode van Antoine de Bodt, maar misschien weet je dat allang al. gaat heel erg over rechtrichten, net als verschillende andere manieren van lesgeven die je hier kunt tegen komen op het forum, klassieke dressuur, Emiel Voest, Bent Branderup, ik vermoed dat het principe van al die dingen/mensen hetzelfde is en kennelijk goed bij de Connemara past.
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Lady Bright Star

Bericht door LittleLady » 10 mei 2008, 12:34

Bedankt ik ga het is proberen met die foto's.

Ik heb inderdaad al veel opgezocht over antoine de bod en ben een keer bij zijn lessen gaan kijken en heb met hem gepraat en een dvd gekocht.
Opzich kloppen zijn verhalen voor een heel groot deel en zal hij echt gelijk hebben enzo, maar het enige wat me een beetje tegenstaat is zijn ontzettende overtuiging van het feit dat hoefkatrol(ontsteking) NIET bestaat dat het allemaal onzin is... terwijl de foto's toch een duidelijk beeld geven en ik het wel een beetje raar vind dat dierenartsen zoiets toch niet zomaar verzinnen. En daarbij zegt hij ook dat het puur de schuld van de ruiter is (vond ik overigens erg pijnlijk om te horen 3 jaar terug :( aangezien ik altijd zo mijn best doe op haar) En ik geloof best dat dat ook wel ermee te maken kan hebben maar bij lady.... hja wij hebben haar gewoon NOOIT overvraagt of te veel met haar gedaan of fout gereden. Het heeft er dan mee te maken dat je ze scheef rijdt, achterhand er niet onder enz enz.. en opzich heeft ze geen goeie achterhand maar we hebben eigk zo relatief recratief gereden dat het door dat rijden haast niet mis gegaan kan zijn. En dat gaf de dierenarts ook aan dat het een paard is met een slechte achterhand en ik probeer hem echt heel erg er onder te rijden maar het zal nooit een toppertje worden in dat opzicht ;)
Ik probeer wel te rijden op zijn manier, ten minste voor zo ver dat lukt, met rechtrichten, achterhand eronder enzo maar moet zeggen dat het best lastig is.
Ik zou eigenlijk best is les van hem willen maar tis vrij duur en hij wil geen les geven zo lang je de ijzers eronder hebt... En dat vind ik zo moeilijk want kijk het gaat gwoon heel goed en ik durf dan ook niet het risico te nemen om de ijzers eronder uit te halen.

Ik ga ff met de foto's prutsen ;)

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Lady Bright Star

Bericht door LittleLady » 10 mei 2008, 13:21

OOOw jemig... nu moet ik dus uit al die 1000nden foto's de mooiste en leukste gaan zoeken ;) Onbegonnen werk natuurlijk
maar we beginnen bij het begin :P

Afbeelding

Lady als veulen bij haar moeder Lucky Star :)

Afbeelding

Hier mochte ze nog springen, toch nog wat connemara springtalent ;)

Afbeelding

Dit was op haar 13e verjaardag met haar nieuwe dekje (31-3-2008)

Afbeelding

Nog meer dressuren ;)

Afbeelding

Op het weiland

Afbeelding

Altijd dat bekende scheve oortje die nooit recht wil als ze op de foto moet ;) En haar mooie winterdeken :D

Afbeelding

Samen met haar grootste vriendje !!

Afbeelding

Omdat je op zulke momenten natuurlijk precies aan de verkeerde kant staat voor een mooie foto ;)

Afbeelding

Zodat jullie haar nog even zonder zadel en ruiter zien lopen ;)

Afbeelding

Omdat ze hier zo schattig kijkt

Afbeelding

En om nog even te bewijzen dat ze verkeersmak is ;)

Haha en nu moet ik echt stoppen want ik kan der zo nog 1000 neerzetten. Moet je nagaan dit is eigenlijk alles van de laatste jaren pas want de 'kinderfoto's' zijn nog uit de tijd van het fototoestel met rolletje. DIe heb ik dus jammer genoeg niet op de computer :P
Laatst gewijzigd door LittleLady op 10 mei 2008, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Lady Bright Star

Bericht door Edith » 10 mei 2008, 13:50

Hah, ik dacht al, dit is vast niet helemaal wat je wilde laten zien, een stukje van jullie bak??? :mrgreen:
In dat fotoprogramma zit een optie 'bewerk' en daarin zit resize, daarmee kun je de foto's verkleinen.

Die als veulen is in elk geval goed te zien, schattig!!!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Lady Bright Star

Bericht door Edith » 10 mei 2008, 13:51

heeej.... nu zijn ze wel goed te zien! Leuk zeg!
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

Plaats reactie