Zweten

Hier kun je je eigen Connemara voorstellen of verhalen over hem of haar vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Zweten

Bericht door Edith » 12 mei 2008, 11:41

Even een vraagje: Met dit warme weer zweet Raven zo ontzettend! Een heel rustig ritje, voornamelijk stap en wat draf en een klein beetje galop (paar minuutjes) en ze druipt gewoon! haar schabrakje is echt doorweekt! Hebben jullie dat ook? Flynn en Bibi zweten veel minder, hoewel Flynn echt nog lang niet Ravens conditie heeft. Rave kan makkelijk vier uur buitenrijden aan, daar ligt het niet aan. Ze is ook beslist niet moe, wil graag veel meer, maar ik hou t vanwege dat vele zweten toch maar rustig aan. We rijden alleen vroeg of 's avonds als het al wat koeler is.
En weet iemand hier iets van elektrolyten? Zou ik haar dat moeten geven, nu ze zoveel vocht/zout verliest?

groetjes, Edith
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Zweten

Bericht door LittleLady » 12 mei 2008, 12:27

hejj,
Lady zweet eigenlijk bijna nooit, zelfs met dit warme weer zweet ze niet, ten minste allleen onder haar dekje en hoofdstel. Maar ze loopt met dit weer ook echt NIET ze is zoow sloom pff.
Maar de haflinger die we hebben die zweet wel heel erg met dit weer en dat doet hij eigenlijk altijd zelfs midden in de winter kan hij behoorlijk zweten. Dus daar rijden we dan ook niet te lang mee maar aangezien hij soms al voor dat hij moet beginnen staat te zweten (onder zijn lange manen) of al heel gauw nat is maakt het ook niet uit om heel kort te rijden want nat wordt hij toch wel lang of kort rijden en hij heeft wel energie. We doen dus meestal wel wat minder lang rijden dan normaal en tussendoor regelmatig even stappen zodat we iig weten dat hij wel op adem komt. en lekker lang uitstappen en afspuiten of even in het bakje zetten nog om te kunnen rollen...
Maar met elektrolyten enzo geen idee.. ik weet wel dat het goed is om een mineraalblok/zoublok in de stal te hangen en als het paard er behoefte aan heeft gaat hij eraan likken en zo niet dan likt hij er ook niet aan dus denk als je dat hebt dat het goed is in principe.
Ik heb een heel mooi paardenboek hier liggen over paardenvoeding en ik zal is ff gaan opzoeken of ik er wat over kan vinden dan laat ik het nog wel horen.

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Zweten

Bericht door Edith » 12 mei 2008, 12:56

Dank je! ja, ze staat als ze even op stal staat om te poetsen wel aan haar zoutblok te likken, maar die hebben we niet in de wei liggen. Even afspuiten/sponzen na het rijden doe ik wel en daarna rollen is ook vaste prik, maar met uitstappen wordt ze niet droger... integendeel :( Zal ook wel komen omdat ze best nog wat vacht heeft...
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Zweten

Bericht door LittleLady » 12 mei 2008, 13:05

Haai,
Ik heb het even opgezocht en het volgende gevonden.

Magnesium en kalium: zijn extra nodig als het paard veel moet presteren en sterk zweet

Kaliumgebrek veroorzaakt: Gebrak na zware prestatie, dirarree en overmatig zweten.
Kenmerken: spierzwakte, bij sterk vochtverlies collaps veroorzaakt door onvoldoende bloedcirculatie.
Voorkomen: Groenvoer, hooi, melasse, biergist, liksteen, mineralenmengsel, elektrolyten.

Magnesiumgebrek veroorzaakt:
Kenmerken: spiertrekkingen, spierkrampen, verhoogde prikkelbaarheid
Voorkomen: zemelen, lijnzaad, luzernehooi, mineralen

Zout is leven
Zout (natriumchloride) ontbreekt bij de gebruikelijke voeding bijna altijd. Voorbeeld: een paard heeft bij matige arbeid dagelijks 30 tot 40 gram natrium nodig. Het normale voer - gras, hooi en haver- bevat slechts een fractie daarvan. Zweet het paard dan wordt de zoutbehoefte nog hoger. Tekenen van zoutgebrek zijn: droge huid rond de mond en neusgaten, likdrang en zand eten.
Heeft het paard erg veel zout verloren, door bijvoorbeeld hevig zweten of diarree, dan begint het te trillen, loopt stijf en lijkt kreupel. In de zomer gebeurt het niet zelden na inspannende ritten in grote hitte.
Paarden in de wei kunnen net zo min zonder zout als paarden op stal. in de wei kun je de liksteen het beste in de schutstal ophangen, om hem tegen de regen te beschermen. In de box is de wand naast de voerbak de gunstigste plaats voor de liksteenhouder. Als het naast de drinkbank hangt, gaan verveelde paarden men hun natte tong langs de steen spelen. Jonge veulens moeten helemaal niet bij de liksteen kunnen komen, omdat ze heel snel 'spelers' worden. Bovendien krijgen ze van zout diarree.
Paarden likken alleen aan goed onderhouden likstenen. Ze moeten schoon en niet te droog zijn. Je kunt het zoutblok af en toe met een spongs vochtig maken. Laat je paard de lekkerste liksteen links liggen?? Sommige stenen zijn voor paarden gewoon onaantrekkelijk - of ze zijn te hard of te zacht dat ze voordurend druipen. Probeer verschillende stenen uit. Als de paardentong nog steeds elke steen afwijst haal hem dan maar weg. Men in plaats daarvan , indien nodig, veezout door het krachtvoer.

Vocht:
Wat is de reden dat een paard vaker an anders de automatische drinkbak bedient of plotseling twee emmers water in één keer drinkt? Heeft het dier koorts? Diarree? Zo niet, dan is de dorst vaak als volgt te verklaren.
Het paard zweet. Paarden verliezen tijdens een uur lichte arbied 5 tot 10 liter zweet. Bij warmte lopen zweetverlies en dorst snel op naar het dubbele en drievoudige.
Op drukkend hete hondsdagen drinken paarden 2twee keer per uur! Bij normaal weer darentegen gaan ze vaak alleen na het voeren naar de drinkbak.

Behoefte aan belangrijke mineralen (per dag)
Paard Arbeid Calcium Fosfor Natrium Kalium Chloor
Pony van Geen 10 gram 6 gram 4 gram 10 gram 16 gram
200 kg
Lichte 10 g 6 g 9 g 13 g 24 g
Matige 11 g 6 g 14 g 16 g 33 g
Zware 11 g 6 g 28 g 24 g 55 g

Pony/paard van
400 kg Geen 20 g 12 g 8 g 20 g 32 g
Lichte 21 g 12 g 18 g 27 g 48 g
Matige 21 g 12 g 29 g 32 g 65 g
Zware 23 g 12 g 56 g 48 g 109 g

Pony/paard van
500 kg Geen 25 g 15 g 10 g 25 g 40 g
Lichte 26 g 15 g 23 g 33 g 60 g
Matige 27 g 15 g 26 g 40 g 82 g
Zware 29 g 15 g 61 g 60 g 137 g

Paard van
600 kg Geen 30 g 18 g 12 g 30 g 48 g
Lichte 31 g 18 g 27 g 39 g 73 g
Matige 32 g 18 g 43 g 48 g 98 g
Zware 34 g 19 g 85 g 72 g 164 g

Dan nog de definitie van geen, lichte, matige en zware arbeid ;)
Geen ardbeid/onderhoudsbehoefte: minimale behoefte, louter voor de handhaving van gewicht, lichaamstemperatuur, bloedcirculatie en functionering van de organen
Lichte arbeid: regelmatig 30 tot 60 minuten rustig rijden (dressuur, longeren, buitenritten of lichte training)
Matige arbeid: dagelijks 2 uur trainingsmatige dressuur of springen, buitenritten met een paar galoppades of 30 minuten zware training voor wedstrijden
Zware arbeid: veelzijdig, endurance, jachtrijden, mennen (marathons)

En als jullie nog willen weten hoeveel calcium, fosfor, natrium, kalium er in de verschillende soorten voer zit (gras, hooi, kuilgras, stro/graan/mengvoer hooi en stro/aanvullende voedingsmiddelen) Dan heb ik daar ook nog wel een schema van. Ik heb ook nog schema's van de behoeftes aan andere voedingsstoffen en ook voor verschillende soorten rassen/paardentype en zelfs een formule om de energiebehoefte uit te rekenen van je pony ;)

En als je het interessant vindt het boek heet: Paardenvoeding praktisch/deskundig/up-to-date/voor alle rassen Geschreven door: 'Margot Berger'
Ik ben er in ieder geval helemaal happy mee met dat boek.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar iig wat info :P

Groetjes Renée

P.s.: het bovenstaande kan hier en daar natuurlijk typfouten bevatten maar heb mijn best gedaan ;)

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Zweten

Bericht door LittleLady » 12 mei 2008, 13:09

hmm dat schema heeft hij dus niet gepakt .. of ten misnte was niet echt een schema maar hij heeft de spaties weggehaalt ..
Het eerste ding zegt iig wat over het paard/pony/gewicht
2e type arbeid
en de hoeveelheden in gramme van links naar rechts: Calcium, Fosfor, Natrium, kalium en chloor ..

En die haf van ons word idd met uitstappen er ook niet echt droger op hoor ;) maarja dan weet je iig zeker dat ze goed op adem zijn aangezien je dat aan het zweten niet echt kan zien omdat ze toch wel nat zijn en blijven.
Die haflinger heeft ook altidj best veel vacht al is hij hem nu eigk wel kwijt.
Lady daarentegen is nooit echt heel dik in der vacht, waarschijnlijk door dat volbloed dat er in zit, maar nu zit ze eigk nog steeds vrij dik in der vacht voor haar doen der vacht is nog dikker dan die van onze haflinger dus dat vind ik eigk wel raar op der hals en schouders is ze nu wel een stuk lichter en dunner maar de rest is echt nog wel dik en donker.
Weet iemand toevallig of dat dat erg /normaal is?? Want meestal zat zij toch wel eerder weer goed in der vacht.

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Zweten

Bericht door LittleLady » 12 mei 2008, 13:12

Wat een ontzettende rare smilies zitten er trwns tussen op dit forum... sommige zijn wel erg punthoofdig zeg :D :) ;) :? best appart :roll:
En sorry voor de spelfoutjes hier en daar :geek: :oops:

Gebruikersavatar
Edith
Berichten: 1191
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:22

Re: Zweten

Bericht door Edith » 12 mei 2008, 13:40

Hoi hoi, dank je wel voor al die informatie en moeite, echt geweldig! ik ga Rave maar eens wat extra zout door haar muesli geven, ik ben bang dat ze nu toch wel wat tekor komt.. (ik zelf ook trouwens.... drink nu wel vier liter per dag ofzo ;-))
ik vind deze wel heel leuk, maar weet niet wat ie betekent :ugeek:

o ja, en spelfoutjes let ik niet op hoor ;)
Raven (1991) wijze leidmerrie *******
Flynn (2004) spruitje ***** +2
Bibi (2002) zenmeester ***** +9
Gipsy (2002) superschatje en gastpony ***** +4

www.astoreponytraining.nl

LittleLady
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2008, 15:19

Re: Zweten

Bericht door LittleLady » 12 mei 2008, 13:53

Alstu!! Ik denk dat wat extra zout geen kwaad kan.
Lady likt eigk nooit aan der likstenen en heb al verschillende gehad voor haar: van die grote witte, kleine witte, eentje met appelsmaak en nu heeft ze er een met wortelsmaak maar toch .. het valt nooit zo bij der in de smaak ;)... meestal likt ze er 3x aan en dan ist klaar.. hja ze poept er altijd op en dan kan ik weer schrobben :roll: Maar nu ik dit zo lees ga ik toch ook maar is kijken ofdat ik niet wat meer zout ofzo moet geven. Ze heeft nl wel in de zomer vaak droog rond haar mond en neusgaten. Maarja eerder wist ik ook niet wat dat betekende.

En deze :ugeek: haha die betekend: 'knettergek' dat staat nl erbij als je er op gaat staan met je muis ;) Maarja als dat al knettergek is :ugeek: vraag ik me toch wel af wat ik als persoon dan ben :D ;)

Gebruikersavatar
Melanie
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 mar 2008, 13:36

Re: Zweten

Bericht door Melanie » 12 mei 2008, 20:32

Robin en Lizzy hebben alletwee nog een redelijke wintervacht, Lizzy vind ik af en toe nog wel eens in de wei met een klamme hals of borst. Als de paarden naar binnen worden gehaald dan is lizzy na wat rennen en vliegen ook echt zeiknat. Robin zweet eigenlijk zelden, in de wei niet en met rijden of rennen ook niet. Al merk je aan hem dat hij wel veel meer moeite heeft met de warmte, ook met die dikke vacht natuurlijk nog. Ik denk niet dat het altijd met conditie te maken heeft, sommige paarden zweten gewoon veel sneller. Een stalgenootje voert een supplement waar elektrolyten in zitten, maar dit doet ze eigenlijk het hele jaar door.
Robin Hood van Graaf Janshof [17-05-1979] [ L2+ 6 ]
Blue Lizzy van de Leliaard [23-05-2006]

Gebruikersavatar
Pamela
Berichten: 1644
Lid geworden op: 18 mar 2008, 19:38

Re: Zweten

Bericht door Pamela » 12 mei 2008, 20:42

LittleLady schreef:Haai,
Ik heb het even opgezocht en het volgende gevonden.

Magnesium en kalium: zijn extra nodig als het paard veel moet presteren en sterk zweet

Kaliumgebrek veroorzaakt: Gebrak na zware prestatie, dirarree en overmatig zweten.
Kenmerken: spierzwakte, bij sterk vochtverlies collaps veroorzaakt door onvoldoende bloedcirculatie.
Voorkomen: Groenvoer, hooi, melasse, biergist, liksteen, mineralenmengsel, elektrolyten.

Magnesiumgebrek veroorzaakt:
Kenmerken: spiertrekkingen, spierkrampen, verhoogde prikkelbaarheid
Voorkomen: zemelen, lijnzaad, luzernehooi, mineralen

Zout is leven
Zout (natriumchloride) ontbreekt bij de gebruikelijke voeding bijna altijd. Voorbeeld: een paard heeft bij matige arbeid dagelijks 30 tot 40 gram natrium nodig. Het normale voer - gras, hooi en haver- bevat slechts een fractie daarvan. Zweet het paard dan wordt de zoutbehoefte nog hoger. Tekenen van zoutgebrek zijn: droge huid rond de mond en neusgaten, likdrang en zand eten.
Heeft het paard erg veel zout verloren, door bijvoorbeeld hevig zweten of diarree, dan begint het te trillen, loopt stijf en lijkt kreupel. In de zomer gebeurt het niet zelden na inspannende ritten in grote hitte.
Paarden in de wei kunnen net zo min zonder zout als paarden op stal. in de wei kun je de liksteen het beste in de schutstal ophangen, om hem tegen de regen te beschermen. In de box is de wand naast de voerbak de gunstigste plaats voor de liksteenhouder. Als het naast de drinkbank hangt, gaan verveelde paarden men hun natte tong langs de steen spelen. Jonge veulens moeten helemaal niet bij de liksteen kunnen komen, omdat ze heel snel 'spelers' worden. Bovendien krijgen ze van zout diarree.
Paarden likken alleen aan goed onderhouden likstenen. Ze moeten schoon en niet te droog zijn. Je kunt het zoutblok af en toe met een spongs vochtig maken. Laat je paard de lekkerste liksteen links liggen?? Sommige stenen zijn voor paarden gewoon onaantrekkelijk - of ze zijn te hard of te zacht dat ze voordurend druipen. Probeer verschillende stenen uit. Als de paardentong nog steeds elke steen afwijst haal hem dan maar weg. Men in plaats daarvan , indien nodig, veezout door het krachtvoer.

Vocht:
Wat is de reden dat een paard vaker an anders de automatische drinkbak bedient of plotseling twee emmers water in één keer drinkt? Heeft het dier koorts? Diarree? Zo niet, dan is de dorst vaak als volgt te verklaren.
Het paard zweet. Paarden verliezen tijdens een uur lichte arbied 5 tot 10 liter zweet. Bij warmte lopen zweetverlies en dorst snel op naar het dubbele en drievoudige.
Op drukkend hete hondsdagen drinken paarden 2twee keer per uur! Bij normaal weer darentegen gaan ze vaak alleen na het voeren naar de drinkbak.

Behoefte aan belangrijke mineralen (per dag)
Paard Arbeid Calcium Fosfor Natrium Kalium Chloor
Pony van Geen 10 gram 6 gram 4 gram 10 gram 16 gram
200 kg
Lichte 10 g 6 g 9 g 13 g 24 g
Matige 11 g 6 g 14 g 16 g 33 g
Zware 11 g 6 g 28 g 24 g 55 g

Pony/paard van
400 kg Geen 20 g 12 g 8 g 20 g 32 g
Lichte 21 g 12 g 18 g 27 g 48 g
Matige 21 g 12 g 29 g 32 g 65 g
Zware 23 g 12 g 56 g 48 g 109 g

Pony/paard van
500 kg Geen 25 g 15 g 10 g 25 g 40 g
Lichte 26 g 15 g 23 g 33 g 60 g
Matige 27 g 15 g 26 g 40 g 82 g
Zware 29 g 15 g 61 g 60 g 137 g

Paard van
600 kg Geen 30 g 18 g 12 g 30 g 48 g
Lichte 31 g 18 g 27 g 39 g 73 g
Matige 32 g 18 g 43 g 48 g 98 g
Zware 34 g 19 g 85 g 72 g 164 g

Dan nog de definitie van geen, lichte, matige en zware arbeid ;)
Geen ardbeid/onderhoudsbehoefte: minimale behoefte, louter voor de handhaving van gewicht, lichaamstemperatuur, bloedcirculatie en functionering van de organen
Lichte arbeid: regelmatig 30 tot 60 minuten rustig rijden (dressuur, longeren, buitenritten of lichte training)
Matige arbeid: dagelijks 2 uur trainingsmatige dressuur of springen, buitenritten met een paar galoppades of 30 minuten zware training voor wedstrijden
Zware arbeid: veelzijdig, endurance, jachtrijden, mennen (marathons)

En als jullie nog willen weten hoeveel calcium, fosfor, natrium, kalium er in de verschillende soorten voer zit (gras, hooi, kuilgras, stro/graan/mengvoer hooi en stro/aanvullende voedingsmiddelen) Dan heb ik daar ook nog wel een schema van. Ik heb ook nog schema's van de behoeftes aan andere voedingsstoffen en ook voor verschillende soorten rassen/paardentype en zelfs een formule om de energiebehoefte uit te rekenen van je pony ;)

En als je het interessant vindt het boek heet: Paardenvoeding praktisch/deskundig/up-to-date/voor alle rassen Geschreven door: 'Margot Berger'
Ik ben er in ieder geval helemaal happy mee met dat boek.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar iig wat info :P

Groetjes Renée

P.s.: het bovenstaande kan hier en daar natuurlijk typfouten bevatten maar heb mijn best gedaan ;)

wouw, wat een goed stuk Renee, zelf heb ik via endurance wedstrijden wel een beetje ervaring met zouten. ook voor mensen zeer belangrijk. groeten, Pamela

Plaats reactie